Twentevisie Jaargang 19, 2007

Viditech wint terrein in Hilversum met oosterse no-nonsense mentaliteit

Bon vivant in het wagenwereldje

Jan de Pijper, directeur/eigenaar van Viditech. “Ik verhuur de complete technische infrastructuur rond een evenement met wagentechnici die er voor zorgen dat de faciliteiten operationeel worden gemaakt.”

Afgelopen zomer beleefde Jan de Pijper (40) van Viditech in Hengelo zijn (voorlopig) ‘finest hour’: of hij als de gesmeerde bliksem naar Veendam wilde rijden om daar een regiewagen neer te zetten voor de plaatselijke betaaldvoetbalorganisatie die een wedstrijd tegen Feyenoord moest afwerken; een wedstrijd in de strijd om de KNVB-beker die om 20.00 uur die dag rechtstreeks via Talpa uitgezonden zou worden, de wagen van het Hilversumse bedrijf Cinevideo was kapot gegaan. Niet-onbelangrijk detail: ‘ze’ belden om 17.15 uur… Deels onder politie-escorte ‘vloog’ De Pijper naar de Langeleegte (stadion Veendam) waar hij om 19.30 uur aankwam. De camera’s stonden al opgesteld, de technische infrastructuur was klaar, alleen de regiewagen ontbrak. “Het was een soort pitstop bij de Formule 1: er stonden mensen van Cinevideo met kabels in hun handen, het was de wagen op poten zetten en aan het werk. Alles verliep in een roes.” En binnen een halfuur was alles aangesloten. De naam Viditech was al bekend in de Nederlandse televisiewereld, maar nu definitief gevestigd. “We konden natuurlijk weinig fout doen die avond, maar dat het lukte, is wel kicken.”

Viditech verhuurt reportagewagens. Normaal gesproken met camera’s en desgewenst ook met mensen (cameramensen, regisseurs, noem maar op). In Veendam was alleen de wagen nodig. “In dit geval hielpen we een collega uit de brand. Maar het betekende wel dat er binnen een half uur zes camera’s aangesloten moesten worden, een complete audioset met commentaar-voorziening, er moesten voorzieningen aangelegd worden voor de titels, klokje, scores en dergelijke. En natuurlijk slomo’s.” Met slomo’s kunnen doelpunten of fraaie acties langzaam herhaald worden. “Ze wilden drie slomo’s achter elkaar kunnen weergeven, dan is het nogal heftig wat je aan apparatuur moet hebben.” Tientallen commerciële bezoekjes wegen nooit op tegen het succesvolle halfuurtje keihard ploeteren in Veendam, weet De Pijper als geen ander.

Diskjockey

Jan de Pijper was (na zijn middelbare school) jarenlang beroepsdiskjockey. “Dan werk je alleen in de weekenden. In Groenlo was ik vrijwilliger bij de ziekenomroep ZSOM. Eerst radio, later ook televisie.” Overdag een beetje hobbyen en in een paar nachten per week je brood verdienen met plaatjes draaien, er zijn slechtere manieren om te leven. Toch wilde De Pijper meer in de fascinerende tv-wereld. “In die tijd gingen ook de regionale omroepen zich ontwikkelen, RTV Oost voorop.” De Pijper zag zijn kans schoon om samen met zijn zakenpartner Henri Kamps in die ontwikkelingen mee te doen. Ze richtten (eind jaren tachtig) twee bedrijven op, Viditech voor de technische ondersteuning van programma’s op locatie en Multivisual voor de organisatorische en inhoudelijke ontwikkeling van televisieprogramma’s. “Dat laatste ligt mij minder, ik ben meer technisch, ik hou van apparaten.” Later gingen de heren uit elkaar: Kamps ging verder met Multivisual (inmiddels ter ziele gegaan) en De Pijper met Viditech.

Beatrix

Het televisie-experiment van TV Oost opende de ogen van De Pijper. “Wij hadden al ervaring opgedaan bij een paar grote lokale omroepen zoals in Amersfoort, Den Bosch Amsterdam met AT5 en Sportnet dat nu Eurosport heet.” De Pijper had heel goed begrepen dat TV Oost voor heel andere bedragen televisie moest maken dan dat ze bij de omroepen in Hilversum gewend waren. “Wij had-den een regiewagen waaruit TV Oost meer-cameraprogramma’s konden maken op locatie.” Het bezoek van koningin Beatrix begin jaren negentig aan de Hengelose studio was een van de eerste grote (en succesvolle) klussen; het leidde tot een innige samenwerking. Waarschijnlijk ook omdat de grote jongens zoals Cinevideo met veel grotere budgetten wensten te werken dan TV Oost had. Overigens is er de laatste jaren een grote reorganisatie-en fusiegolf geweest die leidde tot een paar grote jongens zoals Dutchview (waarin de vroegere NOB is opgegaan) en United (Cinevideo en Sonotech). En de budgetten van de Hilversumse omroepen zijn inmiddels niet meer schier oneindig en die van de regionale omroepen zijn opgerekt. “Ze raken er aan gewend dat dingen geld kosten,” zegt hij met gevoel voor understatement.

Paul Rosenmöller

Maar toch was Viditech al die tijd “de bon-vivant in het wagenwereldje,” zoals De Pijper dat zelf omschrijft. “Wij hebben geen Hilversumse achtergrond en we zijn niet gevestigd in Hilversum.” Zijn ‘handel’ zit vooral bij de regionale omroepen die in navolging van TV Oost in de jaren negentig in elke provincie werden opgetuigd. Een voetbalwedstrijd, dodenherdenking, verkiezingen, muziekregistraties, het is bijkans ondenkbaar bij de televisieomroepen van Oost, Limburg, Gelderland, Noord, Drenthe, Friesland, Flevoland, Noord-Holland, Rijnmond, AT5 zonder een wagen van Viditech. “We rukken ongeveer 300 keer per jaar uit, verdeeld over onze drie auto’s die we inmiddels hebben.” Viditech en TV Oost zijn ongeveer arm in arm gegroeid. Voor RTV Oost verzorgt Viditech drie avonden per week live-uitzendingen. “Dat is uniek. En dat kan ook omdat we zo dicht bij elkaar zitten. Viditech heeft zelfs een paar jaar bij TV Oost inpandig gezeten.”

‘ Het was een soort pitstop bij de Formule 1: er stonden mensen van Cinevideo met kabels in hun handen, het was wagen op poten zetten en aan het werk’

Waar Viditech in de regio nauwelijks concurrentie ondervindt, laat Hilversum het Hengelose bedrijf vooralsnog links liggen. “We doen sporadisch wat, zoals Spraakmakende Zaken van de IKON met Paul Rosenmöller, voor MTV hebben we de serie Brand New Life, Holland Sport hebben we laatst gedaan en in december hebben we de theatershow van Hans Klok opgenomen. We hebben vorig jaar ook DVD-producties gedaan voor Normaal, Kayak en al die mega-en giga-piratenfestijnen.”

Hilversum

Toch mikt De Pijper steeds meer op werk in Hilversum als gevolg van nieuwe investeringen. “Door de komst van steeds meer breedbeeldprogramma’s en het feit dat wagen 1 aan vervanging toe was, moesten wij een keuze maken: gaan wij verder met de huidige kwaliteit of gaan we een niveau hoger waarbij we prijstechnisch nog steeds interessant blijven voor de regionale omroepen? Veel regionale omroepen gingen nieuwe, grotere studio’s bouwen. Programma’s die eerst op locatie werden gemaakt, werden daarna naar de studio gehaald. Dus ik zag het aantal draaidagen teruglopen. Daarom hebben we besloten om te proberen ook in Hilversum aan de bak te komen met camera’s richting het niveau van wat in Hilversum wenselijk is. Ook regionale omroepen zoals met name Limburg eisen technisch steeds meer.”

Prijstechnisch interessant blijven voor de regionale omroepen en technisch meedoen op het hoogste niveau, het lijkt een lastige spagaat. Het lukt dankzij de oosterse no-nonsense mentaliteit van Viditech, verklaart De Pijper. “Voor Hilversumse begrippen hebben wij kleine wagens, ze kennen dus sneller beperkingen dan de gemiddelde Hilversumse wagen. Maar het technische niveau sluit wel aan bij Hilversum en daardoor kunnen wij bijvoorbeeld tegen lagere kosten kleinere programma’s prima realiseren. Dat moeten we hun vertellen en leren. Ander voorbeeld: bij opnames komt meer kijken dan alleen een wagen met camera’s. Bijvoorbeeld portofoon, oortjes om mee te luisteren. Als er vijf nodig zijn, zijn er volgens mij vijf nodig, maar in Hilversum roepen ze al gauw ‘doe er maar tien’.”

Van der Sar

Viditech is een kapitaalintensief bedrijf met drie auto’s van pakweg een miljoen per stuk plus tientallen camera’s in alle soorten en maten. Er staan slechts vier mensen op de loonlijst. “Ik verhuur de complete technische infrastructuur rond een evenement met wagentechnici die er voor zorgen dat de faciliteiten operationeel worden gemaakt. De meeste omroepen hebben zelf vaak regisseurs, cameramensen, schakeltechnici en geluidsjongens, maar die kan ik ook leveren, ik heb een hele lijst met freelancers die ik kan inhuren.” Het audiovisuele wereldje hangt van specialisten aan elkaar. Zelf alles bezitten en op de loonlijst hebben, is bijkans onmogelijk. Naast de omroepen zijn ook congressen en seminars een grote klant van Viditech. “We worden vaak ingehuurd door evenementenorganisatiebureaus. Zoals bij het grote fusiefeest van Getronics Pinkrocade met 10.000 man publiek. We waren bij een grote bijeenkomst van Transavia. En bij de registratie van de statutaire naamswijziging van TNT naar TPG. Dat werd opgestraald naar de satelliet en in Hilversum werd het ontvangen door Dutchview die zette het om in streaming-internet waar wereldwijd door heel veel mensen naar gekeken werd.” Ter illustratie: voor een beetje registratie (met recorders en bemensing zonder fratsen als kranen die met camera over het publiek scheren) ben je al snel tien mille kwijt. Voor Van der Sar, de keeper van het Nederlands Elftal, was dat geen bezwaar om zijn bruilof te vereeuwigen. “Daar praat ik niet over, maar we werken inderdaad ook regelmatig voor bekende Nederlanders.”

Vorige bijdrage

Nummer 3

Volgende bijdrage

Beleggingsadviseur Wim Steenkamp kijkt “reikhalzend uit naar 2007

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *