Twentevisie Jaargang 17, 2005

‘In Best Western Hengelo meer zakenlui, in Enschede meer toeristen’

Grootste hotelketen ter wereld

Willem Hein, met achter hem de Twentse directeuren Dick Vollenga en zijn zoon in spagaat. “Aan de ene kant beoordeel ik de hoteliers op resultaat, op uitstraling, en anderzijds zijn het mijn aandeelhouders.”
Het betrekkelijk nieuwe Best Western Hotel in het centrum van Hengelo mag zich voor het tweede achtereenvolgende jaar het beste (van de 53) Best Western Hotel van Nederland noemen. Voor wat het waard is, want het is natuurlijk een soort familiefeestje. Willem Hein, bestuursvoorzitter in Nederland en lid van de Europese en mondiale Raad van Bestuur, kwam voor dat feestje terug naar zijn ‘roots’. “Wij hebben een onafhankelijk kwaliteitsbewakingssysteem; jaarlijks bezoeken inspecteurs alle hotels die beoordelen of de hotels aan alle eisen voldoen.”

De vergelijking met een franchiseorganisatie gaat deels mank, vindt Hein, omdat de leden ook eigenaar zijn. “Dus ik zit in een spagaat. Aan de ene kant beoordeel ik de hoteliers op resultaat, op uitstraling, en anderzijds zijn het mijn aandeelhouders.” Hotels die willen liften op de bekendheid en faciliteiten van Best Western betalen eenmalig tien mille en jaarlijks een vaste contributie (in 2005 ongeveer 5.500 euro) plus een bedrag per kamer afhankelijk van de grootte van het hotel. En ze kopen voor 500 euro een aandeel van het concern. Er wordt heel af en toe een hotel uit de organisatie geknikkerd die niet aan de eisen voldoet (de laatste was een hotel in Moskou).

Valk

Best Western Hotels hebben een niveau van minstens vier sterren, naar Nederlandse maatstaven gerekend. Van der Valk is een beetje onder hun niveau, vinden ze bij Best Western.

Dat bleek ook bij de uitbreiding van Van der Valk in Hengelo en de bouw van het Star Hotel in het centrum. Er kon eigenlijk niet gesproken worden over samenwerking. “Elk segment wordt door een keten bediend en Van der Valk is een uitermate goede concurrent van ons.”

Opvallend is wel dat Hein constateert dat hij in Hengelo vooral zakenmensen ontvangt en in Enschede toeristen. “Misschien heeft dat iets te maken met de internationale bedrijvigheid in Hengelo. En nu het casino en De Bijenkorf in Enschede zijn gekomen, trekt dat meer toeristen aan.”

Vollenhove

Hoewel Hein in Paterswolde woont, liggen zijn roots in het oosten. “Mijn vader, opa en overgrootvader zijn allemaal in Twente geboren. “Ik ben zelf nog steeds een hartstochtelijk aanhanger van FC Twente.” Tijdens het WK voor spelers onder de 20 jaar zaten de spelers van onder meer Duitsland, Amerika en Egypte in het Dish Hotel.

Hein bezit zelf geen hotel, het vak zit hem wel in het bloed, hij was ook een tijdlang manager van een hotel. “Opa had een hotel in Vollenhove, maar heeft dat later verkocht.”

De Best Western-organisatie houdt zich bezig met marketing, inkoop, merkbewaking. “Dus je moet van alles een beetje verstand hebben. Dat ligt mij wel.”

In 1946 startte hotelier Merril Guertin in de Verenigde Staten met 66 zelfstandige collega’s Best Western Hotels. Het doel was onderlinge samenwerking onder een gezamenlijke naam en een gezamenlijk logo. En dat is het nog steeds.

In 1982 kwam Best Western naar Europa. Het is met ongeveer 4.200 hotels (circa 330.000 kamers) in ruim 83 landen (50 miljoen bezoekers) de grootste hotelketen ter wereld. In de afgelopen vier jaar is Best Western in Nederland gegroeid van 30 naar 53 hotels. Doel is de komende jaren dat verder uit te breiden naar zestig hotels.
In Overijssel behoren het Star Hotel in Hengelo, het Dish Hotel en De Broeierd in Enschede (alle drie van hotelier Dick Vollenga) en het Hiddingerberg Hotel in Steenwijk tot Best Western.

Vorige bijdrage

Vredestein beschouwt overname door Russen als ‘reverse take-over’

Volgende bijdrage

Fransen zien steeds minder redenen om het dure Thales overeind te houden

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *