Twentevisie Jaargang 25, 2013

Commentaar: Creativiteit terug

‘Ik weet het nog precies, van de één op de andere dag in oktober 2008 ging de telefoon niet meer’, zei een ondernemer onlangs tegen mij. Hij heeft al zijn klanten bezocht die ineens veel minder van zijn diensten gebruik maakten, vervolgens heeft hij gereorganiseerd, is verhuisd naar een kleiner kantoor, maar nu begint hij weer na te denken om zijn producten te verbeteren, te veranderen.

De enige relatie tussen de Kamer en de schoenmaker in pak ‘m beet Nijverdal is de jaarlijkse ‘boete

In tijden van voorspoed is er geen aanleiding en tijd na te denken, maar vooral om zoveel mogelijk te produceren en af te zetten en de nieuwste Mercedes te bestellen. De betere ondernemers blijven nu over. Het stof is weggeveegd. De creativiteit lijkt de somberte weer te overschreeuwen. Ik hoor het in de media, ik hoor het in de industrie, ik hoor het zelfs bij ingeslapen molochs als MKB en VNO. De overheid begrijpt ook (minister Kamp is niet de eerste de beste…) dat het eerste verdiend is als die verplichte afdragen voor al die clubs als Kamer van Koophandel, Oost NV, Syntens van wie niemand precies weet wat ze doen, verdwijnen. Opheffen en samenvoegen. De enige relatie tussen de Kamer en de schoenmaker in pak ‘m beet Nijverdal is de jaarlijkse ‘boete’. De gemeente Eindhoven pakt nu al die subsidieclubs aan waarvan de topman van zichzelf vindt dat hij vier ton waard is. Gewoon korten. Bij de begrotingen van gemeenten en provincie gaan we de lijst maar eens uitvlooien en de wethouder of gedeputeerde aanpakken die al dat graaien financieren. Toezichthouders blijken het niet te kunnen. Het MKB in Deventer is onlangs samen met veertien winkeliers een outlet begonnen in een leeg winkelpand: de straat ziet er beter uit, het levert werk op, de winkeliers kunnen hun verouderde voorraden kwijt. Kortom, de creativiteit lijkt weer terug te komen.

Vorige bijdrage

Aan ’n boom zo volgeladen mist men vijf, zes pruimen niet

Volgende bijdrage

Het nieuwe beleid van PWC

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.