SAX

Oud-Saxion-student maakt werk van de ‘andere vakantie’

Leve de hittegolf

Voor even een weekje uitblazen op een strandlaken langs deMiddellandse Zee moet je vooral Martijn Boshuis (27) van NoSun niet bellen. Of mailen, want zijn reisorganisatie doet vrijwel alles per internet. Bij een slechte zomer boekt iedereen naar zonnige oorden, maar een hittegolf hier is juist goed voor de business van oud-Small Business-student Boshuis die volgens eigen zeggen vorig jaar met 300 procent omzet groeide.

Zijn compagnon Paul Schoenmakers had het idee voor een tegendraadse reisorganisatie nadat een gezamenlijk plan om reclameborden boven pisbakken te hangen was mislukt. “We hadden dat concept in Maastricht gezien, dan sta je te plassen en ben je eigenlijk wel gedwongen de reclameboodschap te lezen. Dat concept wilden we in Twente introduceren.” Maar dat was in september 2001. Alle marketing-budgetten werden bevroren. “Wij kregen nergens voet aan de grond met iets nieuws. We zouden gaan samenwerken met het Expo Center in Hengelo, maar goed, je moet wel adverteerders hebben.” Hun bedrijf BS-Media (inderdaad BoshuisSchoenmakers) stopte voor het goed en wel bestond. “We beschouwen het nu als een goede les, want tijdens het opzetten van het bedrijf kom je wel met alle facetten van het ondernemerschap in aanraking.”

Schotland

Schoenmakers was een grote fan van Schotland waar hij graag vertoefde en regelmatig vrienden en kennissen meenam om hen het land te laten zien. Hobby werd professionalisme en NoSun was (in 2003) geboren. “De naam ‘triggert’ dat we geen zon-, zee- en strandvakanties aanbieden. We bieden actieve natuur- en cultuurvakanties aan. Waarbij de zon best wel belangrijk is natuurlijk, maar niet het doel van de reis.” In een persbericht eerder dit jaar meldt Boshuis opgewekt dat hij vijftien nieuwe collega’s zoekt. “Niet op kantoor, maar reisleiders. Dat bericht heeft absoluut bijgedragen aan onze naamsbekendheid.” Ze werken met zijn drieën op kantoor, ondersteund door twee stagiaires. Boshuis wil niets zeggen over omzet, winst of aantal reizigers. “We willen de concurrenten niet wijzer maken. Dat zijn vaak vijftigers en die zien twee jonge knapen gekke trucs uithalen om aandacht te krijgen en die willen graag weten welk deel van de markt wij hebben.”

Tot 40 jaar

NoSun organiseert veelal groepsreizen naar landen als Noorwegen, Zweden, Ierland, Schotland, Tsjechië en Wales. “We richten ons op mensen tussen de 20 en 40 jaar. Van de mensen op wie wij ons rich-ten gaat 80 procent alleen op vakantie en ik schat dat 70 procent van hen single is.” Dat zijn, werpen we op, toch niet de mensen met de dikke portemonnees. “De gemiddelde reissom is bij ons 900 euro en dat is toch niet weinig voor twee weken, maar het is blijkbaar toch geen probleem.” NoSun is dus vooral ‘groot’ in de groepsrondreizen. “Andere reisorganisaties bieden dat ook wel aan, maar dat zijn heel vaak hotelvakanties in het luxer segment. Wij bieden meer betaalbare vakanties aan omdat we kamperen. Nee, je hoeft niet zelf je tent mee te nemen, wij hebben een 9-persoons minibus, tenten, stoeltjes, tafels, gasfornuisjes, al dat soort spullen verzorgen wij allemaal, de gasten hoeven alleen hun persoonlijke spullen mee te nemen.”

Twee jonge knapen die gekke trucs uithalen

In principe verloopt de hele boeking via internet, daarom is een duur kantoor niet nodig. NoSun is onderhuurder van Activa in het Ensche-dese postkantoor tegenover het Casino. “Dit jaar is er tot nu toe één man langs geweest. Er is eigenlijk heel weinig klantcontact: we sturen de bevestiging, drie weken voor vertrek verstrekken we inloggegevens, zodat de vakantiegangers kennis kunnen maken met elkaar op een forum: Pietje komt daar vandaan, Jantje komt daar vandaan, wat doe je, wie neemt er dit spelletje mee en welke muziek voor in de bus. De reisleider heeft het eerste echte contact met mijn klanten.”

Internet

Aangezien NoSun-reizen (nog) niet via het reisbureau worden aangeboden, maar uitsluitend via internet, investeert Boshuis veel in marketing en ICT. NoSun heeft een prima eigen site, maar als potentiële klanten het bedrijf niet kennen, kunnen ze daar alleen maar komen via zoekmachines. De investeringen zijn hoog, vertelt Boshuis. “We hebben een eigen server, want we mogen natuurlijk nooit off-line zijn.” De bank is er goed voor? “We hebben daarvoor veel geld nodig, maar ik heb wel gemerkt dat het makkelijker praat met een hbo-diploma in je zak.” NoSun is aangesloten bij het SGR en het calamiteitenfonds. Ook uit marketingoverwegingen, want de reiswereld is de afgelopen jaren nog al eens opgeschrikt door types die wel de poen incasseerden, maar niet de reis leverden. “De SGR straalt ook vertrouwen uit, dat betekent dat als wij failliet gaan, de mensen hun geld terugkrijgen. En het calamiteitenfonds zorgt ervoor dat de mensen altijd uit hun vakantieoord worden teruggehaald als er een ramp gebeurt.”

Zon

De groei van 300 procent in 2006 gaat Boshuis blijkbaar nog niet snel genoeg, want zijn eigen filosofie haalt hij deels onderuit doordat hij inmiddels ook zonvakanties aanbiedt via Active Sun. “Jawel, maar wel op basis van hetzelfde concept als NoSun, maar dan op Zuid-Europa gericht, omdat de massa daar naar toe gaat. Dus gaan wij er achteraan.”

Ook probeert Boshuis (zo blijkt uit een artikel in het vakblad Reis-Revue) in contact te komen met de reisbureaus, terwijl hem dat dan een deel van zijn marge zal kosten, wat hij zo verfoeit. Terwijl reisbureaus de pest hebben aan reisorganisaties die rechtstreeks via internet verkopen. Boshuis heeft er over nagedacht: “Eerst hebben we voor een artikel gezorgd in ons vakblad, binnenkort gaan we de reisbureaus bellen of er interesse bestaat en dan gaan we praten. We zouden bijvoorbeeld via de reisbureaus kortingen kunnen geven.” “Binnen vijf jaar moeten we qua omvang een kritische massa hebben”, zegt de zoon van een garagehouder die drie jaar geleden zijn diploma van Small Business haalde en van plan was eerst een paar jaar werkervaring op te doen in het bedrijfsleven. Dan zullen ook de grote bedrijven als Arke en Oad zich wellicht gaan ergeren aan het internetbedrijfje wat toch wel erg veel omzet weghaalt. Dan komen ze koffiedrinken… Boshuis haalt zijn schouders op.

Vorige bijdrage

Nummer 27: pleuriszooi in Almelo

Volgende bijdrage

Nummer 28: dagelijks een mespuntje mdma

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *