De Roskam Jaargang 21, 2015

Als je nieuws hebt, doe dat in ’n paar normale zinnen

‘Smart.pr is een slimme en simpele softwaretool voor PR- en communicatieprofessionals. Het doel? Persoonlijker, makkelijker en effectiever je persbericht versturen. Je hebt toegang tot de beste journalistendatabase van Nederland’, schrijft Pieter Dieleman van Smart.pr op zijn website. En ik ben helaas beland in de ‘beste journalistendatabase van Nederland’, dus ik kreeg van elke sukkel in dit land die niet zelf een persbericht kan opstellen en versturen inmiddels via Smart. pr een persbericht gemaild. En er zijn een hoop van dat soort types die Dieleman en zijn tooltje inhuren, want ik werd overspoeld door die troep. De één nog slechter dan de ander. Ik heb Dieleman gemaild en ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik een keurig mailtje van hem terug kreeg met de mededeling dat ik van zijn uitmuntende lijst gehaald zou worden, maar de stroom persberichtjes damt maar langzaam in. Ik heb even gedacht gewoon elke week te melden welke bedrijven en welke ondernemers geen twee alinea’s op papier kunnen zetten en daarvoor Dieleman inhuren.

Tot ik bedreigd werd door een zekere Rob van Moda Italia-Trendy Online Fashion in Almelo die mij enthousiast liet weten dat twee van zijn klanten van Beslist. nl een award hadden ontvangen. Jaaaa, onze Rob kwam bijna klaar toen hij dat mailde… een geile award voor zijn klantjes, oooohh, stop de persen… Ik werd iets minder geil dan Rob van zijn breaking nieuws, heb desalniettemin nog de moeite genomen zijn mailtje onder de aandacht te brengen van een collega-programmamaker en de eindredacteur van het nieuws van RTV Oost, maar voor hen hoefde het plakkerige mailtje van Rob ook niet. En dat heb ik hem keurig gemeld. Nou, dat was tegen het zere been van Rob van Team Moda Italia in Almelo. Wanneer ik dan wel een keer interesse had? Nou, ik denk nooit, want ik word gek van al die kutverkiezingen, prijsjes, awards en andere uitingen die neigen naar publieke masturbatie. Ik schreef dat overigens een stuk netter naar hem. Maar ook het nette antwoord beviel Rob niet, hij ging helemaal los, dat ik vast een kutdag had gehad. Dat ik zo’n antwoord durfde te mailen. Dat adverteerders mijn boterham betalen en dat hij ze wel eens even zou informeren, zoals de mensen van Roetgerink in Enter die hij (Robbie van Team Moda Italia in Almelo dus) erg goed kende en hij zou wel even zorgen dat…. Het toeval wilde ik dat de dag na de digitale uitbarsting van Rob van Team Moda Italia bij Paul Roetgerink op de koffie zou gaan en ik heb hem de mail laten zien. Hij kent geen Rob van Team Moda Italia aan de Smirnoffweg in Almelo. En hij haalde zijn schouders op. Net als ik.

Dames en heren ondernemers, je hebt geen Dieleman nodig en ook Rob niet. Als je nieuws hebt, schrijf dat in een paar normale zinnen op en… o, nieuws, dat is wat afwijkt van het gewone. En mail dat berichtje naar de Roskam, regionale krant, omroep, Twentevisie. Laat allerlei overbodige bijvoeglijke naamwoorden weg, zet je naam en je telefoonnummer eronder. En versturen maar. De troep zoals van Smart.pr flikkeren we over het algemeen meteen weg…

Jan Medendorp

Vorige bijdrage

Mannak kon geen gitaar van een viool onderscheiden

Volgende bijdrage

Door pr-mensen als hooligans naar de zaal begeleid

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *