Twentevisie Jaargang 11, 1999

Euregio-tennistoernooi wil doorgroeien naar Challenger

Circus als tennispromotie

Han Roeleven kiest bij de ‘Euregio Open’ niet voor het hoogst haalbare maar voor promoten van de tennissport in de breedte.

De ‘Euregio Open’ heeft een poenerig imago. Zeven ton wordt stukgeslagen van 23 tot en met 29 augustus op het Losserse tennispark, waarvan slechts een ton voor de 64 deelnemers aan het A-viersterrentoernooi (en B1 en B2), twee ton voor de ‘senior players’, zoals Okker, Elting en Jarryd (“entertainment”) en maar liefst vier ton voor de faciliteiten (“tribunes, catering, promo-dorp”) om de sponsors te plezieren. “Ik wil de tennissport promoten. Van de fouten in de afgelopen jaren hebben we geleerd. Als er nu weer zo weinig toeschouwers komen, moeten we inderdaad eens gaan nadenken,” zegt organisator Han Roeleven.

Het toernooi (nu voor de elfde maal) werd altijd georganiseerd door de Losserse Tennis Club, maar toen de bedragen bleven groeien is er een speciale stichting in het leven geroepen. “Die stichting maakt gebruik van het park, bestuursleden, ballenjongens en noem maar op van LTC,” vertelt Roeleven. Tot dit jaar vond het evenement midden in de zomer, in juli plaats. Mede op verzoek van de sponsors en om de vier sterren te krijgen is het toernooi een maandje naar achter verschoven. Het slechte imago liep het toernooi vooral vorig jaar op, toen de bekende spelers hun circustoernooitje op het centre court mochten afwerken en het eigenlijke wedstrijdtoernooi op de bijvelden (aan de achterzijde van de tribunes) plaatsvond. “Dat was niet handig, dat hebben we ook veranderd, de wedstrijden vinden nu om en om plaats op het centre court.”

Hoogste amateurs

Op het hoogste amateurniveau (A****) worden in Nederland een stuk of twaalf toernooien georganiseerd. Daarboven zitten de profs met hun Satelliet-, Challenger- of ATP-toernooien. Op die toernooien kunnen ze punten verdienen voor hun ranking. Er worden in Nederland drie ATP-toernooien gehouden: Grolsch Open (Amsterdam, gravel), Heineken Open (Rosmalen, gras) en ABN-AMRO (Rotterdam, hardcourt). “We krijgen hier nooit een ATP-toernooi,” weet Roeleven. Namen van spelers kan Roeleven nog niet geven. “Tot twaalf dagen voor het toernooi kunnen spelers zich bij de bond inschrijven. Maar natuurlijk is onze wedstrijddirecteur druk bezig om de beste amateurs naar Losser te halen. Op de Nederlandse ranking staat Krajicek 1 en dan volgen de andere profs. Ik hoop dat de daaropvolgende spelers vanaf nummer 6 bij ons deelnemen; semi-profs die al Satelliet- en Challengertoernooien aflopen. Dennis van Scheppingen heeft hier bij voorbeeld in het verleden een aantal keren meegedaan. De winnaar krijgt 2500 gulden; er is een prijzenpot van dertig mille.”

We krijgen hier nooit een ATP-toernooi

Publiek

Bij voetbalclubs zie je vaak vaders met zoontjes langs de lijn staan als de echte profs in de voorbereiding op het nieuwe seizoen hun kunsten bij de amateurs vertonen, tennis heeft die mooie traditie niet, bleek de afgelopen jaren in Losser. Het is dat de organisatie nog een ‘sportspecial’ kocht bij TV Oost anders was het toernooitje uitsluitend voor de sponsors gehouden. “Zie jij dan zoveel publiek bij de nationale kampioenschappen? Wij organiseren dit omdat we de tennissport willen promoten en daarom hebben we nu ook een zogenaamde ‘kids-day’ voor alle kinderen uit Overijssel op het programma staan. Ik hoop dat we gemiddeld 2500 toeschouwers per dag zullen trekken. Als dat niet lukt, moeten we gaan nadenken. Maar vorig jaar viel het evenement ook letterlijk in het water. Dit jaar financieren we opnieuw een ‘sportspecial’ bij TV Oost. Maar dat is achteraf, daaraan voorafgaande zenden we 40 commercials uit via RTV Oost. Verder maken we een tennismagazine met een oplage van 150.000 dat huis aan huis in Twente wordt verspreid en er rijden 20 bussen met reclame rond.”

Challenger

Voor een begroting van zeven ton kun je ook een kwalitatief hoogstaander Satelliet- of Challengertoernooi organiseren. “Denk je dat de mensen op de nummer 300 van de internationale ranking zitten te wachten? Hiermee bieden we een beter programma in de breedte. We willen over een jaar of drie doorgroeien naar een Challenger. In overleg met de sponsors.” “We hebben met de nieuwe ABNAMRO natuurlijk een geweldige hoofdsponsor binnengehaald. En in overleg met de bank mogen we nu dezelfde uitstraling en vormgeving als in Rotterdam gebruiken. Daarnaast hebben we nog acht subsponsors (zoals Grolsch, Deloitte en Touche en Compaq) en tien wat kleinere sponsors. Bij elkaar zorgen die voor zeven ton. De entree voor de bezoekers is gratis. Nee, alleen de ABNAMRO staat op het aanplakbiljet. Daar betalen ze voor, maar ik zeg niet hoeveel, als je het niet erg vindt.”

Algemeen directeur Dijkstra van de ABN-AMRO in Overijssel en Flevoland staat ook niet te trappelen om te vertellen hoeveel zijn bank bijdraagt. “Als bank willen wij ons ook graag maatschappelijk manifesteren. Economisch doen we dat door te participeren in bij voorbeeld de Overijsselse Participatie Maatschappij en de ondernemerswedstrijd De Twentse Start. Op cultureel gebied ondersteunen wij het Orkest van het Oosten en voor wat betreft sportsponsoring heeft ons hoofdkantoor de speerpunten tennis, voetbal (“we zijn één van de founders van het Arkestadion”) en hockey bepaalt. Dat vullen wij regionaal in. Ons totale reclame- en marketingbudget bedraagt meer dan een miljoen gulden. Een groot deel gaat op aan FC Twente, het Orkest en het Euregio-tennistoernooi. Daarnaast sponsoren we ook de APM en de Military en andere evenementen. Ik vind het Euregiotoernooi een goed toernooi dat prima aansluit bij het Rotterdamse evenement. De organisatie heeft wat problemen gehad in het verleden, maar ik ben ervan overtuigd dat er dit jaar veel toeschouwers zullen komen. Onze doelstelling is dat we een imago willen dat we een actieve bank zijn die dichtbij de klant staat. Dit toernooi sluit daarbij aan, we zullen onze klanten uitnodigen naar Losser te komen.”

Vorige bijdrage

Hans van den Boogaard over de lage aandelenkoers:

Volgende bijdrage

Cees Anker, scheidend voorzitter heeft FC Twente veranderd:

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *