Twentevisie Jaargang 16, 2004

Piet Zoomers vertrekt, zijn gevoel voor mode en reclame was legendarisch

Uitgevochten!

Piet Zoomers in zijn ModeMall in Wilp waar het allemaal begon in 1972 met de verkoop van T-shirtjes vanuit de voorkamer. “Ik wil geen commissaris zijn, ik wil niet over mijn graf heen regeren.”
Piet Zoomers (63) is per 1 januari van dit jaar teruggetreden als directeur en eigenaar van het modeconcern (met acht vestigingen) dat zijn naam draagt. Zijn zoon Bas Zoomers en Richard van Roon hebben het bedrijf overgenomen. Zoomers wist precies wat de mode zou worden en hij heeft een perfect gevoel voor marketing en reclame. Boekhouden ging hem minder goed af, in 1972 ging hij bijna failliet omdat zijn boekhouder hem niet goed informeerde. En een paar jaar geleden liep de verbouwing tot ModeMall (in Wilp) financieel uit de klauwen. “2002 en 2003 waren topjaren en in januari van dit jaar hebben we meer dan 50% omzet gehaald dan in januari 2003. Nee, echt 50%, geen nul teveel.” Hij wordt geen commissaris: “Ik wil niet over mijn graf heen regeren, ik zie dat bij andere familiebedrijven dat de oprichter geen afscheid kan nemen. Dat vind ik niet goed.” In zijn contract staat wel dat hij gevraagd én ongevraagd advies mag geven. “Die rol ligt mij goed.”
”We zijn al een jaar of zes bezig met de bedrijfsopvolging. Het moet geen opvolging zijn met een open einde. Over 20 jaar zijn Bas en Richard ook bejaard. Of erger, zijn ergens anders gaan werken uit frustratie.” Een paar jaar geleden had hij hartproblemen. “Dat heeft hier niets mee te maken, ik ben topfit.” Piet Zoomers werkte de eerste jaren als inkoper voor negen modefilialen in Deventer. Het bedrijf ging failliet en Zoomers besloot voor zichzelf te beginnen met de verkoop van T-shirts vanuit zijn voorkamer. Op dezelfde plaats als waar nu de ModeMall staat. In 2003 draaide het bedrijf een omzet van bijna 45 miljoen euro. “Het is hartstikke gezond, met een goed eigen vermogen. Ik had de afgelopen jaren niet gedacht dat we de zaken zo snel weer op de rails zouden krijgen na de zware investeringen.”

Cruijff

Zijn dieptepunt beleefde hij in 1972 toen hij op een haar na failliet ging. Boekhouden, toch al niet zijn hobby, had hij aan een verkeerde man uitbesteed. De bank (ING) liet hem bloeden. “Ze hebben mij toen op mijn ziel getrapt. Teksten over samenwerking en vertrouwen tussen banken en bedrijven zijn leugens.” Zijn hart lag bij de mode en marketing. Zijn soms zeer hilarische of snerende reclameteksten trokken altijd de aandacht. “Een neerlandicus zei mij ooit dat het geen mooie taal was die ik gebruikte. Nee, maar iedereen begreep wat ik bedoelde. Zoomers dook al snel in de sportsponsoring; kleedde onder meer Ajax, PSV, het Nederlands Elftal en de Olympische sporters. En zijn naam dook op bij tal van televisieshows. Hebben Bas en Richard dat gevoel ook? “Bas zegt dat hij het minder heeft dan Richard. Ik ben het daar niet mee eens. Samen zijn zij zeker zo sterk als ik. Dat klinkt arrogant hè?” Net zo arrogant als zijn legendarische uitspraak ooit bij Radio Oost: ‘Ik ben de Cruijff van de mode’. Maar hij had gelijk, want uit het hele land kwamen zijn klanten, tot aan de PC Hooftstraat toe…

Gespreid bedje

Piet Zoomers was op zijn best als hij moest vechten, tegen banken, tegen de grote merken (Armani, Hugo Boss) die hem eerst niet wilden leveren, tegen bestemmingsplannen die hem groei onthielden. Hij is uitgevochten en laat een gespreid bedje achter? “Ben je gek? Die jongens hebben een marktprijs betaald voor het bedrijf. Ze hebben een geweldige financiering op hun nek. Elke keer als ze hun bankrekening zien, weten ze hoe hard ze moeten werken. Die bank hijgt in hun nek, zoals die dat de afgelopen 32 jaar bij mij deed. Daar blijf je heel erg wakker van.” Maar goed, zelfs de panden om de ModeMall in Wilp zijn eigendom van Piet Zoomers, die kunnen over een paar jaar gebruikt worden om verder uit te breiden. En Piet Zoomers zelf? “Ik heb diverse aanvragen liggen, maar voorlopig doe ik niets behalve adviseren bij Bas en Richard.” Zij kunnen hun borst nat maken, want Zoomers heeft er een broertje dood aan als zijn adviezen niet worden opgevolgd.

Richard van Roon (40) is sinds 1 januari van dit jaar één van de directeuren van Piet Zoomers. En bedenker van de pakken voor 450 Olympische sporters van wie van een groot deel nog niet bekend is of zij zich kwalificeren. Maar als dat lukt, moet er een pak klaarhangen in hun maat (overigens zelden een confectiemaatje) om in Athene te kunnen dragen. Dat kost veel tijd en moeite want Piet Zoomers heeft geen eigen atelier.

Vorige bijdrage

Bestuurder Hans Bouland laat zich niet leiden door historie

Volgende bijdrage

MediaMarkt met agressieve reclame van niets

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *