De Roskam Jaargang 17, 2011

De beste reclame voor de opera werd in de film Pretty Woman gemaakt

Leg ons uit waarom de opera dan zo belangrijk is…

De beste reclame voor de opera werd jaren geleden in de film Pretty Woman gemaakt. Julia Roberts speelt een straathoertje en wordt opgepikt door Richard Gere die een steenrijke zakenman neerzet en een professionele dame nodig heeft die hem begeleidt tijdens een diner en hem ‘s avonds in de hotelsuite ook nog even afzuigt, maar dit terzijde. Ze blijft langer bij hem en hij neemt haar mee naar een opera die haar zo pakt dat tijdens de opvoering tranen in haar ogen opwellen wat voor de zakenman het ultieme bewijs is dat zijn aanstaande echtgenote (want zo loopt het natuurlijk af) een gevoelige vrouw is. Opera als een geheim wapen van Amor. Ik moet bekennen dat ik zelf niet zo veel met opera heb, maar ben vaak onder de indruk van de zang, de decors en de kostuums. We hebben in Enschede de Nationale Reisopera. Dat is een club die zoals de naam al aangeeft rondreist door het hele land, maar de stad Enschede als thuisbasis heeft en dat is goed voor het prestige van Enschede en vooral van de cultuurwethouder, in Enschede vaak van de PvdA, nu Van Hees. Ik schat zo in dat Jan Modaal, zeg maar de achterban van de Partij van de Arbeid, niet vaak in de zaal zit. Het zal allemaal best belangrijk zijn, maar om – zoals ik vaak hoor als ik in Enschede ben – de Nationale Reisopera en FC Twente in één adem te noemen als het gaat om de promotiewaarde voor de regio, dat gaat mij persoonlijk wat ver. In Rotterdam en Utrecht hadden ze de boel graag willen overnemen, maar Enschede tastte diep in de beurs om de Reisopera te behouden. We hebben inmiddels het Muziekkwartier, waar ik erg van onder de indruk ben, er wordt nog druk gebouwd aan een luchtsluis met het Muziekcentrum. Met Harm Mannak en Judith Hartman hebben we twee mensen die heel goed kunnen uitleggen waarom de Reisopera eeuwig in Enschede moet blijven. Dat moeten ze ook doen! Pak pen of laptop en schrijf een mooi artikel voor deze krant over de waarde van de Reisopera, het Orkest van het Oosten en de Cultuur in Zijn algemeenheid. Leg de burgers uit hoeveel de cultuur in het oosten des lands ons als belastingbetalers kost en wat het oplevert? Maak het inzichtelijk en laat domme vergelijkingen met FC Twente achterwege. Die tekst voor de Roskam laat je vervolgens in een mooie folder zetten en deel je uit aan je publiek. Dan weten ze precies wat ze betalen voor een kaartje en wat de overheid er bijlegt. Ten slotte: komend weekend voert een gezelschap uit Amsterdam in het Rabotheater te Hengelo de opera Le Nozze de Figaro van Mozart op en volgend week is de première van La Voix Humaine (Poulenc) en L’Heure Espagnole (Ravel) door de Nationale Reisopera in haar eigen Muziekkwartier – domein te Enschede.

Vorige bijdrage

Coen Moulijn

Volgende bijdrage

Ferdinand Fransen Sleepte FC Twente door de moeilijke jaren

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *