Twentevisie Jaargang 22, 2010

Topmodel Frederique van der Wal en Oldenzaler Paul Roetenberg werken samen

‘Boeket bloemen krijgt met voormalig model een gezicht’

Frederique van der Wal had al een witroze lelie op haar naam staan, maar sinds een aantal jaren is haar naam ook verbonden aan verschillende bloemen en boeketten. Onder de naam Frederique’s Choice vinden ze via internet de weg naar de klanten. In Nederland, maar ook binnenkort in het buitenland. Dat is het resultaat van de samenwerking tussen de Oldenzaalse ondernemer Paul Roetenberg en het topmodel uit New York. Twentse nuchterheid en glamour uit de Big Apple, gaat dat goed samen?

‘Ja,” lacht Van der Wal. “Ja, gek genoeg wel.” Het verhaal is te mooi om niet even in een paar woorden te memoreren. In een interview in Quote zo’n vijf jaar geleden, vertelde van der Wal dat ze weliswaar in de wereld mooi, mooier, mooist werkt, maar dat ze zelf liever in een Landrover rijdt dan in een Porsche en dat ze in haar vrije tijd graag in de tuin werkt. “Dat sprak mij aan,” vertelt Roetenberg. Hij probeerde haar te bellen, maar hij werd afgescheept met een faxnummer. “Dat was een heel aparte fax,” weet Van der Wal zich nog te herinneren. Zo raar dat ze haar agent maande voor die man uit Oldenzaal (“geen idee waar dat lag”) een paar minuten in haar drukke schema in Amsterdam te reserveren. Roetenberg wilde Van der Wal bewegen in Amerika reclame te maken voor het bedrijf waar hij toen voor werkte. Maar al pratende besloten ze samen een bloemenbedrijf te beginnen, via internet. “Dat was wel het idee van Frederique, moet ik eerlijk zeggen.” Roetenberg kwam precies op het goede moment bij de vrouw die dankzij haar jarenlange ervaring alles weet van marketing. “De Nederlandse bloemenhandel is een miljardenbusiness. Zonder merk, zonder naam, zonder gezicht,” aldus de vrouw die menig product (badkleding, parfum) en menig merk (zoals Victoria Secret) groot maakte. Zonder onbeleefd te zijn is het toch merkwaardig dat die dame uit de wereld van Peter Stuyvesant die aan elke vinger tien mannen kan krijgen, samenwerkt met het boertje van buut’n. De reactie van Roetenberg is die typische nuchterheid waar Van der Wal zo van houdt: “Ik vind het eigenlijk helemaal niet gek, als jullie het niet erg vinden…” Er was iets aan hem, aan zijn verhaal dat haar raakte. “De waarde van ons bedrijf zit in het typische Hollandse. Zijn nuchterheid zit er bij mij ook in. Het is een uitdaging, het is een bloemenbedrijf, het is Nederland. Mijn gevoel, dat ik aan Amerikanen niet kan uitleggen. Die zullen nooit begrijpen hoe ik in elkaar zit.”Dan heel eerlijk: “Ik vertrouwde hem in het begin niet altijd. Ik zat er toen bovenop, nu neem ik veel meer afstand. Dat zie ik dingen en dan zeg ik, ‘ik wist dat je dat ging zeggen’.” Het is toch jaloersmakend: welke man kan nou tegen zijn vrienden zeggen dat hij een afspraak heeft met topmodel Frederique van der Wal….

Frederique’s Choice

Als je naar een bloemenwinkel stapt en je vraagt een boeketje Frederique dan kijken ze waarschijnlijk
alsof je niet helemaal goed bent. Maar via internet werkt het uitstekend. “Internet is de toekomst van zaken doen, ook voor bloemen, daar ben ik van overtuigd.” De kracht is de kwaliteit, ‘what
you see is what you get’. En daar mankeert het bij een concurrent als ‘Fleur Op’ wel eens aan. De boeketten zijn samengesteld door Van der Wal en worden in een fraaie doos, in een canvasdoek in een vaas met water verpakt en afgeleverd. Net zoals het op de site te bewonderen is. “Ik verbind mijn naam er aan en daarom moet het goed zijn. En ik praat ook als consument, ik wil gewoon een mooie bos ontvangen.” De kwaliteit wordt gegarandeerd, aldus Van der Wal, door de keten klein te houden. “En goed uitzoeken met wie je samenwerkt.” “Wij maken bloemen ‘fashionable’. Ik haak er een stijl aan vast, ik geef er een kleurig gevoel bij.” Naast de bloemen wordt Frederique’s Choice op dat vlak een lifestyle-lijn met bollen, gieters, vazen en noem maar op. “Vroeger bestelde je water, nu ‘Evian’ of zoals ik gisteravond kreeg in hotel Lansink ‘L’eau de Hengelo’.” Twee jaar geleden is het tweetal gestart. ‘Loopt het goed?’, is een typische Nederlandse vraag waar Van der Wal niet op zit te wachten. Ze begonnen zo’n beetje toen de crisis wereldwijd uitbrak. Het is de Nederlandse benadering van journalisten waar ze eigenlijk een hekel aan heeft. “Wat voor ons heel belangrijk is, is dat we eerst een marktaandeel proberen te verwerven. We zijn nu ook bezig met een groep mensen om bloeiende planten te gaan verkopen, dus langzaam maar zeker ontwikkelt zich een virtueel tuinbedrijf.

New York

Toen ze 17, 18 jaar was, is Van der Wal (die op erg jonge leeftijd haar ouders verloor) naar New York vetrokken. Ze had een auto gewonnen in een wedstrijd die was uitgeschreven door een modellenbureau. De wereld van de modellen was eigenlijk een wereld die wel heel ver stond van het hockey- en tennisleventje van Van der Wal. ‘Het hele modellengedoe was in de tijd onbekend, we praten over meer dan twintig jaar geleden. Het is niet zoals met al die modellenprogramma’s op televisie. In mijn tijd was Twiggy de meest bekende, maar model was niet echt een carrièrekeuze voor een Hollandse meid.” Model zijn was platvloers, zeker in de kringen van Van der Wal waar studeren voorop stond. “In de beginjaren had ik moeite met het imago van model en daarom zei ik altijd maar dat ik student was. Pas later was ik trots op mijn werk.” Van der Wal werd een heel grote in New York. De catalogus van Victoria Secret met Van der Wal jarenlang op de cover belandde in miljoenen huishoudens op de mat. Ze was een regelmatige gast in de shows van David Letterman en Oprah. En de Clintons zijn bij wijze van spreken net zo enthousiast om haar te ontmoeten als andersom.

Buitenland

Van Van der Wal is bekend dat ze een enorm ontzag heeft voor selfmade mensen. “Paul en ik worden extra gemotiveerd als mensen zeggen dat het ons niet lukt.” Voor Roetenberg die zijn hele hebben en houwen in het bedrijf heeft gestoken, staat er toch iets meer op het spel dan voor Van der Wal die haar schaapjes op het droge heeft. Voor haar is het haar goede naam, die ze aan de onderneming heeft gegeven, het is ook voor het eerst dat ze een eigen bedrijf heeft. “Het bedrijf is wel iets waar ik dagelijks mee bezig ben. Paul en ik nemen beiden een financieel risico, ik heb een grote ‘steek’, dus ik heb er ook meer geld in zitten.” Overleggen doen ze vooral per ‘skype’. Roetenberg doet de dagelijks gang van zaken, Van der Wal opent de deuren die voor anderen gesloten blijven, merkte Roetenberg onlangs toen Van der Wal gezellig zat te kletsen met de CEO van de KLM (Hartman). En de directeur van Hyves wilde graag Van der Wal en Roetenberg ontmoeten toen hij ze zag in de studio van RTV Oost. Van der Wal is ook het breekijzer voor het bedrijf naar het buitenland. “We hebben veel geïnvesteerd in onze webshop, dat is ons medium, ons verkoopkanaal. Op elke hoek van de straat kan je in Nederland een redelijke bos bloemen kopen. Daarom is dit businessmodel ook erg geschikt voor het buitenland. Nederland is een heel goede markt om zaken te testen. Mensen hier zijn heel kritisch. Als het in Nederland lukt, lukt het overal,” Aldus Roetenberg. “Mensen waarderen ons product, we krijgen heel veel leuke reacties. Zelfs via mijn eigen website,” zegt Van der Wal.

Vorige bijdrage

Meer kunstenaar dan producent

Volgende bijdrage

Uitgeverij Wegener aan de goden overgeleverd na vertrek Joop Munsterman

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *