Twentevisie Jaargang 22, 2010

Bert Gelderblom organiseert praktijkconferentie ‘Twente onderneemt duurzaam’

‘ Duurzaam ondernemen is geen luxe’

Als de overheid het niet via regels gaat opleggen, dan zullen consumenten ondernemers wel gaan dwingen duurzaam te gaan ondernemen. Kortom, duurzaam ondernemen is geen luxe. “Een ondernemer kan niet zeggen ‘het is crisis, dus ik heb even geen tijd daarvoor’,” zegt Bert Gelderblom die de eerste praktijkconferentie in Twente organiseert op 9 december. Twentevisie stuurt deze maand een uitgebreide informatiebrochure.

“Het is een onstuitbare ontwikkeling. Duurzaam ondernemen, ook wel maatschappelijk verantwoord ondernemen genoemd, wordt een steeds belangrijker aandachtsgebied in Twente. De Provincie Overijssel geeft een extra impuls aan duurzaamheid. In het uitvoeringsprogramma ‘Investeren in duurzaam Overijssel’ zijn diverse acties uitgewerkt voor onder meer een duurzame ontwikkeling bij bedrijven.”

Duurzaam ondernemen wordt steeds belangrijker in Twente.

Steeds meer consumenten willen duurzame producten. Duurzaam ondernemen geeft de ondernemer meer kans bij kredietverlening door banken en zorgt voor een positief bedrijfsimago. Ook mogen vanaf 2010 alleen duurzame bedrijven leveren aan de Rijksoverheid. Voor gemeenten en provincie is de landelijke norm van vijf tig procent duurzaam inkopen in 2010 afgesproken. Logisch dus dat duurzaam ondernemen ook voor de Twentse ondernemer een ‘hot issue’ is of moet zijn.

Geen droge sessies

De praktijkconferentie ‘Twente onderneemt Duurzaam’ is de jaarlijkse bijeenkomst over slim, innovatief en succesvol ondernemerschap waarbij investeren in duurzaamheid centraal staat. De conferentie, met elk jaar een ander thema, moet uitgroeien tot het jaarlijkse ontmoetingspunt van ondernemers en ondernemende managers uit de Regio Twente. Op de eerste editie van de praktijkconferentie ‘Twente onderneemt Duurzaam’ spiegelt de ondernemer en ondernemende manager uit Twente zich aan succesvolle collega’s uit de regio. “Het klinkt misschien een beetje flauw, maar het gaat om inspireren, leren van fouten, inventariseren van wat de overheid doet en welke instanties met raad en daad terzijde kunnen staan. Met praktische adviezen over hoe je duurzaam kunt ondernemen en toch zelf grip kunt houden op je winst- en verliesrekening. Op de conferentie staat de praktijk centraal. Er zal geen plaats zijn voor sessies met droge en theoretische inhoud. Er zal daarentegen veel tijd besteed worden aan de behandeling van praktijkcases.”

Ecologische Voetafdruk

Welke bezoeker ontvangt de eerste Twentse MVO-High5 ereprijs en wordt vereeuwigd in de Sustainability Hall of Fame? Theo de Bruijn, Lector Duurzame Leefomgeving van Saxion, heeft geprobeerd met het model van de Mondiale Voetafdruk een paar redelijk simpele vragen te bedenken die je kunt gebruiken in een soort ‘petje op-petje af’-constructie. De of f iciële methodiek van de Mondiale of Ecologische voetafdruk voor bedrijven (www.voetenbank.nl) probeert via omrekenfactoren te bepalen hoeveel ruimte een bedrijf nodig heeft om te produceren. Het is een
afgeleide van de voetafdruk voor personen die berekent hoeveel hectares iemand nodig heeft voor zijn levensstijl. Overigens is de Mondiale Voetafdruk een grove benadering doordat ‘appels en peren’ opgeteld moeten worden en moeten worden omgerekend naar hectares.

Het gaat om inspireren, leren van fouten

Desalniettemin is het een krachtig communicatie-instrument dat mensen op eenvoudige wijze laat beseffen dat het beslag op de aarde groter is dan de draagkracht van die aarde. De Ecologische Voetafdruk voor bedrijven onderscheidt vier categorieën: kantoor, transport, voeding en woon-werkverkeer. Omdat tijdens de conferentie niet de hele matrix kan worden ingevuld, zijn de onderstaande vragen bedacht voor een soort van ‘petje op-petje af’. Voor een overzicht van alle sprekers is bij deze uitgave van Twentevisie de congresbrochure ‘Twente onderneemt duurzaam’ bijgevoegd.

Rob Creemers

Rob Creemers is een veelgevraagd ‘trendwatcher’. Hij zet allerlei technologische ontwikkelingen op een rijtje zodat er een duidelijk beeld ontstaat van wat er nu gebeurt en wellicht in de (naaste) toekomst. Hij zal in een meeslepend betoog duidelijk maken hoe duurzaamheid de ondernemer de komende jaren zal beïnvloeden. Creemers is co-auteur van het boek ‘Leven zonder Olie’ waarin hij beschrijft hoe de samenleving de komende jaren de grootste energieveranderingen ooit zal ondergaan. Een deel van zijn betoog gaat dus ook over het gebrek aan energie en de uitstoot die gepaard gaat met verbranden van energie. De vraag naar olie zal de komende jaren het aanbod overstijgen en ons dwingen anders – en in elk geval veel minder verkwistend – met energie om te gaan. Dat vormt een enorme uitdaging voor veel ondernemers. Maar het is ook onmiddellijk een grote stap in de richting van duurzaamheid want minder energiegebruik levert direct ook minder uitstoot op.

Maurits Groen

Maurits Groen was hoofdredacteur bij Vereniging Milieudefensie. In 1982 richtte hij Groen Milieu & Communicatie BV op. Momenteel is hij communicatieadviseur bij het Klimaatbureau voor de gemeente Amsterdam. Andere bedrijven die hij geadviseerd heeft zijn onder meer de NS, Rabobank, TNT en Grolsch. In zijn rol als adviseur legt hij vooral de nadruk op het opstellen en uitvoeren van het beleid van bedrijven en overheden ten aanzien van duurzame ontwikkeling. Niet zelden werkt hij ook actief mee aan de uitvoering van deze adviezen en dan vooral met betrekking tot de communicatie. In het verleden was hij ook initiator en producent van een aantal radio- en tv-documentaires.

Vorige bijdrage

Herman van der Most is grootste beursorganisator van Nederland

Volgende bijdrage

Hein Trebbe verlaat honderdjarig familiebedrijf

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

1 reactie

  1. 20 december 2010 at 15:59

    Organisatoren én deelnemers: Gefeliciteerd met dit grote succes!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *