Twentevisie Jaargang 28, 2016

Twentse Ambassade in Amsterdam

Als Mohammed niet bij de berg komt, of zoiets…. Daarom is de Twentse Ambassade in Amsterdam er gekomen. Met alle respect, een soort bedrijfsverzamelgebouw (in zes grachtenpanden), wel op een prettige plek aan de Herengracht. Zes jaar voorbereidingstijd heeft Danny de Vries er in gestoken. “We hadden wat tegenslagen.” Op het gebied van huisvesting onder meer. Twentevisie ging op bezoek in Amsterdam.

Danny de Vries is niet alleen ambassadeur, hij is ook partner van het communicatiebureau Albers De Vries. Hij deed onder meer het woord voor de gemeente Haaksbergen waar een paar jaar geleden een monstertruck op bezoekers inreed, en nog veel eerder maakte hij als programmamaker min of meer per ongeluk de beelden van de eerste explosie van de vuurwerkramp in Enschede. Hij is de grote animator van de vooruitgeschoven post van de regio Twente. “We proberen drie dingen te doen: we willen het voor Twentse ondernemers gemakkelijker maken om in de Randstad zaken te doen. Daarvoor bieden we allerlei faciliteiten aan. Maar de Ambassade is meer dan alleen het gebouw. We proberen mensen letterlijk met elkaar in contact te brengen en daarvoor sluiten we allerlei strategische partnerschappen af. Zoals hier in Amsterdam met MeerBusiness, een groot regionaal zakenplatform waarbij honderden Amsterdamse ondernemers zijn aangesloten.”

Het ‘bedrijf’ draait vooralsnog zonder subsidie. Inkomsten komen van leden. “Ik hoop natuurlijk wel dat de provincie en de regio onderkennen dat een voorpost in Amsterdam erg zinvol is en een bijdrage willen doen.” Maar vooralsnog staat aan de inkomstenkant alleen lidmaatschapsgeld van circa veertig (Twentse) bedrijven. “We zijn met ongeveer zeventig bedrijven in gesprek over een lidmaatschap.” Er zijn twee soorten lidmaatschappen: voor 490 euro ben je als ondernemer lid. En de uitgebreidere versie kost 990 euro.” De opbrengst wordt gebruikt voor de huur, de faciliteiten, en de salarissen, maar een snelle rekensom leert dat het nog niet uit kan. “Nee, we zijn gewoon keihard aan het investeren op dit moment om het draaiende te krijgen.” Aan het einde van het jaar bekijkt De Vries of zijn investering in geld en arbeid gelukt is. “Of het zinvol is wat we doen en of het op prijs wordt gesteld…” Maar als Twentse ondernemers ‘hun’ ambassade vooral als leuk zullen blijven zien, doen ze zichzelf te kort, vindt De Vries: “We kunnen de handel met het westen van het land in onze regio heel goed gebruiken en we hebben als regio ook echt wat te bieden.” Als je naar de laatste cijfers van de Twente index kijkt… “Het gaat wel beter, beter, gewoon omdat het beter gaat in Nederland.”

De Amsterdammers vinden het in elk geval geweldig die Twentse Ambassade in Amsterdam, onder meer zakenblad Quote heeft er al een paar keer over geschreven. “We gaan met de gemeente Amsterdam, en dat is echt uniek, op internationale handelsmissie naar India, onder de vlag van de gemeente Amsterdam. We mogen met het Twentse bedrijfsleven daarbij aanhaken.” De Vries is ook in gesprek met Amsterdam Marketing (bekend van: I amsterdam). “Zij profileren Amsterdam als stadsmetropool met een gebied van 2,3 miljoen mensen. Ze weten waar onze toeristen zitten in het buitenland en hoe ze te bereiken. Daarom gaan we een strategisch partnerschap met hen aan.” Goede initiatieven, leuke ideeën, maar succesverhalen van Twentse ondernemers die lid werden en voor wie de zakenhemel open ging…. “Mooi voorbeeld was het evenement van MeerBusiness in Amsterdam, die gingen varen met directeuren en daar waren een stuk of vijftien bedrijven bij uit Twente. Zeker de helft kwam na afloop naar me toe en zei, ‘een fantastische middag gehad én ik heb ook nog zaken gedaan.”

Nog voordat het project in Amsterdam geëvalueerd is, is al besloten dat ook in Rotterdam een Twentse ambassade komt. “De Rotterdammers zijn net zo enthousiast als de Amsterdammers.” Ook De Vries verbaast zich: “Burgemeester Aboutaleb zei onlangs letterlijk tegen mij dat ze zo graag zaken willen doen met de Universiteit Twente, dan vraag ik me af waarom dat nog niet gebeurt. En ik vind het ook heel raar dat het WTC In Rotterdam geleid wordt door een Enschedeër en dat er geen connecties zijn met WTC Twente…..”

Eén van de partijen waarover ‘ambassadeur’ Danny de Vries op deze pagina’s enthousiast spreekt, is MeerBusiness’’. Dat bedrijf wordt onder anderen geleid door Ursela van Zandvliet Rozemeijer die van netwerken haar dagelijkse werk heeft gemaakt. “MeerBusiness is een zakenplatform voor ondernemers en directeuren. Ook wij krijgen geen subsidie. We bestaan inmiddels zeven jaar. Het belangrijkste van zakendoen is nog steeds één op één met elkaar praten. Niet alleen via de mail, je moet elkaar zien, je moet elkaar voelen en dan kan je met elkaar zaken doen. Ik zie MeerBusiness ook wel als een platform van contactmomenten door middel van feesten en partijen, zoals de Amsterdam Business Award. Dat organiseren we al zo’n jaar of zes, zeven.” Lidmaatschap van verschillende netwerken, is rendabel, volgens Van Zandvliet Rozemeijer. “Zaken doen in Amsterdam is toch anders dan in Twente. Het gebeurt hier sneller, opener. Je bent snel welkom, de loyaliteit is wellicht iets minder.” Schrijver dezes verdient zijn geld met radioen televisieprogramma’s maken, mediatrainingen geven, dagvoorzitter spelen, stukjes schrijven in kranten, maar aangezien het economisch niet de allerbeste tijd is, zorgt u voor meer werk? Van Zandvliet Rozemeijer verblikt of verbloost niet: “Ja, zo werkt dat serieus ja. Als u op onze borrel komt, sta ik aan de deur en ik vraag u wie u bent en wat u wilt en dan ga ik kijken binnen het netwerk wie er op dat moment is en dan stel ik u aan hem voor. Zo simpel is het.” Zo simpel is het echt, hoor ik van Duncan Stutterheim die Hans Brouwer (Massivemusic) ontmoette tijdens de Amsterdam Business Award 2011. En samen togen ze aan het werk bij de Shelltoren.

Vorige bijdrage

Twentse Ambassade

Volgende bijdrage

Albert van Winden leert Amsterdammers afval scheiden

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *