Twentevisie Jaargang 16, 2004

Van der Most wil directeur/grootaandeelhouders en voor de rest niemand

Netwerken of je leven er vanaf hangt

Hennie van der Most heeft de exclusieve businessclub De Koperen Hoogte opgericht. “Alleen directeur/ groot aandeelhouders.” Hij biedt met inleiders als Cees van der Hoeven en Cor Boonstra veel waar voor zijn geld.
De fiscus is er goed voor, want die begrijpt dat je moet netwerken als ondernemer en dat je niet voor je plezier bij FC Twente op het ereterras verblijft. Een beetje ondernemer is vaak lid van de plaatselijke rotary of lions en is links en rechts aangesloten bij een businessclub (niet zelden van een sportvereniging). Om zieltjes te winnen, met collega’s te praten en reclame te maken. Iedereen met geld wordt overal met open armen ontvangen. En dus ontstaan weer nieuwe businessclubs. Zoals De Koperen Hoogte van Hennie van der Most die alleen directeur/eigenaren om zich heen wil verzamelen en niets wil weten van consultants. De opkomst en ondergang van businessclubs in deze economische zware tijden.

Zelfs een zaterdagderdeklasser als Sparta Enschede heeft een heel professionele businessclub. De leden zijn vaak plaatselijke ondernemers die zelf nog tegen een bal schoppen of voor hun zoon iets extra’s doen bij de club. Veel bedrijven blijken niet of nauwelijks na te denken over sponsoring. Ze doen maar wat. Wat hun gevoel hun ingeeft en waar ze zelf plezier aan beleven, zoals natuurlijk de BVO’s in Twente. Heracles Almelo telt dit seizoen bijna 300 businessclubleden die voor een business-seat minimaal 3.000 euro betalen. “De laatste jaren groeit het aantal businessleden langzaam maar gestaag,” zegt Mirjam Gerritsen, commercial manager van Heracles. “Voor dat geld bieden wij de leden natuurlijk een goede plek op de tribune bij de voetbalwedstrijden en daarnaast organiseren we een aantal businessclubavonden met speciale gasten. Zo zijn Johan Derksen en Erica Terpstra op bezoek geweest. Verder organiseren we bijvoorbeeld een golfdag.”

FC Twente

Het aantal leden van de businessclub van FC Twente neemt juist gestaag af. Waren er twee seizoenen geleden nog 500 TOS-leden, dat aantal daalde vorig seizoen tot 493 en dit seizoen zijn er nog maar 445 ondernemers die FC Twente extra steunen. Volgens Karin Karnebeek van de TOS-club zijn er in de loop van dit seizoen weer nieuwe aanmeldingen geweest voor de TOS. “We zitten in een moeilijke periode. Dat er leden hebben opgezegd, komt vooral door de economische malaise. En het feit dat we nog eens 500 euro extra hebben moeten vragen van onze leden heeft de zaak behoorlijk op scherp gezet. Die 500 euro is pure noodzaak voor de TOS. Als het aan ons ligt, gaat dat bedrag er zo snel mogelijk weer vanaf.” Nu betalen leden het basisbedrag van 5.000 of 6.300 euro voor de exclusieve business-seats. In beide gevallen hebben ze dan twee stoelen voor een heel seizoen in het Arke Stadion. “Het old-boys-network is nog lang niet uitgewerkt. We zien nog steeds heel veel mensen uit de oudere generatie op de soosavonden verschijnen, maar er komen ook nog steeds nieuwe gezichten bij. Het is nog steeds voor alle leden een ideale manier om eens per maand op informele wijze met elkaar te praten. En ze houden allemaal van voetbal.”

DGA

Hennie van der Most toonde met de verbouw van De Koperen Hoogte (een voormalige watertoren in Nieuwleusen – na de gemeentelijke herindeling Zwolle, langs de A28) voor alle lagen van de bevolking entertainment te kunnen leveren. Een tiental zeer luxe hotelkamers, een restaurant bovenin de toren die langzaam ronddraait. En in de top 100 van restaurants sinds de opening als een speer naar boven schiet. Van der Most houdt niet van ‘oppas-ondernemers’ of ‘overname-ondernemers’, zoals hij zijn collega’s van beursgenoteerde ondernemingen vaak smalend noemt. Hij zweert bij DGA’s, wat in die wereld staat voor directeur/groot aandeelhouders. De mensen die echt ondernemen. Zelf risico lopen en iets hebben opgebouwd. Om zijn toren te promoten, richtte hij een businessclub op. Als lid moet je wel aan het hoofd staan (en eigenaar zijn) van een bedrijf waar minimaal een paar honderd mensen werken en waar enkele tientallen miljoenen omzet wordt gedraaid. Voor duizend euro krijgen de leden de Van der Most-formule op niveau: vermaak plus eten en drinken zoveel als je wilt. En voor het vermaak zorgen inleiders als Cor Boonstra, Jan Timmer, Cees van der Hoeven, Joep van den Nieuwenhuijzen, wijlen Pim Fortuyn, Fentener van Vlissingen. Voor journalisten vaak onvindbaar, bij Van der Most geven ze hun mening voor een geselecteerd publiek (ongeveer 250 topondernemers in Nederland). Die selectie en de bijzondere gasten zorgen ervoor dat het lidmaatschap van De Koperen Hoogte inmiddels zeer gewild is. De gasten mogen een introducé meenemen en zelfs om die kaarten wordt gevochten.

Yedib

Yedib, wat staat voor Young Eastern Dynamics in Business, is opgericht door Rob Kouijzer van De Aanleiding en Joost Gombert van Slag bij Almelo. “Veel netwerkclubs hebben allerlei commissies die van alles en nog wat moeten regelen. Bij ons niet. Er zijn wel thematische bijeenkomsten die iets extra moeten bieden. Ergens diepgravend op ingaan, zodat extra informatie wordt verkregen. Daarbij speelt ook de locatie een belangrijke rol. Die moet aansluiten bij het onderwerp. Yedib heeft dan ook geen vast honk waar de maandelijkse bijeenkomsten worden gehouden,” aldus de heren die in hun tweede jaar in totaal veertig leden hebben ingeschreven. De hoogte van de contributie en de formule (full-service concept) is gemakshalve overgenomen van Van der Most. “Wij hebben geen ballotage en zijn gericht op de hele regio. Ook hoeven nieuwe leden niet eerst een kunstje op te voeren voordat ze mogen toetreden.” Yedib moet uitstralen: jong van gevoel in daden en doen’.

Vice Versa

Vice Versa is een netwerk speciaal voor vrouwen. Voorzitter Liesbeth van Vlooten weet zelf ook niet duidelijk waarom er een vrouwennetwerk moet bestaan. “In de opvoeding gaat bijna geen enkele ouder er van uit dat dochterlief wel eens een mooie carrière kan hebben, laat staan een eigen bedrijf runnen.” Van Vlooten is ook lid van een ‘gemengde’ club. Maar ook daar ziet ze dat vrouwelijke ondernemers elkaar toch weer opzoeken. “Vaak komt dat doordat vrouwen het gevoel hebben niet serieus te worden genomen. Mannen bijvoorbeeld nodigen elkaar heel gemakkelijk uit voor een netwerkactiviteit bij uitstek: de golfclinic. Vrouwen worden hiervoor zelden gevraagd.” Van Vlooten erkent overigens dat deze gevoelens ook wel heel goed bij vrouwen tussen de oren kunnen zitten. “Juist omdat ze daarmee een verwantschap hebben, zoeken ze het maar bij elkaar.” Opmerkelijk: “Ik zit niet in een netwerk om er opdrachtgevers of orders uit te halen, maar meer informatie te verkrijgen en ervaringen uitwisselen. Je moet eerst iets brengen, en dan pas iets halen. Het gaat erom dat wanneer je iemand nodig hebt, die weet te vinden.”

Hoba

Nieuwe initiatieven zijn er ook. Zo probeert het Hoba raceteam in Hengelo, dat meedoet in het Formule Fordracekampioenschap, liefhebbers van autosport te lokken met een combinatie van sponsoring en een businessclub. Onder het motto ‘Keep Business Simple’ kun je voor een luttel bedrag per jaar met je bedrijfsnaam op twee raceauto’s worden vermeld en mag je met alle medesponsors twee keer een dagje op het circuit meelopen. Die dag staat dan vooral in het teken van netwerken. Voor racefanaten en mooie gelegenheid eens vooraan te staan op een circuit. Maar het blijft natuurlijk een veredelde vorm van sponsoring.

Vorige bijdrage

‘Mediator is dom, lui en dakloos’

Volgende bijdrage

Weekamp Deuren zoekt groei in Tsjechische fabriek in ‘middle of no-where’

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *