Twentevisie Jaargang 24, 2012

Commentaar: Geld, geld, geld…

Geen geld. Geen budget. De overheid, bedrijven, particulieren… bijna iedereen zucht onder de crisis. Maar de crisis maakt het ook extra gemakkelijk om dit jaar maar eens niet een bijdrage te geven aan dat goede doel, de sinterklaasoptocht, de kerstversiering, een nobel project in de Derde Wereld. Ik krijg soms kerstpakketten van relaties, maar ik heb al regelmatig aangegeven dat ik liever zie dat het budget naar een kinderspeelplaats in Saasveld gaat of dat het geld gestort wordt voor een nieuw dak van een school in Soweto of weet ik wat.

De crisis maakt het extra gemakkelijk om dit jaar maar eens niet een bijdrage te geven aan het goede doel

Ook valt mij op dat steeds vaker ongegeneerd wordt gevraagd om diensten gratis te verlenen. Hoezo? Voor de crisis ging het alleen om goede doelen, nu is alles blijkbaar een goed doel. Het heeft wellicht ook te maken met de opkomst van internet. Nieuws is bijvoorbeeld iets geworden wat je gratis consumeert, je zou wel gek zijn om er voor te betalen. Wegener heeft het moeilijk en zoekt het in boeken en wijn. Voor de publieke omroep heeft de overheid ook bijna geen geld meer over; regionale omroepen lijken hun langste tijd te hebben gehad als Mark en Diederik dit regeerakkoord uit gaan voeren. In deze Twentevisie onder meer aandacht voor een ondernemer die gemangeld lijkt te worden tussen twee overheidsdiensten. Uit pure wanhoop belde Herman Hutten mij op, om zijn netelige positie aan mij voor te leggen. Hij wordt inmiddels ook al vilein bedreigd met de mededeling dat ‘ze’ binnenkort al zijn bedrijven maar eens komen doorspitten… Het is niet voor het eerst dat na publicaties in de media Kamervragen worden gesteld. En dan blijken bureaucratische organisaties opeens wel menselijk trekjes te hebben of zelfs excuses te kunnen aanbieden. Wellicht dat we met Twentevisie dan zo’n rol in de toekomst kunnen spelen…

Vorige bijdrage

Oogverblindende desinteresse en arrogantie in ziekenhuis

Volgende bijdrage

Herman Hutten voelt zich behandeld als een uitbuitende aspergeteler

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.