Twentevisie Jaargang 18, 2006

Frans Wientjes moet Eden Hotels uitbreiden en uitlijnen

Minimaal twintig hotels in 2008

Frans Wientjes bij De Broeierd in Enschede, een van de laatste aanwinsten van de Eden Group. “Als onze kelner chagrijnig is, vernielt hij in drie tellen wat je een half jaar goed gedaan hebt.”

Hij was de laatste Wientjes die nog aan het hoofd heeft gestaan van het roemruchte Hotel Wientjes in Zwolle. Hij was zijn vader te hulp geschoten. Maar hij (toen pas 23 jaar) wilde geen hotelier zijn in het grote dorp aan de IJssel tot zijn 65ste. Hij wilde doorgroeien in het vak en verkocht het familiebezit aan de Bilderberg Groep waar de directie hem fijntjes liet weten dat er op dat moment (Wientjes werkte er vijf jaar) nog een rijtje getalenteerde horecajongens stond te wachten op een toppositie. Dus vertrok Frans Wientjes. Om deze zomer benoemd te worden bij de Eden Hotel Group dat nog niet zo lang geleden ook eigenaar is geworden van het Dish Hotel en De Broeierd in Enschede en het Star Hotel in Hengelo. De cirkel is bijna rond, want de Eden Hotel Group is niet alleen van de Zwolse familie Dijkstra die binnen twee jaar wil doorgroeien naar twintig hotels, op de ‘long list’ staat ook… Hotel Wientjes!

Van Park Plaza Hotels naar de Eden Hotel Group is een promotie. “Als regiodirecteur in de Benelux met vijf hotels was ik uitgekeken. De Eden Group telt twaalf hotels verdeeld over heel Nederland.” Zijn opdracht: “Ik ben ingehuurd om de groep in 2008 te laten groeien naar minimaal twintig hotels in Nederland. We zitten nu in een aantal grote steden in Noord- en Midden-Nederland en we willen graag naar Maastricht, Utrecht, Den Bosch en Den Haag. Daarnaast moeten de bestaande hotels beter gaan renderen.” Groei door overname, nieuwbouw duurt de groep te lang. Maar welke hotels/restaurants staan op de lijst van de Eden Group? “Er is een aantal bedrijven waarvan je zegt: die zou ik graag willen hebben. Maar de eigenaar moet ook willen verkopen. Soms zijn er opvolgingsproblemen. Wij zoeken een product dat bij de ondernemersfamilie Dijkstra past. We opereren in het drie- en viersterrensegment, daar zijn wij goed in en op die markt blijven we ook.”

Zwolle

De huidige hotels staan allemaal in stadscentra, bij stations of bij een luchthaven. Door de week de zakelijke gast, in het weekeinde de toerist. Die visie blijft overeind.” De laatste aankopen van de Best Western Hotels in Twente voldoen daar aan. “Drie hotels aankopen in één keer is wel veel, maar het werd ons in een pakket aangeboden.”
Hoewel hij tegenwoordig in Lelystad woont (“mooi in het midden van het land”), heeft hij voor Zwolle nog altijd een zwak. Dus pesten we hem met Hotel Wientjes dat zo mooi ligt en perfect in de Eden Hotel Group zou passen. “Dat zou in de toekomst inderdaad tot de mogelijkheden kunnen behoren.” De Bilderberg Hotels zijn onlangs van Engelse in Duitse handen gekomen. “Die heeft het concern afgeslankt en met de opbrengst worden de overige bedrijven netjes opgemaakt. Ik verwacht dat ze daarna als pakketjes aan de markt worden aangeboden.”

‘Ik ben ingehuurd om de club in 2008 te laten groeien naar minimaal twintig hotels in Nederland’

Hotels runnen is een aparte business. “Wij kunnen het vandaag enorm goed doen, de gast gaat tevreden naar huis, morgen komt hij terug, een medewerker is chagrijnig en in drie tellen wordt vernield wat je een half jaar goed gedaan hebt.” Wientjes noemt het leuk werk. “Ons kostbaarste goed zijn onze mensen, daar gaat veel energie in zitten.”
Kostbaar wordt in elk geval ook het nieuwe Dish Hotel (op dezelfde plaats) waar drie partijen elkaar gevonden hebben. “Het wordt iets minder hoog, met honderd kamers met zalen. In oktober praat de Enschedese gemeenteraad over het plan, voorafgaande daaraan wordt aan de buurt een presentatie gegeven.”

Eden Group

Zijn opdracht is geen kleinigheid: nieuwbouw, doorgroeien, hogere rendementen door de hotels onderling te laten samenwerken waar op het eerste gezicht de twaalf hotels als los zand aan elkaar hangen. Het fantastisch verbouwde American is op geen enkel punt te vergelijken met het Hengelose Star. Snedig: “Ik verplicht mijn gast toch niet van het Amsterdam American naar het Star Hotel te gaan. We zijn de laatste twee jaar enorm hard gegroeid van drie naar twaalf hotels, daar moeten we nog één geheel van maken.”
En wat te denken van de verschillende organisaties (Best Western, Tulip Inn) waar de individuele Eden-hotels bij aangesloten zijn? En wie kent eigenlijk de Eden Group? “We hebben een mengelmoes aan namen in huis, aan mij de nobele taak er één groep van te maken. En dat wordt nog een hele opgave.” Via Best Western komen veel aanvragen binnen, via Tulip Inn zelfs zo’n 20%, die lijnen doorsnijden kost hotelovernachtingen. “We gaan voorlopig geen lijntjes doorsnijden. We gaan aan de slag om een eigen lijn, een eigen brand te ontwikkelen. Misschien wordt het wel Tulip Inn voor de hele groep of Best Western maar die staat niet bovenaan. Nee, ik denk dat er andere clubs zijn die meer grip hebben op de markt dan Best Western.”

Hoewel formules als Best Western en Tulip Inn en al die andere nog lang niet uitgespeeld zijn, is de boekingsmarkt in korte tijd veranderd. Vijf jaar geleden boekte één op de tien klanten via internet, nu is dat de helft en de verwachting is dat deze verschuiving doorzet. “Ik heb dus geen idee hoe die 50% van de klanten bij mij is gekomen.” Dat betekent dat een formule minder belangrijk wordt, maar een hoge notering bij internethotelwebsites juist veel interessanter.

De Eden Hotel Group is een Nederlands familiebedrijf dat in Nederlandse binnensteden hotels en appartementen exploiteert. Het bedrijf startte in 1977 met de aankoop van het Best Western Eden Hotel in Amsterdam. De laatste aankopen zijn het Best Western Dish Hotel, Country Hotel de Broeierd in Enschede en het Best Western Star Hotel in Hengelo. Andere opvallende namen uit de Eden-hotelportefeuille zijn Amsterdam American, Rembrandt Square, Lancaster en Tulip in Amsterdam, City Hotel in Groningen, Savoy in Rotterdam, Oranje Hotel in Leeuwarden en Eden Hotel in Zutpen. De Eden Hotel Group is tevens eigenaar/exploitant van Café American en FLO in Amsterdam.
Alle aandelen zijn in handen van de Zwolse familie Dijkstra (met Wientjes zijn afspraken over participatie gemaakt), zoon Léon is algemeen directeur. De naam Eden komt voort uit de eerste aankoop en wordt voor de hele groep gebruikt omdat de naam voor buitenlanders gemakkelijk uit te spreken is. De omzet is 50 miljoen euro. Het rendement in deze sector is lastiger uit te rekenen, omdat daar de term ‘gross operating profit’ gemeengoed is. Dat houdt globaal in de invloed die een hotellier heeft bij alle inkoop-, bedrijfs-, personeels- en huisvestingskosten. Bij Eden Hotel Group ligt dat tussen de 40 en 55% per hotel. Volgens Wientjes zijn concurrenten jaloers op dat percentage.

Frans Wientjes is een telg uit de bekende Zwolse familie Wientjes. Hij studeerde onder meer aan de Universiteit Twente en de Cornell University. De lijst met (internationale) restaurants en hotels waar hij heeft gewerkt beslaat twee A4-tjes. Hij begon bij het American Hotel in Amsterdam, via het Amstel en het familiebedrijf Wientjes in Zwolle werkte hij de laatste vijf jaar (tot hij deze zomer aan de slag ging bij de Eden Group) als general manager van de Park Plaza Hotels in de Benelux.

Vorige bijdrage

Nummer 37

Volgende bijdrage

‘Je moet niet alleen integer zijn, je moet kunnen bewijzen dat je integer bent’

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *