Twentevisie Jaargang 27, 2015

Saxionstudenten zetten studie op laag pitje voor Solarteam Twente

Er is weer een Twents topteam van studenten van de Universiteit en van Saxion samengesteld dat een geweldige zonneauto gaat bouwen die in oktober in Australië serieus mee gaat doen om de ereprijzen. Een race van 3000 kilometer van de ene naar de andere kant van dat continent. Per dag wordt maximaal acht uur gereden en niet geheel onbelangrijk: de deelnemers moeten zich op de openbare wegen van Australië wel houden aan de verkeersregels.

Kortom, wie heeft de beste auto. Van Saxion werken mee Wouter Put (20) die zich op de sponsoring heeft geworpen. Jelle Wouda (23) en Robin Haandrikman (21) zijn student werktuigbouwkunde. Wouda is de mechanicus van het Solarteam. “Ik heb eigenlijk de hele wielophanging, dus de verbinding tussen de weg en de rest van de auto voor mijn rekening genomen.” Wouda zal niet één van de coureurs worden. “Ik ben te lang.” Haandrikman is technisch manager. “Dat houdt in dat ik zorg dat alle techneuten in het team onder optimale omstandigheden kunnen werken; ik zit ook de vergaderingen voor en ik onderhoud de contacten met de technische partners.”
Koen Oosterwijk (25) studeert technische informatica aan Saxion. “Binnen het team ben ik de man van de gegevens. Dat houdt in dat ik de software maak voor de auto en de volgauto om alle informatie uit te lezen en de zonnewagen aan te sturen voor wat betreft snelheid bijvoorbeeld. En je kan dan vanuit de volgauto precies zien wat de stand van zaken is van de auto zoals de accu.” Ook Koen is te lang om zelf achter het stuur te kruipen.

Efficiency
Met een gewone auto rijd je weg en als de tank leeg dreigt te raken, zoek je een benzinestation. “De zonnewagen is heel erg afhankelijk van de zon en de wind. Je begint de race met volle accu’s, maar tijdens de race mag je niet inpluggen op een stopcontact. Je bent dus volledig afhankelijk van de zon. Je kan niet én de accu laden én op volle kracht rijden.” Er komt dus strategisch inzicht aan te pas. “Als je een heel efficiënte auto hebt, kun je meer energie efficiënt omzetten in bewegingsenergie. Het gaat allemaal om efficiency: hoe efficiënt kun jij de zon gebruiken om je auto voort te bewegen? Daarom moet je auto zo aerodynamisch, zo licht mogelijk zijn en zo min mogelijk rolweerstand en elektrische en mechanische verliezen hebben.” Twente doet voor de zesde keer mee, maar heeft nog nooit gewonnen. Er wordt door het team een totaal nieuwe auto gebouwd. “Ja, de technologie staat niet stil, daarom hebben we een radicaal ander ontwerp dan voorgaande edities.” Elke twee jaar staat er een compleet nieuw team, de nieuwe jongens worden uitgezocht door het team dat de laatste race heeft meegedaan om maximale kennisoverdracht te bewerkstelligen. Maar Twente heeft dus nog nooit gewonnen… “We voelen de druk, we zijn ook heel gemotiveerd om te winnen.” De studenten van Saxion en de universiteit werken nauw samen, ze zijn uitgekozen door het vorige team en dat heeft alleen gekeken naar kwaliteit. “Het is een cliché maar wel waar: wij van Saxion zijn praktischer ingesteld. Maar we vullen elkaar goed aan.”

Begroting
Wouter Put is de jongste van het team maar op zijn schouders rust mogelijk de zwaarste taak: het rond krijgen van de begroting. Hoe hoog die is (“ja, je zou er een riant huis voor kunnen kopen”) wil hij uit concurrentieoverwegingen niet zeggen, maar we hebben nog wel een stukje te gaan… Belangrijk is dat bedrijven als TenCate met het carboncomposietmateriaal helpen, evenals Ordina met software. “Wij hebben geen hoofdsponsor NUON zoals de TU Delft heeft. Twente heeft gekozen heeft voor een auto, waaraan Twentse bedrijven meewerken met kennis, materiaal en geld.” Dat is een andere filosofie dan ‘Delft’ met de zak geld van NUON. Daarmee is de ‘Red Engine’ een visitekaartje van Twente: kennisinstellingen, bedrijfsleven doen samen een project dat Twente op de kaart zet als technologisch innovatieve regio. En de belangrijkste bijdrage leveren de studenten; de slogan is immers…… powered by human energy!

Coureurs
Minimaal twee en maximaal vier coureurs mag het team inschrijven. Sommige jongens vallen dus vanwege hun lengte al af. “Het is wel afzien, het kan in de cabine wel 45 graden worden. En je moet wel vier uur achter elkaar doorrijden.” De zes jongens die wel achter het stuur willen, worden binnenkort bij de Koninklijke Luchtmacht in Soesterberg getest. In totaal gaan er in oktober zo’n dertig mensen naar Australië: “Het hele team, plus een paar oud-leden, media, vrachtwagenchauffeurs…”

Geen misverstand, de jongens hebben zich allemaal vrijwillig opgegeven, maar het kost hen wel veel tijd en geld. De studie van die jongens ligt zo’n anderhalf jaar stil. “Maar het is onwijs gaaf om met elkaar in anderhalf jaar tijd een topauto neer te zetten, die kans krijg je maar eens in je leven.” De eigen kosten gaan gewoon door, alleen de kosten die verband houden met het Solarteam worden natuurlijk wel vergoed. “Maar het project staat wel goed op je CV. We zijn anderhalf jaar weg van school, weg van de klasgenoten, maar ik denk dat we in die tijd meer ervaring en kennis opdoen dan onze klasgenoten. Hoewel, mijn vrienden vragen wel eens hoe we het vol houden… We besteden er zo’n zestig uur per week aan. Sommigen soms zelfs wel tachtig uur….”

Vorige bijdrage

Vastgoedbedrijf ziet groei naar het oosten komen

Volgende bijdrage

Saxion bouwt Lego Education Innovation Studio op Stadscampus

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *