Columns/WeblogTwentesport

Lintje

Onder de naam Scipio heb ik op deze site een collega-columnist. Prima. Ik ga er niet over. Ik vraag me alleen af waarom mensen onder een schuilnaam moeten schrijven. Worden ze bedreigd? Zijn ze zo bekend dat een stevige column consequenties kan hebben? Ik ken Scipio niet en dat wil ik graag zo houden, zeker na de laatste tekst die hij afscheidde over Bjorn Kuipers.

Kuipers is een hardwerkende nette supermarktondernemer en hij is één van de beste scheidsrechters, van Nederland, maar ook in Europa. Ondanks zijn succes is het een aardige man. Hij geeft lezingen, heeft een boek geschreven, en blijft gewoon goed fluiten. En hij heeft een lintje gekregen. Ik heb helemaal niets met lintjes, zal er nooit één krijgen en op de dag dat iedereen een lintje heeft en ik word voorgedragen, zal ik weigeren.

Kuipers heeft niet zomaar een onderscheiding gekregen, maar hij is Officier in de Orde van Oranje-Nassau geworden. Nou, dan doe je mee in dat wereldje. Van mij hoeft het dus niet, maar Scipio gaat dat dan afzeiken. Ik heb eerst maar eens uitgezocht wie Scipio echt is, want schuilnamen hebben vaak een reden: Publius Cornelius Scipio Africanus Maior was een Romeinse generaal en politicus die in de Tweede Punische Oorlog op jonge leeftijd oorlog voerde in Spanje en uiteindelijk Hannibal in Africa versloeg. En, niet onbelangrijk, Scipio is een app die de kerk gebruikt om met haar leden in contact te komen.

En toen ben ik maar gestopt met zoeken naar de man of vrouw die zich schuil houdt achter de naam Scipio. Een zekere Geurt, ook zo’n type dat alleen anoniem durft te schrijven, heb ik een keer uitgenodigd voor een kop koffie omdat ik benieuwd was wat hem (of haar) drijft. Dat doe ik bij Scipio maar niet, ik wacht op de volgende columnistenborrel en dat zal ik hem uitleggen dat je van mensen van Kuipers afblijft…

Vorige bijdrage

Humor

Volgende bijdrage

Verbijstering

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *