Twentevisie Jaargang 17, 2005

Musea in nieuwe Rozendaalcomplex moeten marktgericht denken

‘Museaal attractiepark’

Thea Kroese en Wim van Lammeren voor het huidige Rozendaalcomplex.
Het Natuurmuseum Enschede, het Museum Jannink en het Van Deinse Instituut betrekken in maart 2007 (met de kunstuitleen, de expositieruimte van het Centrum voor Beeldende Kunst van Concordia, de volkssterrenwacht Coenraad ter Kuile en een aantal kunstenaarsateliers) het Rozendaalcomplex, de oude textielfabriek in Roombeek, wat onder het kopje industrieel erfgoed valt. Voor de inrichting is 4,8 miljoen uitgetrokken. Driekwart neemt de gemeente Enschede voor zijn rekening (wat zal voortvloeien uit de verkoop van de huidige panden) en ruim ŽŽn miljoen moeten de organisaties zelf ophoesten.

Attractiepark

Het Jannink en het Natuurmuseum trekken nu jaarlijks zo’n 40.000 bezoekers. Dat moeten er in de nieuwe opzet met Van Deinse (dat geen eigen expositieruimte heeft) 60.000 worden. “Daarvoor worden spraakmakende tentoonstellingen ingericht. Er zal continue aandacht worden besteed aan nieuwe technologie‘n uit Twente.” Voor de nieuwe naam van het museum dat ze omschrijven als een museaal attractiepark zal deze maand een publiekswedstrijd worden uitgeschreven via De Twentsche Courant Tubantia. Twente is een van de toeristische kernregio’s van Nederland, wat ook in het nieuwe museum tot uiting zal moeten komen. “In samenwerking met VVV’s en het Twents bureau voor toerisme kunnen we routes in Twente opzetten. We moeten voorkomen dat we niet in Enschede blijven plakken.”

‘Het idee van het Noaber-bier van Grolsch komt bij ons vandaan’

Bedrijfsleven

Het cultuurcluster zal zich ook nadrukkelijk rich-ten op het bedrijfsleven. “Voor bedrijven kunnen we veel betekenen. We kunnen sprekers voor symposia leveren, arrangementen in Twente regelen, zakenrelaties ontvangen – daarvoor krijgen we faciliteiten – maar ook meedenken over producten. Het idee van het Noaber-bier van Grolsch komt bij ons vandaan.” We gaan met de merknaam en het product Twente de boer op. Maar zonder het stoffige imago dat we hebben,” zegt Kroese realistisch.

Vorige bijdrage

Niet de AEX-fondsen, maar kleinere fondsen zorgden voor winsten

Volgende bijdrage

Nummer 3

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *