Twentevisie Jaargang 18, 2006

Meer boekingen dan bij Speakers Academy

Sprekersplatform zoekt samenwerking

Programmamakers van radio en of televisie weten dat goede gasten scoren. En als je een symposium, congres of ander evenement hebt waar je niet graag alleen staat of alleen met je ‘vaste’ vrienden, dan moet je interessante gasten aantrekken. Dus vliegt Hennie van der Most op verzoek stad en land af om te vertellen hoe hij zijn bedrijven heeft opgebouwd. Hij gooit er nog een paar oneliners tegenaan en de gasten van de jaarlijkse relatiedag van bijvoorbeeld de SMEOT hebben een leuke bijeenkomst gehad. Goede kans dat je Van der Most ook nog bij Jetsetters, Ondernemer van het Jaar of andere televisieprogramma’s voorbij ziet komen. Goede sprekers zijn namelijk zeldzaam, weten ze ook bij Sprekersplatform van Wierdenaar Peter Zeylmaker.

Van Pim Fortuyn was bekend dat hij in zijn goede tijd met zijn Jacquar kwam voorrijden, 25 minuten sprak, de zaal inkeek en vroeg of er nog vragen waren en daarna weer snel op de achterbank van zijn bolide plofte. De rol van het snelle werk is daarna vooral overgenomen door voormalige PvdA-coryfeeën zoals Wim Kok die tegenwoordig commissariaten verzamelt en als spreker (zoals onlangs weer bij de Maatschappij voor Nijverheid en Handel) eist dat er geen pers in de zaal zit. En dat wordt door het brave bestuur natuurlijk snel gehonoreerd, we zijn tenslotte met ‘ons soort mensen onder elkaar’. Of wat dacht u van Marcel van Dam die in zijn goede jaren samen met Paul Witteman veertig (!) mille (in guldens) ophaalde bij de Universiteit Twente om gezellig wat te discussiëren zoals in het vroegere televisieprogramma Het Lagerhuis. Smaakmaker is nu Willem Vermeend (oud-staatssecretaris) die voor precies één uur spreken 8500 euro vraagt en krijgt (op 31 januari in Zwolle) én 1500 euro reiskosten; hij zal wel met de taxi uit Zuid-Frankrijk moeten worden opgehaald. Een uurtje langer is geen probleem, voor hem, voor de organisatie vermoedelijk wel want die moet dan opnieuw 8500 eurootjes aftikken. En dus zal de discussie snel afgerond worden. Maar deze organisatie moet wel (vindt ze zelf), vorig jaar zegde Hans de Boer op het laatste moment af, het jaar daarvoor liet Loek Hermans in zijn vroegere stad, bij zijn vroegere werkgever, het ook al op het allerlaatste moment afweten. Niet nog een miskleun en daarom wordt de portemonnee geopend. De sponsors zijn er goed voor.

Ingewikkeld

Peter Zeylmaker kent de verhalen en gruwt er van. Samen met zijn broer Henk Westbroek (door RTV Oost een paar jaar geleden weer bij elkaar gebracht) richtte hij in februari 2004 Sprekersplatform op als tegenhanger voor Speakers Academy. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel van de verbazingwekkende verhalen die de ronde doen, kunnen worden herleid naar Speakers Academy. “Ik ga daar natuurlijk niets over zeggen, maar een spreker regelen is meer dan hem of haar bellen met de mededeling dat we een schnabbel hebben en dat van de gage 20% voor ons is. We zijn niet uitsluitend de manager of de tussenpersoon van die mensen. Een bedrijf of een organisatie organiseert bijvoorbeeld een feest, een symposium of een congres. Dan gaan we met die mensen om tafel. Wat willen ze precies? Wat voor een programma? Dan helpen wij bij het opzetten daarvan.” Het lijkt niet ingewikkeld, maar dat blijkt het in de praktijk wel. Want veelal wordt aan de directiesecretaresse overgelaten om de relatiedag te regelen. Een zaal is zo geboekt, maar dan? “Ik weet nog uit de beginperiode dat Henk Westbroek ergens naar toe ging waar bijkans niets geregeld was. Dus vanaf nu willen we weten hoe de zaal eruit ziet, of er een podium is, hoe het geluid is, wat het aantal bezoekers van de bijeenkomst is.”

Grootste sprekersbedrijf

De beginperiode ligt nog vers in het geheugen, maar in 2005 boekte Sprekersplatform al 155% meer omzet, dit jaar 120% meer. Er werken vijf mensen op het kantoor die voor het eigen bestand van 350 sprekers zo’n 600 boekingen verzorgen. “Het aantal aanvragen is zo’n tweeduizend, maar elke aanvraag leidt natuurlijk niet tot een boeking; toch betekent het wel dat we bekend zijn bij evenementenbureaus en bedrijven en organisaties.” Bij blijvende groei zal Sprekersplatform volgend jaar al het grootste sprekersbedrijf van Nederland zijn. “Ik weet niet wat de omzet is van Speakers Academy, ik kijk naar het aantal boekingen.” Zeylmaker wil door met Sprekersplatform. “Als een spreker geboekt wordt, wordt ook vaak een zaal geboekt, geluid en soms video, catering. Dat kan allemaal apart worden geregeld, maar ik zoek strategische samenwerking met een paar grote jongens op dat vlak, de A-merken zeg maar. Dan kunnen we elkaar informeren over boekingen en elkaar bij de opdrachtgever naar voren schuiven, maar ook zodanig samenwerken dat ons product beter én goedkoper wordt. Meestal wordt een evenementenorganisatie ingehuurd die alles moet regelen en overal provisie oplegt. Dus dan betaal je bijvoorbeeld tachtig euro per persoon voor catering, maar de cateraar is ingehuurd voor vijftig euro per persoon”

Vorige bijdrage

Dura Vermeer komt met ‘100.000-euro-woning’

Volgende bijdrage

‘Groei zonder beursnotering of verkoop aan marktgigant’

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *