De Roskam Jaargang 20, 2014

Het wordt alleen maar erger als we altijd tegen blijven

Toen de A1 een jaar of twintig geleden werd doorgetrokken naar Twente en verder naar Duitsland, zei een hoogwaardigheidsbekleder tijdens een discussie verlekkerd dat het nog maar een uur rijden zou zijn naar Amsterdam. Hij overdreef lichtelijk, maar de reactie van iemand uit het publiek was alleszeggend: “Ja, maar dan zijn ze ook in een uurtje hier.” En zo is het, want ’s ochtends en ’s middags staan er ook aan deze kant van de IJssel flinke files. En dat wordt alleen maar erger. Bij Holten hebben ze een extra baantje aangelegd, maar dat is zo kort dat het bijna lijkt op pesten. Nog even en de vrachtwagens staan vanaf de grens tot Rotterdam in de file. Ook al omdat het niet lukt om een groot deel van de containers via het water te vervoeren. Stel je voor dat de braakliggende industrieterreinen in Twente wel volstromen met bedrijven, hoe moeten die in hemelsnaam ooit bereikt worden? De kans dat bedrijven deze kant opkomen is overigens flink gestegen na het vertrek van de Kamer van Koophandel en Oost NV uit het oosten des lands. Heerlijk. Een soort opluchting maakte zich van mij meester. Andere contacten met de rest van de wereld, zoals door de lucht en via het spoor, zijn keurig de nek omgedraaid. Er zal geen meter minder gevlogen worden, maar gewoon via Schiphol, Lelystad (dat nu door Schiphol zal worden gebruikt als uitwijkhaven), Eindhoven, Münster, Düsseldorf, Weeze en andere plaatsen. De bewoners van die paar landhuizen in de buurt van de Luchthaven Twente zullen geen last hebben van vliegtuiglawaai; ze zullen binnen een paar jaar trouwens nergens meer last van hebben… Ik heb het idee dat in heel Europa een soort Twentse sfeer heerst: overal tegen zijn. Wat willen ze dan? De gulden terug? Grensbewaking? Enorme im- en exportbeperkingen? Goederentreinen zijn onwenselijk op bestaand spoor door steden en dorpen. De aanleg van een nieuwe spoorlijn ligt voor de hand, maar iedereen die binnen een paar kilometer van de aan te leggen verbinding woont is al een actiecomité begonnen. En het zal hen waarschijnlijk wel lukken de aanleg tegen te houden, want de dubbelstad Enschede- Hengelo werd destijds ook geblokkeerd. Als dat toch gebeurd was… de vijfde stad van Nederland… goede bestuurders waren wellicht gekomen, bedrijven, voorzieningen…. Maar dan waren de Kamer van Koophandel en Oost NV nooit weggegaan en hadden zij geroepen dat de vooruitgang aan hen te danken zou zijn. Het is wel goed zo.

Vorige bijdrage

Stand van Zaken: Bennie Kuipers (video)

Volgende bijdrage

Jan Smit

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.