Roskam Moordkuil Jaargang 14, 2008

Twintig miljoen heeft Wessels geboden voor de luchthaven

De ene week spreek ik de heren Wessels en Ter Haar en dan komt het nooit meer goed met de regionale luchthaven, de week erop moet ik van hen toch vooral vertrouwen houden. Het aspergediner in Den Haag afgelopen woensdagavond ging op de achtergrond natuurlijk over die vermaledijde luchthaven. De officiële woordjes, ik geloof ze allemaal, ze zijn keurig voor de bühne, maar het gaat om de echte handel in de wandelgangen.De Enschedese burgemeester Peter den Oudsten, Dik Wessels en het CDA-zwaargewicht Maarten Haverkamp (die de luchthavens in zijn portefeuille heeft) zaten veel en lang bij elkaar, ook toen de bussen al weer lang terug waren.‘Eindhoven’ zit propvol en zal ‘slots’ in de komende tijd afstoten aan Enschede als de Luchthaven Twente dan nog bestaat. Bij Defensie vinden ze inmiddels dat ze Twente te snel hebben afgestoten. Aan Balkenende de vraag of hij zijn vroegere vrindje Jack de Vries op Defensie wil helpen.

De ondernemers moeten meedoen. Wessels wil wel, maar kijkt ook naar Ter Haar, hij riep hem zelfs publiekelijk op geld toe te zeggen, maar als het over geld gaat, is Ter Haar senior nooit zo scheutig. Nee, dat is niet waar. Na Philips is de Oad de grootste sponsor van PSV, dat geld lag klaar voor FC Twente op voorwaarde dat de naam van het stadion (Arke) veranderd zou worden en dat was net een stap te ver. Oad heeft een riante skybox bij PSV, maar diep in zijn hart wil senior het liefste morgen terug naar Enschede. En in het openbaar laat Ter Haar zich nooit echt uit over geld, ook niet als Wessels hem daartoe uitnodigt.

Twintig miljoen heeft Wessels onlangs geboden voor de luchthaven, maar voor dat bedrag kocht de vroegere minister Zalm van Financiën de luchthaven omdat die volgens hem zeker vijftig miljoen waard zou zijn. Financiën zit nu met de regionale luchthaven in zijn maag, Zalm zit nu bij DSB. Den Oudsten lobbyt zich een slag in de rondte, en rond het politieke circuit duiken steeds mensen (ambtenaren en consultants) op die iedereen helemaal gek maken. Ik zou niet weten wat we missen als de regionale luchthaven sluit, maar goed. Bij Düsseldorf ligt ook zo’n mooi kleine luchthaven, maar daar schijnt de halve Nederlandse onderwereld (vroeger Endstra, nu Buurman) de zaak te regelen, dus daar wil niemand zijn handen aan branden. We zullen zien of de asperges de Twentse luchthaven zullen behouden.

Ik ben sinds woensdagavond weer verliefd. Op Sabine Uitslag. Wat een leuke vrouw, zit nu een paar maanden in de Tweede Kamer ter vervanging van de zwangere Mieke Sterk, zong samen met Eddy van Hijum. Heerlijk om al die ‘pakken’ om haar heen te zien draaien.

En Twente was op zijn best, met streekproducten en boer Frans uit De Lutte. Niets mis met die jongen, maar niet echt het beste wat Twente ooit heeft voortgebracht, lijkt me zo.
Vorige bijdrage

Noomen, het kwaakt als een eend, het waggelt als een eend

Volgende bijdrage

de dame die over de Bataafse Kamp schreef, heb ik juist wel hoog zitten

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.