SAX

Student weet het beter dan zijn werkgevers

Strategisch met spelletjes

Voor gamers is onlangs een paradijs in Deventer geopend. Op de Brink, in het vroegere pand van Scheer & Foppen zit sinds een paar maanden Castle Games. Twee lange wanden vol computerspellen voor de nieuwe generatie Gameboy, Playstation en XBox. Een eldorado, watertandt een recensent van De Stentor.

Drie 28-jarige oud-studenten Commerciële Economie Miel Cuppen, Thijs Brehmer en Pascal van der Burgt runnen de winkel, die ze min of meer per ongeluk in de maag gesplitst hebben gekregen. Ze waren een paar jaar daarvoor begonnen met een elektronicawinkeltje op internet, waar ze claimden de goedkoopste te zijn. Dozenschuivers zonder overhead, vanuit de huiskamer, die weinig marge vragen en op bestelling leverden. Schoolvrienden van Saxion die in een kroeg achter een biertje filosofeerden over het ondernemerschap. Cuppen was de grote roerganger, want hij had na zijn opleiding als uitzendkracht bij verschillende bedrijven gewerkt. “Ik had het idee dat ik het beter kon.” Het ondernemerschap slaat bij de Cuppens blijkbaar een generatie over.Waar zijn beide ouders in het onderwijs werken, had de ene opa een meubelzaak en de andere een groothandel in horecaspullen.

Castle

Vriend Van der Burgt beheerde al een eigen site Castle Industries, vernoemd naar zichzelf. “Dat Castle vond ik wel mooi, maar Industries sloeg nergens op, dus toen hebben we daar Electronics van gemaakt.” Een website in elektronica en gsm-abonnementen. Ze adviseerden hun klanten bij de middenstand te gaan kijken wat een bepaalde televisie, dvd-speler of computer kost, en zij leverden het apparaat goedkoper. “Wij hadden ook goede leveranciers die tegen scherpe inkoopprijzen leverden en omdat wij geen grote zaak hadden, geen voorraad, geen personeel, waren wij goedkoper.” De grote winst kwam uit de mobiele telefoons en abonnementen. Om bij de providers (KPN, T-Mobile en dergelijke) binnen te komen, moesten de heren wel aan strenge voorwaarden voldoen. De sector van de belwinkels heeft dankzij fraude en witwaspraktijken geen al te beste naam. Cuppen en Van der Burgt waren nog steeds met zijn tweeën toen ze besloten de huiskamer in te ruilen voor een pand aan de Nieuwstraat.

Games

Cuppen beweerde tijdens het brainstormen met zijn vrienden al dat hij het beter wist dan de meeste ondernemers voor wie hij had gewerkt. Een briljant marketingidee van hem was onder meer het weggeven van laptops, televisies, zelfs piercings en tatoeages, en games bij het afsluiten van een gsm-abonnement. Hierover had Cuppen afspraken gemaakt met een gameshop aan de Kleine Overstraat. De games bleken als cadeau bij een mobieltje een schot in de roos. Maar van de één op de andere dag stopte de gameshop: op de ruit had de winkelier een plakkaat gehangen voor zijn klanten. Hij verwees ze naar Castle Electronics, waar alles te koop is waar een stekker aan zit, maar geen games. Cuppen heeft de man nooit om een toelichting kunnen vragen, want de overnamegesprekken deed zijn vrouw. “Er was geen andere gameshop in Deventer. Toen hebben we Thijs gevraagd om de gameshop te runnen.” Eerst op dezelfde plaats, later in een groter pand in dezelfde straat, tot eind vorig jaar de grote stap werd gezet naar De Brink. “Onze insteek was altijd: lage kosten. Maar de gameshop is een ander verhaal. Je moet gewoon de games goed kunnen uitstallen: schermen met voorbeelden. We hebben duizenden spellen, dat konden we in de andere winkel niet goed uitstallen. Daar stonden ze zes rijen achter elkaar.”

Franchisers

De markt voor elektronica is door de komst van MediaMarkt en internet de afgelopen jaren alleen maar sterker onder druk gekomen. Dus Castle Electronics is zich meer en meer gaan richten op de mobiele telefonie. Zo succesvol dat er ook Castle-zaken in Zutphen en Zwolle zijn bijgekomen. Wel onder de vlag van Castle, maar niet van Cuppen, Brehmer en Van der Burgt die gedrieën samen een VOF hebben. Deze locaties zijn van ‘Jeroen’, (in Zuthpen) een oud-student van Saxion (Commerciële Economie). Jochem van Joolen is erbij gehaald om de zakelijke telefonie bij Castle voor zijn rekening te nemen. Zakelijke klanten kun je slecht vanuit een winkel bedienen, vinden de mannen. Daarom is op een industrieterrein een pand gehuurd voor de zakelijke klanten, en daar wordt ook meteen de administratie gedaan. Want het Castle-concern telt inmiddels vijf vestigingen en, inclusief franchisers, een kleine twintig man personeel. “Pascal is meer de zakenman, die is het beste in onderhandelingen met accountmanagers om mooie inkoopprijzen te krijgen. Ik ben meer de personeelsman”, aldus Cuppen.

Games

In jargon gaat het om de XBox360, Playstation3 of de Wii. Dat zijn de consoles als het gaat om de markt van het gamen. Bij aankoop van zo’n kastje (vanaf pakweg 239 euro) krijg je vaak één of twee spelletjes. Maar een beetje ervaren ‘gamer’ is daar wel binnen een paar dagen op uitgekeken. Naast de prijs, heeft Cuppen de concurrentie ook een loer gedraaid door klanten aan te bieden spellen te ruilen, terug te verkopen en hij biedt ze dus ook tweedehands aan, al vanaf vijf euro. Daarmee pakt hij ook de kopieermarkt aan. Want net als cd’s en dvd’s worden games op grote schaal gekopieerd. Maar om met gekopieerde schijven te kunnen spelen, moet de spelcomputer aangepast of verbouwd worden. Wanneer spelcomputers van honderden euro’s worden verbouwd, vervalt direct alle garantie. “Er zal nog wel gekopieerd worden, maar niet meer zoveel als vroeger.” Hoewel Cuppen, die zelf bijna elke dag in de winkel staat, af en toe nog wel een idioot ontmoet die hem vraagt of hij zijn apparaat wil ombouwen. “Dan zeg ik netjes dat hij toch ook niet naar de cdshop gaat om een cd te laten kopiëren, maar ja, sommige mensen zijn niet zo bijster intelligent.”

Consolidatie

Het is snel gegaan met het Deventer cluppie SAX-vrienden; 2008 moet dan ook het jaar worden van de consolidatie. “Kijk, in het begin werkten we veel met stagiaires, die kwamen dan in dienst. En op een gegeven moment werken er meer mensen, dan moet er toch een bepaald beleid gevoerd worden, zaken moeten goed geregeld zijn. Toen we erg druk waren met de uitbouw, overname en verhuizing, hadden zaken als personeelsbeleid minder prioriteit. Wij hebben nu ook een programmeur in dienst en dankzij hem kunnen we nu een eigen Castle-pakket -dat helemaal op maat geprogrammeerd wordt- aanbieden. Ook de administratie is helemaal gedigitaliseerd.We hebben nu goede accountants die ons op allerlei vlakken adviseren. In plaats van nog een zaak te beginnen, willen we eerst ook de website eens goed aanpakken. We adverteren tegenwoordig ook in de Metro. Strategie en organisatie zijn dit jaar onze speerpunten.We willen een solide basis neerzetten om verder te groeien.” Maar eh, het is allemaal begonnen in de kroeg… “Geen zorgen. We gaan nog steeds met z’n allen stappen. Natuurlijk, de SAX-jongens, maar ook de nieuwe mensen zie ik in mijn vrije tijd.”

Vorige bijdrage

Wilders kan zijn film ongeveer nergens vertonen

Volgende bijdrage

Hoe goed is Geert Jansen eigenlijk?

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *