jaargang 28, 2016 — 13 juni 2016 — 0 Reacties

Herman Kok zal werken tot zijn dood

Hij stond enige tijd terug in de Quote, enigszins pedant gefotografeerd in zijn fraaie buitenhuis met zes open haarden. “Dat was wel pedant, dat geef ik toe.” Herman Kok is een bijzondere man, tikje ongrijpbaar. Waar andere succesvolle ondernemers journalisten verre van zich houden, laat staan in hun huis uitnodigen, neemt Kok het leven een stuk luchtiger op. Zoals bijvoorbeeld zijn jeugdvrienden Adje Vandenberg (muzikant) en Rinze van der Wal (directeur poppodium Atak) nog steeds zijn vrienden zijn. Hij was commissaris van zijn eigen bedrijf, maar hij is onlangs weer gewoon als directeur aan het werk gegaan. “Tot mijn dood.”

Herman Kok werkte als intercedent bij Randstad. Tot hij (deels uit ergenis) zijn eigen Euregio-uitzendorganisatie begon dat in 1998 met Interzend (tot In Person) fuseerde, maar dat was niet de allerbeste deal van Kok. Het bedrijf groeide ongecontroleerd, zonder fatsoenlijk management, zei hij in 2007 tegen Twentevisie. Hij greep in en leidde het bedrijf naar grote hoogte. Maar de geschiedenis herhaalt zich, hij had een fraaie Raad van Commissarissen samengesteld. En zelf bemoeide hij zich niet meer met de uitvoering. “Wij hadden een zichzelf CEO noemende directeur.” De wijze waarop Kok dat zegt, geeft al aan dat hij niet tevreden was. Dan zoek je een ander, menen wij. “Het was een wens van het personeel: ‘Herman, wij willen jou weer op de bok’. En dan doe je dat. Is een compliment.”

De groei van In Person, ook in de moeilijke jaren is opvallend. “Wat wij goed doen, is grote klanten zodanig service geven dat ze niet meer weggaan. Grote klanten als DHL, PostNL, de RAI die leggen je elke drie jaar op een slachtblok; dan wordt er een zogenaamde tender uitgeschreven en moet je maar zien dat je aan boord blijft. Een van de kenmerken van ons bedrijf is dat we geen grote klanten verliezen, dus dan doen we toch iets goed.” Midden in de crisis sloot In Person contracten met de grootste inleners van Nederland. “Dat was ons geluk en oop die kurk konden wij blijven drijven.”

Duizenden mensen zetten ’s ochtends op verzoek van In Person hun wekker en gaan aan het werk. “Precies. En dat is de kern van het verhaal. Een uitzendkracht wordt, gemiddeld genomen – als ik het zo mag uitdrukken, mishandeld op de werkvloer… Ik leg je dat even uit. Anno 2016 worden in Nederland bij veel grote bedrijven door bedrijfsleiders uitzendkrachten gezien als gebruiksgoed. Ze noemen die uitzendkrachten bijvoorbeeld niet bij hun voornaam, maar ‘hé’. En als je daar een verschil kunt maken, dan zal je zien dat het verloop van jouw uitzendkrachten ten opzichte van de gemiddelde concurrentie vele malen lager is.” Kok probeert dat proces in die bedrijven te doorbreken door zelf les en trainingen te geven aan afdelingschefs. “Die mensen leer ik om te gaan met een uitzendkracht. En dan garandeer ik een productiviteitsverhoging.” De kennis daarvoor heeft hij opgedaan bij het Enschedese bedrijf Hand Pak. “Wij haalden de uitzendkrachten op van huis en brachten hen naar de werkplek. Dat was een hele karavaan met tachtig mensen. Nadat wij de mensen netjes hadden geïnformeerd en geïntroduceerd stond daar iemand, een halve nazi, en die zei, ‘jij, jij, jij, ga maar naar huis. Ik werk niet met Turken’. Dat was twintig jaar geleden. Dat soort schandalige praktijken vonden toen plaats. Ik ben naar zijn baas toegegaan: Ik zei, ‘jij bezorgt mij zo’n ontzettend slechte naam in de markt, want mensen kwamen bij ons binnen en die zeiden van ik wil overal werken behalve bij Hand Pak. Als jij met mij verder wilt, dan zal je drie dingen moeten doen. Dat is namelijk om te beginnen die kerels om wie het ging, een andere baan geven. En je zult naar onze HRconcepten moeten luisteren en naar mij. Het klinkt arrogant, maar hij heeft het wel gedaan.”

In Person is inmiddels een grote partij in de markt. “Wij hebben nu een landelijke dekking. En dat is ook de reden dat we hier nu in Amsterdam een eigen vestiging hebben. Grote klanten zitten ook hier.” Het is de bedrijfsfilosofie van Kok: “Wij willen voorop lopen in de uitzendwereld. Dan moeten we spraakmakende dingen doen. Ons hoofdkantoor bijvoorbeeld heeft een prijs gewonnen met de Finance Interieur Award. Het gaat mij niet om die prijzen, maar het gaat er om dat wij een ‘place to be’ willen creëren waar mensen graag willen werken. De gemiddelde vestiging van Randstad is niet om aan te zien; ja, ze zijn marktleider, maar hun vestigingen zijn niet om aan te zien, ik zou daar nooit willen werken.”

Herman Kok is van geboorte Amsterdammer. Hij denkt dat succesvol ondernemen in Amsterdam gemakkelijk is dan in Twente. “Een Tukker is veel plichtsgetrouwer en gaat niet zo gauw weg bij jou als klant. Dus is het ook veel moeilijker om een Twents bedrijf tot jouw klant te maken. Hier in Amsterdam is het allemaal vluchtiger. Ze hangen grote verhalen op en je moet maar afwachten of ze dat waarmaken.” De komende jaren is hij zowel in Amsterdam als in Twente te bewonderen. Want hij blijft als directeur het bedrijf leiden en verkopen? “Nee, nee. Echt niet. Dan krijg je zo’n Zwitserleven gevoel. Dat duurt drie weken en dan wil je graag weer aan het werk.” En tegen zijn kinderen heeft hij gezegd: ”ik ben weer aan het werk gegaan en ik denk dat ik tot mijn dood blijf werken. Ik zal op mijn sterfbed nog een investering doen.”

In Person is specialist op het gebied van flexibele arbeid. “In alles wat wij doen staan gelukkige klanten en flexkrachten centraal. Samen met ruim 20.000 flexkrachten helpen we onze klanten beter te presteren. In 2014 en 2015 behoorden wij tot de Beste Werkgevers van Nederland (Effectory & Intermediair) en tot de beste groeiers van Nederland (FD Gazellen en High Growth Awards). Tot onze klanten behoren onder meer PostNL, DHL, Koninklijke Maison van den Boer, RAI Amsterdam, Timberland, de Efteling, Apollo Vredestein, Farm Dairy en Spotta.”

Amsterdam
“Eind 2015 was de opening van het regiokantoor in Amsterdam in ‘the biggest startup ecosystem in Europe’: Building B. Amsterdam. “Een soort startuplocatie, vermenigvuldigd met het Waterlooplein maal een kraakpand maal 3D-printmachines waar de televisieploegen over elkaar heen struikelen als het gaat om het nieuwe werken. In april 2016 waren we bij RAI Amsterdam met zowel In Person als hospitality label 68 Degrees. In de piek september zorgden wij voor duizend uitzendkrachten per dag.” De omzet van In Person was in 2014 62,4 miljoen, in 2015 was dat 100,9 miljoen. “Voor dit jaar verwachten we een omzet van 170 miljoen.” In Person is het eerste uitzendbureau dat geluk van uitzendkrachten meet. Met een speciale Happy zuil en een vervolgprogramma gericht op werkgeluk. Op 23 juni 2016 werd het tweede ‘In Person Geluksevent’ gehouden.

Geef een reactie