De Roskam Jaargang 18, 2012

Innovatie en interactie in theater met Silvester Zwaneveld

Nummer 49 – 2012

Silvester Zwaneveld (42) mag je zonder overdrijving één van de innovators van het Nederlandse cabaret noemen. Hij verwerkte destijds met Arie Koomen filmpjes in zijn voorstellingen, misschien niet als eerste, maar toch. In zijn nieuwe (derde) programma In De Lift integreert hij smartphones van de bezoekers op een slimme en vernieuwende manier in zijn voorstelling. Best leuk, zult u denken, die technische foefjes, maar daarvoor ga ik niet naar het theater. Dan begaat u een denkfout.

Ik noemde vorige week in de Roskam de voorstelling van Ali B. Theater 2.0. Silvester maakt 3.0: niet alleen zenden (1.0), maar ook ontvangen (2.0) via internet (3.0). Dat Silvester handig is met iPad, smartphones en filmpjes betekent niet dat zijn voorstelling inhoudelijk niks is. Ik vond Silvester bij de première in theater Orpheus in Apeldoorn zeer serieus. Hij heeft over het leven nagedacht. En daar maakt hij heerlijk relativerende grappen over. Thema van de voorstelling is life-changing moments. U kent die momenten: dat je hoort dat je vader of moeder wordt, ernstig ziek bent of, zoals één van de jonge bezoekers via de speciale app doorgeeft, ‘het moment dat ik een Xbox kreeg’. Interactie wordt op een slimme manier verweven in de voorstelling. Jammer is dat de mensen in het publiek nauwelijks te horen zijn. Natuurlijk herhaalt Silvester wat zij zeggen. Nu ook Ali B. al gebruik maakt van de mensen in de zaal zullen schouwburgdirecteuren zich eens achter de oren moeten krabben hoe dit op een slimme manier opgelost kan worden. Een microfoon aan een hengel die vanaf het podium bediend kan worden? Silvester vertelt ook over zijn eigen life-changing-moment afgelopen zomer. Toen hij enkele uren in een lift zat opgesloten in een verlaten gebouw. Hoe dat afloopt, kan ik natuurlijk niet verklappen. Maar dat hij eruit is gekomen en niet van de honger omkwam in de lift, dat is duidelijk.

Silvester is op het goede moment afgekoppeld van Arie Koomen die weliswaar dankzij De Lama’s een bekende Nederlander is geworden, maar creatief en organisatorisch is blijven hangen, zoals ook de Zwolse cabaretier Willem Alkema vorig jaar ondervond. Koomen moet het nog vooral hebben van zijn irritante reclame voor MediaMarkt. Tot ergernis van Silvester wordt hij dankzij de jarenlange samenwerking met Koomen nogal eens met hem verward. Silvester is stevig doorgegaan, vernieuwend en creatief. Bezoekers kunnen op hun smartphone een app in de schouwburg downloaden (dankzij een apart wifi –netwerk dat speciaal voor deze show operationeel is) en vooraf en tijdens de show met Silvester communiceren. Hij maakte eerder al een app voor een interactief leesboek (Plaza Patatta) voor de iPad. Wat hij niet meer moet doen is zich als lijstduwer (GroenLinks) profileren in zijn woonplaats Apeldoorn; tijdens een interview met Omroep Gelderland bleek hij weinig te weten van het verkiezingsprogramma. In De Lift is dinsdag 8 januari nog te zien in ’t Verborgen Theater in Boekelo.

Vorige bijdrage

Henk Smit: Familiezaken

Volgende bijdrage

Koopmans Bouwgroep is witte raaf onder de bouwbedrijven

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *