Twentevisie Jaargang 17, 2005

Rabobank geeft Tip van de Week

Beleggingsafdelingen kosten banken handenvol geld

Zoals elke maand spelen we tijdens het radiocafé Memphis het Rabo Beleggingsspel. Dat is overigens niet heel erg ingewikkeld. U kunt als gast een formulier invullen waarop u aangeeft hoe hoog de AEX zal staan tijdens het komende ondernemerscafé (in dit geval op 29 november). Als lezer van het blad kunt u meespelen via internet: www.twentevisie.nl. En dan kunt u net als de heer Han Vaanholt een kistje wijn winnen. Hij had ingevuld 395.5 (en flink bezijden de waarheid – 389,6, maar altijd beter dan de anderen die meededen). Het was een gokje, zei Vaanhold (links op de foto). Rechts Wim Steenkamp van de Rabobank.

September was een prettige beleggingsmaand met een ‘year-high’ van 409 punten (op 3 oktober). Maar daarna ging het weer bergafwaarts. De laatste handelsdag van oktober kon het verlies enigszins goedmaken dankzij een beter dan verwachte groeiraming van de Amerikaanse economie over het derde kwartaal en een meevallend inflatiecijfer. November is traditioneel een van de betere beursmaanden.

“Het is moeilijk om voor de komende tijd een duidelijke richting aan te geven. Hiervoor zijn positieve impulsen nodig, die lijken vooralsnog te ontbreken. Binnen het neutrale beeld ligt een belangrijke steun op 382 en een eerste weerstand op 396.” Kopen dus? “Warren Buffet zei eens: ‘Niets doen is intelligent gedrag’. En daar sluit ik mij in dit geval bij aan,” aldus Wim Steenkamp, beleggingsadviseur van de Rabobank Midden-Twente.
Renteverhogingen smoren doorgaans een economisch herstel in de kiem. “De feitelijke trigger voor de daling in oktober werd gegeven door de centrale banken waarbij zowel de FED als de ECB aanstuurde op verdere renteverhogingen om zodoende de stijgende inflatie het hoofd te kunnen bieden.”

De aanjager van de wereldeconomie blijft de Verenigde Staten, ook dit land kan een economische terugval niet gebruiken. Want dat betekent minder werkgelegenheid en uiteindelijk lagere consumentenbestedingen. Terwijl de Amerikaanse groei juist voor circa 70% wordt bepaald door de consument. En de consument is in oktober pessimistischer geworden. “Kijken we naar Nederland dat zien we dat vooral de bouw- en oliesector het slecht hebben gedaan in de afgelopen maand. Dalingen van 15 tot 20% waren niet ongebruikelijk. Wel dient te worden vermeld dat diezelfde sectoren de smaakmakers van de beurs waren in 2004 en de eerste helft van 2005. Positief is een toenemend consumenten- en producentenvertrouwen in Nederland en Duitsland. Maar het is te vroeg om al te juichen.”

Derde kwartaal
De bedrijven die in de afgelopen weken cijfers over het derde kwartaal presenteerden lieten over het algemeen winstgroei zien. Hoewel de beleggers in een aantal gevallen meer hadden verwacht. “De beleggers zijn vooral benieuwd of de prognose over 2005 aansluit bij de werkelijkheid.”
Voor wat betreft de oostelijke fondsen moesten Stork en Ten Cate het ontgelden. Stork verloor maar liefst 25%. “Analisten waren teleurgesteld over de kwartaalcijfers. En het onduidelijke beleid van bestuursvoorzitter Vollebregt werd gehekeld. Wat wil hij nou precies. En het lijkt allemaal minder ingrijpend te worden dan hij vooraf had aangegeven. Vooralsnog gaan de meeste analisten niet verder dan houden.” En Ten Cate meldde dat het wat minder werd. De groei is eruit, vooral in kunstgras en de grondstoffen zijn duur. De beleggers namen er geen genoegen mee en het aandeel kelderde 10%. En de bedrijven Permess en Multistiq werden ‘slechts’ tegen boekwaarde (10 miljoen euro) verkocht.

Wim Steenkamp
Sinds augustus 2004 heeft RTV Oost in de persoon van Wim Steenkamp (47) een nieuwe analist/commentator. Hij geeft ook in Twentevisie zijn commentaar. De kaders van de oostelijke fondsen kunt u ook wekelijks zien (op woensdagavond) bij het economisch programma BV Oost. Wie is die Steenkamp eigenlijk? “Ik zit al in het beleggingsvak vanaf 1992. Ik ben begonnen bij de ABN AMRO.” Steenkamp (sinds vier jaar bij de Rabobank Midden-Twente) heeft dus zowel de hoogconjunctuur in beleggingswereld eind jaren negentig (AEX 700 punten) als het absolute dieptepunt in maart 2003 218 punten) meegemaakt. “Van de internethype tot de fraude bij Ahold, Worldcom en Enron.” Het wordt weer drukker op de burelen bij Steenkamp en zijn vijf collega’s. “De vaste beleggers zijn weer terug en de mensen die alleen maar achter een hype hebben aangelopen hebben hun lesje geleerd en blijven weg.”

LegioLease
Veel beleggers doen dat (beleggen dus) toch vooral via internet. Gemakkelijk, snel en goedkoop. “Dat klopt, zeker als het om betrekkelijk kleine bedragen gaat, is dat ook veel beter. Maar beleggers van pakweg 80.000 euro willen vaak een klankbord. Die willen advies.” Die 80.000 euro van Steenkamp is overigens geen toevallig bedrag. Als je minder te besteden hebt, wordt het moeilijk voor hem om goed te adviseren en er voor de bank ook nog een paar centen aan te verdienen. “Onze gemiddelde portefeuille is een kwart miljoen euro, voor 500 klanten, dus dan praat je over 125 miljoen euro. Voor Rabo-begrippen een prima basis.”

‘Beleggers willen aandacht.
Als je afspreekt vier keer per jaar de portefeuille door te spreken, dan moet je dat ook doen’

Het werk is er niet gemakkelijker op geworden. Affaires als LegioLease (maar ook door bedrijfsongevallen op Rabo-kantoren zoals Doetinchem) is er een zorgplicht die analisten dwingt hun klanten goed te adviseren en niet alleen naar de eigen portemonnee te kijken. “Ik ben daar eigenlijk alleen maar tevreden over. Het dwingt beleggingsadviseurs goede profielen van de klanten op te stellen: wie ben je en wat wil en wat verwacht je precies van de adviseur? Ik durf te stellen dat we door die interne affaires nu voorop lopen met onze conceptuele benadering.”

Geld verdienen
Ze zullen het ontkennen, maar bij veel banken is het effectenbedrijf verlieslatend. Dat is ook te wijten aan de mensen die er werken, weet Steenkamp. “Beleggers willen aandacht. Als je afspreekt vier keer per jaar de portefeuille door te spreken, dan moet je dat ook doen. En dus moet je dat organiseren.” Steenkamp is binnengehaald om van de afdeling een rendabeler activiteit te maken.” Een deel van de inkomsten staat min of meer vast, zoals het bewaarloon, de vergoedingen van Robeco en de transactie- en emissiekosten. Maar de rest moet Steenkamp dus zelf bijeen harken. Hij doet dat zoals gezegd met aandacht voor zijn beleggers. Zo organiseert hij bedrijfsbezoeken (onlangs naar Texas Instruments in Almelo).

Tip van de week
Er is in Twente bij de Rabobanken nogal wat te doen over de opschaling. Steenkamp is voor wat betreft zijn afdeling duidelijk: “Voor een goede beleggingsafdeling heb je minimaal vijf- tot zeshonderd klanten nodig waardoor je drie gecertificeerde beleggingsadviseurs kunt aantrekken.
Belangrijk is professionaliteit en continuïteit te borgen. Schaalvergroting wordt hierbij steeds belangrijker. Samenwerking binnen de regio Twente op het gebied van effectendienstverlening is dan op termijn ook noodzaak.
De samenwerking met Rabo Twentehof was hierbij een voorbeeld. Helaas wordt deze ontbonden. “Het marktgebied past goed bij Hengelo en dat hadden we in de naaste toekomst nog beter kunnen bedienen.” Hij denkt aan de spaarrekeningen in Nederland waarop zo’n 200 miljard euro staat. “Als de mensen nou eens met een deel daarvan gaan beleggen,” rekent hij verlekkerd voor. De Rabobank Midden-Twente heeft een marktaandeel (van de beleggers) van 15%. “In aantal effectenrekeningen is dat circa 20%.”
“ We moeten bewijzen dat we in slechte tijden ook een goede partner zijn voor de beleggers, dat is onze taak. Toen de beurs richting de 700 ging, was elk schot raak. Ik durf het aan om te bewijzen dat ook nu er een leuk centje verdiend kan worden op de beurs.” Daarom is Steenkamp er een goede paar weken geleden mee begonnen om de Tip van de Week te geven. Elke vrijdagmiddag bij Radio Oost tussen 17.30 en 18.00 uur in het programma Punt Komma. Onder op deze pagina treft u zijn eerste tips aan. In de naaste toekomst zullen die ook op internet komen te staan. “Ik steek daarmee mijn nek uit.”

Vorige bijdrage

Nummer 46

Volgende bijdrage

Nummer 47

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *