Twentevisie Jaargang 25, 2013

Hans Kroeze: Asito heeft in 60 jaar nog nooit verlies gemaakt

Hans Kroeze, algemeen directeur van Asito, dat een omzet heeft van één miljard.

De afspraak voor een interview met directeur Hans Kroeze van Asito was in de loop van april gemaakt: hoe gaat het met het bedrijf? Nieuwe ontwikkelingen? Een paar dagen voor het interview verscheen in De Roskam een buitengewoon onaardig artikel over Kroeze die ruzie zou hebben met zijn medewerker Hans Hammink die een bedrijfsverzamelgebouw exploiteert. Belangrijker, Asito heeft de zestig jaar van haar bestaan nooit verlies geleden. De ‘moneymaker’ van het bedrijf zijn nu de personeelsdiensten.

Het schoonmaakbedrijf is de bakermat van Asito, de moeder aller bedrijven

Aandeelhoudersvergaderingen bij Asito duren altijd lekker kort, denken wij: opening, vaststelling, goedkeuring en afsluiting en de bitterballen kunnen door… “Het gaat er wel iets serieuzer aan toe, ik ben de hoeder van haar gouden eieren.” Kroeze (inmiddels al dertien jaar bij Asito) en Monique van Riemsdijk (dochter van oprichter Joop) trekken samen veel op, zo bezoeken ze samen ook wedstrijden van Heracles alhoewel Hans Kroeze een sterkere voorkeur heeft voor FC Twente. Maar als hij ingetogen juicht, wordt dat in de skybox van Asito getolereerd, laat hij grijzend weten. Het werd zondag 5 mei 1-1, dus beide partijen in de box waren tevreden… Niet tevreden was zowel Monique van Riemsdijk als Hans Kroeze over het uitlekken van de ruzie tussen Hammink en het bedrijf. Waarbij van Van Riemsdijk een verkeerde foto werd geplaatst. Kroeze wil er niet veel over zeggen. “Ik herken mij niet in het verhaal, we zijn ook niet gebeld voor wederhoor. Belangrijker is dat Hammink zich schriftelijk heeft gedistantieerd van het verhaal.”

2012 goed jaar.

Asito is uitgegroeid tot een bedrijf met een miljard omzet dat geld verdient met schoonmaken, personeelsdiensten en zorg. “Die drie poten zijn met ruim driehonderd miljoen omzet ongeveer even groot. 2011 was voor ons een lastig jaar, toen hadden we echt de wind tegen; 2012 was ons voor een veel beter jaar. Omdat we zoveel geacquireerd hebben, schrijven we veel ‘goodwill’ af. In 2012 is de omzet met dertien procent gestegen. Door de hogere omzet is de winst, bij gelijkblijvende afschrijvingskosten en een strak kostenmanagement, toegenomen.” Hans Kroeze zei het al, Asito heeft haar dienstenpakket verbreed door veel overnames, de laatste tijd is het rustig aan het front. “Het schoonmaakbedrijf is de bakermat van Asito, de moeder aller bedrijven. Asito is een laat-cyclisch bedrijf. We werken met langjarige contracten, dus als de crisis komt, dan duurt het even, maar dan krijg je de weerslag in de noem het ‘afgaande golf van de economie’. Daarom hebben we ooit de uitzendbedrijven erbij gekocht, die namelijk vroegcyclisch.” Er draait dus altijd wel een bedrijf goed, maar het bedrijf blijft cyclisch. “Daarom hebben we in 2007 de zorg erbij gedaan, een niet-cyclische markt en een van de weinige groeimarkten die er nog zijn.” Maar die markt is juist weer zeer politiek gevoelig. “En de politiek is erg wispelturig.” De winstgroei van Asito in het afgelopen jaar vooral te danken aan de personeelsdiensten. “Die hebben het tegen alle marktbewegingen in, meer dan voortreffelijk gedaan.” Het succes? Kroeze weet het zelf ook niet precies: “Wij denken zelf dat Timing als grootste bedrijf uit die cluster (naast Persoonality, het voormalige Van der Noord Personeelsdiensten en Zorgwerk in Rotterdam) qua grootte bij de wensen van veel klanten aansluit, niet te groot en niet te klein. Wellicht dat Timing in de ogen van onze klanten een ideale omvang en ideale kwaliteiten heeft om goed zaken mee te doen.”

Seniorenuitzendbureau.

En in die hoek heeft Hans Kroeze ook wel idee.n voor verdere groei. “Bijvoorbeeld een seniorenuitzendbureau lijkt ons interessant. Of een studentenuitzendbureau. Als de economie weer normaliseert, krijgen we weer schaarste op de arbeidsmarkt, daar moeten wij ons wel tegen wapenen. De zorg biedt, hoe gek het ook klinkt, mogelijkheden. Op dit moment lijkt het een kaalslag, maar er zijn kansen.” De politiek bezuinigt en bezuinigt… “Over de omvang van de maatregelen zoals die op dit moment genoemd worden, hebben wij ons goed voorbereid. Dat betekent niet dat we geen pijn hebben. We moeten nog steeds duizenden mensen ontslaan, maar we begonnen met angst dat we misschien wel 18.000 mensen moesten ontslaan. Zoveel zullen het er niet worden. Maar ik houd wel rekening met zes-, zevenduizend mensen die bij ons zorgbedrijf TSN zullen moeten worden ontslagen. De politiek heeft ook besloten iets langzamer met die maatregelen te komen en dat biedt weer kansen vanaf 2015, want dan ontstaan er weer nieuwe mogelijkheden in de markt en kunnen we een deel van de schade die we oplopen in de huishoudelijke verzorging ondervangen.”

Ingenieursbureau.

Een paar jaar geleden zei Kroeze in dit blad dat hij van Asito een bedrijf wil maken dat totaaloplossingen biedt aan gemeenten of organisaties: schoonmaken, beveiliging, reparatie en dergelijke. “Wij hebben goede idee.n over hoe je met sociale innovatie om kunt gaan, op het grensvlak van zorg, welzijn en wonen. We hebben ook veel klusjesmannen in dienst, dus wij kunnen gemeenten best ondersteunen bij allerlei wijkgerichte concepten. Bij de gemeenten Emmen en Enschede doen we pilots waar we van woningonderhoud tot zorg en onderhoud van openbare ruimten de regie voeren. We hebben een ingenieursbureau in Eindhoven overgenomen dat complexe processen heel goed kan regisseren. Dat is succesvol.” De toekomst van Asito is geborgen in de schoot van de familie Van Riemsdijk. Dochter Monique ziet het als haar plicht het levenswerk van haar vader voor te zetten.

Vorige bijdrage

Commentaar: Vrouwen zoals Marike van Lier Lels

Volgende bijdrage

Nieuwe sponsor XXImo: ‘FC Twente heeft een hoge gunfactor’

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *