Roskam Moordkuil Jaargang 11, 2005

Nummer 1

Hij kan mensen hun eigen vuilnis laten terugkopen. Ik ken geen man die commercieel uitgekookter is dan Robert Staal. Hij ziet overal dwarsverbanden en mogelijkheden om geld te verdienen. Ik heb een aantal jaren bij uitgeverij Mediasales (dat onder meer Twentevisie uitgeeft) in een mengeling van diep respect en flinke ergernissen met hem samengewerkt. Op exact het goede moment liet hij zich een paar jaar geleden uitkopen. Dat kan een keer mazzel zijn. Bij hem is het aangeboren.

Robert Staal startte met een nieuwe krant, de HABO-krant – met huizen, auto’s, banen en overige. Weer een gratis reclameblaadje, wie zit daar nu op te wachten? Wegener! Zo bleek deze week.

Joop Munsterman is ook een kunstenaar als het om huis-aan-huiskranten gaat, maar hij is afhankelijk van heel veel mensen binnen Wegener die het vak niet beheersen. Munstenaar is de baas van de driehonderd titels die Wegener in Nederland gratis verspreidt. Hij heeft maar één opdracht: zorgen dat die weekblaadjes winstgevend worden. Dat is afgelopen jaar gelukt. Maar als je de cijfers analyseert, verdient Wegener aan elke uitgave ongeveer 750 euro. Absoluut praat je dan over een ruim negen miljoen euro, procentueel is dat marginaal.

In een poging de HABO weg te concurreren (en ook om een beetje journalistiek te bedrijven en Tubantia te pesten) heeft Munsterman in Twente de Weekendkrant naar voorbeeld van het Duitse Bild opgezet. Het nieuwe speeltje van Munsterman is inderdaad stukken beter dan de rest van alle huis-aan-huiskranten in Nederland, maar commercieel viel het in het niet bij de HABO dat aan elke uitgave vijftien mille overhoudt. Munsterman beweerde in een interview dat hij de HABO nooit en te nimmer zou kopen, want dat was volgens hem de enige reden waarom Staal de advertentiefuik had bedacht. Voortschrijdend inzicht of zoiets, mompelde hij toen ik hem belde om het verhaal te verifiëren.

Munsterman is zich helemaal gek geschrokken toen hij een boekenonderzoek deed bij de HABO. Ongekende winsten, een dekkingspercentage in Twente dat veel hoger is dan nota bene van zijn eigen krant en volgens Staal was Wegener zeer onder de indruk van zijn hoge aantal incassobetalers.

In de HABO staat geen letter redactie. Staal vroeg mij enige tijd terug of ik voor de voorpagina van de HABO een column of een kort verhaal wilde maken. Het schrijven van wekelijks één column (voor deze krant) lijkt mij meer dan genoeg. Staal stuurde een blanco cheque die ik heb teruggestuurd.

Ik weet niet wat Munsterman betaald heeft voor de HABO. De kracht van Staal is dat hij alleen werkt en supercreatief is als het om geld gaat. Dat krantje is niet zo belangrijk, Munsterman moet Staal hebben, voor zijn eigen kranten, wellicht voor FC Twente en ook voor de fusie van de voetbalclubs ATC en Achilles in Hengelo, waarvan ze respectievelijk voorzitter en bestuurslid zijn.

Vorige bijdrage

De angst van Yerli voor de grotemensenwereld

Volgende bijdrage

Nummer 2

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *