Twentevisie Jaargang 29, 2017

Jan Torny enthousiast: mijn beste deal ooit

Thuisgenoten is een thuiszorgorganisatie in de breedste zin van het woord die in hetzelfde werkgebied (Twente, Achterhoek en noordoost Nederland) opereert als zorgverzekeraar Menzis. De overheid ziet graag dat mensen zo lang mogelijk thuis blijven wonen, daar hulp krijgen totdat het echt niet langer kan en een verpleeghuis noodzakelijk is. Maar de mensen kunnen ook kiezen voor een van de woonzorgcomplexen (kleinschalig, maximaal 26, 27 appartementen) van Thuisgenoten in Wierden, Vroomshoop, Hengelo, binnenkort Almelo en volgend jaar ook in Haaksbergen.

In totaal werken er (na de overname van BTK-zorg in Hengelo) bijna drieduizend mensen bij Thuisgenoten. Honderden cliënten worden dagelijks bezocht door de medewerkers van Thuisgenoten. Voor medische of huishoudelijke hulp. Dat werk vergt een fl inke administratie nog los van de boekhouding van de reiskosten. Een paar jaar geleden besloot Jan Torny (48) dat het anders moest. “Ik heb geen idee of mensen nooit schade rijden of bij wijze van spreken elke maand. Ook de bekeuringen houd ik niet bij. Ik heb zoveel andere dingen aan mijn hoofd. Maar daarmee verdwijnt, tussen aanhalingstekens, wel een hoop geld van mijn bedrijf. En toen kwam ik met Marcel Wiggers in gesprek. Hij bood aan het hele pakket van mij over te nemen voor veel minder geld dan ik daar eerst aan kwijt was.”

“Ik zou er nooit aan gedacht hebben met een tankstation of oliemaatschappij te gaan praten over de prijs”

Auto met logo

Thuisgenoten heeft een deal met Suzuki. De werknemers die op pad moeten, krijgen een auto, een Suzuki Celerio, van de zaak aangeboden. “Wiggers doet nu de inkoop, hij onderhandelt dus met de leasemaatschappijen. Vanuit het verleden bestaat de relatie met Suzuki, maar dat kan ook een andere dealer worden.” Inmiddels heeft Thuisgenoten zo’n zestig auto’s rondrijden. Dat aantal gaat de komende tijd meer dan verdubbelen, want ook de verpleegkundigen van BTKzorg krijgen hetzelfde aanbod. Ik weet dat het heel erg gewaardeerd wordt. En wij stimuleren het ook, de auto met logo ziet er verzorgd uit.”

Rechterhand

Wiggers krijgt voor zijn werk per auto een vergoeding. En dan nog is Torny goedkoper uit dan vroeger. “Het is mijn corebusiness niet en als ik er iemand voor in dienst moet nemen, ben ik duurder uit.” En Wiggers zit er bovenop, merkt Torny. Wiggers roept medewerkers die verkeerde brandstof tanken of vaak schade rijden niet zelf tot de orde. “Zij signaleren alleen maar.” Zoals over die parttime medewerker die 32.000 kilometer had gereden waar haar fulltime werkende collega’s vaak niet verder kwamen dan 10.000 kilometer… “Op mobiliteitsterrein is Wiggers echt mijn rechterhand geworden. Ik heb veel vrienden met een onderneming en bij iedereen is de mobiliteit van de werknemers een ondergeschoven kindje.“

Brandstofpassen

Brandstof is ook weer een heel verhaal. Tanken langs de snelweg of juist niet, bij onbemande stations? En de kosten van een brandstofpas? “Wij bieden aan om nu nog met zestig auto’s te komen tanken, wellicht worden dat er op korte termijn heel veel meer. Dan ga ik niet voor een brandstofpas betalen. En ik wil ook niet méér betalen als ik langs een rijksweg tank. En dan blijkt dat we een heel forse korting op brandstof kunnen krijgen.” Torny reageert verwonderd: “Ik zou er nooit aan gedacht hebben met een tankstation of oliemaatschappij te gaan praten over de prijs. En het mooiste is dat wij deze voordelen ook voor mijn andere bedrijven hebben kunnen afspreken. Zoals Westerhuis, daar gaat met vijf vrachtwagens die dag en nacht door Nederland rijden ook heel wat brandstof doorheen. Nee, ik ben dolblij met de deal met Wiggers. Hij kan inmiddels ook gewoon inloggen op ons systeem. Een van mijn beste deals: Wiggers die voor mij de mobiliteit regelt en organiseert. Dat zeg ik ook altijd tegen mijn ondernemende vrienden, beperk je tot je corebusiness en bel Wiggers voor je auto’s…”

Vorige bijdrage

Nico Jan Hoogma

Volgende bijdrage

Verbeek-bashen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *