Twentevisie Jaargang 15, 2003

Twente wordt overspoeld met miljoenen aan ‘Ontspanning-cheques’

HABO in horeca

Robert Staal, de bedenker van de advertentiekrant HABO, heeft met ‘Ontspanningcheques’ de volgende stap gezet in de advertentieoorlog in Twente.

De strijd om de advertentie-euro in Twente begint groteske vormen aan te nemen. De Wegener- Weekendkrant maakte onlangs bekend een soort Nederlandse Bild te willen worden en recentelijk heeft de advertentiekrant HABO een systeem opgezet waarbij de adverteerder zijn advertentiekosten volledig terugkrijgt in de vorm van zogenoemde ‘Ontspanning- cheques’. Beide kranten worden sinds ruim een half jaar huis aan huis verspreid in Twente (230.000 exemplaren).

Directeur Joop Munsterman van de huisaan huisbladen van Wegener beschuldigde in Twentevisie twee maanden geleden Robert Staal (de man achter de HABOkrant) van chantage. Volgens Munsterman heeft Staal de advertentiekrant (zonder letter redactie!) uitsluitend opgezet om opgekocht te worden door Wegener. Munsterman reageerde door de Weekendkrant in de markt te zetten (tegenover HABO) die hij wil uitbouwen tot een Nederlandse Bild. Munsterman zegt door te gaan, ook als de HABO-krant wellicht het loodje legt. Beide heren benadrukken dat zij geen geld verliezen aan hun ‘love-baby’. Waar Munsterman een ‘lekkere’ krant wil maken, gaat Staal ook sleutelen aan de opmaak.

Heracles

Staal heeft de volgende stunt bedacht: adverteerders (uitsluitend bedrijven, geen consumenten) in zijn krant (HABO staat voor huizen, auto’s, banen en ontspanning) krijgen het volledige advertentiebedrag (minus de BTW) terug in Ontspanning-cheques. En met die cheques kan betaald worden in vooralsnog circa twintig horecagelegenheden in Twente. En niet de eerste de beste, dat moet gezegd, zelfs in Hanninkshof (Usselo), Stravinksy (Hengelo) en De Wiemsel (Ootmarsum) kan met de cheques worden betaald, aldus Staal. “Wel onder voorwaarden en die zijn beschreven op www.ontspanning-cheque.nl. Ik ben met nog veel meer bedrijven in gesprek en met een aantal ben ik al rond, zoals met Heracles waar je dan voor de cheques toegangskaarten kunt kopen.”

Karten

Adverteren in de HABO-krant kost 240 euro voor een zestiende pagina of een veelvoud van dat bedrag voor meer ruimte. De HABO telt tegenwoordig 16 pagina’s op weekendformaat en rekening houdend met langdurige contracten (en met lagere opbrengsten), is de omzet inmiddels fors te noemen. Dat betekent dus dat in de komende maanden een golf aan cheques Twente zal overspoelen. Een beetje adverteerder hoeft nooit meer te betalen voor zijn lunches, diners, kartuitjes (ook Coronel op Go Planet doet mee) of hotelovernachtingen. “Om te voorkomen dat de adverteerder denkt dat het een sigaar uit eigen doos is, heb ik de tarieven verlaagd van 1,75 euro per millimeter naar 1,50 euro en bij meerdere plaatsingen gelden speciale tarieven.” De cheques komen uiteindelijk weer terug bij Staal die van de werkelijke waarde maar een deel betaalt. Een ander deel neemt de betrokken horecazaak voor zijn rekening en een deel wordt betaald met advertentieruimte in de HABO-krant. En daarmee hoopt Staal die bedrijven te weerhouden te adverteren in De Twentsche Courant/Tubantia. Want het is natuurlijk wel gewoon oorlog op de advertentiemarkt.

Marketing

De reden dat veel bedrijven van naam en faam willen meewerken aan de constructie komt doordat uitsluitend bedrijven kunnen adverteren in HABO. En juist op de zakelijke klanten zit de horeca te wachten. Waarbij het niet uitgesloten is dat de cheques toch bij ‘gewone’ mensen belanden: “Adverteerders kunnen de cheques natuurlijk ook als marketing gebruiken, weggeven aan hun eigen werknemers, leveranciers of klanten.” Het wachten is op de tegenzet van Wegener. Maar daarvoor is Staal (die vooral mikt op personeelsadvertenties) niet bang. “Dan gaat de Weekendkrant direct concurreren met hun eigen dagblad Tubantia dat voor een belangrijk deel draait op personeelsadvertenties. Daar zal Wegener niet blij mee zijn.”

Vorige bijdrage

Arbeidsmoraal hoger, arbeidsproductiviteit lager in Twente

Volgende bijdrage

Nummer 3

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *