De Roskam Jaargang 17, 2011

News of the World was gewoon het product dat de Engelsen willen

News of the World en de Nederlandse bloemkolen

Ruud Hendriks is de man van de beroemde oneliner: “Als de mensen bloemkolen, willen, dan krijgen ze bloemkolen.” En zo is het ook in Nederland, ondanks het hypocriete fatsoen in onze lage landen. Alles moet hier stiekem gebeuren. We willen alles doen en alles bekijken om het daarna te veroordelen. Ik heb in de afgelopen jaren bekende voetballers, in den vreemde bezocht. Ze krijgen, les van hun club hoe de Duitse, Italiaanse, Engelse en Spaanse media met bekende, mensen omgaan. Dat gaat een paar flinke, stappen verder dan we in Nederland gewend zijn. En het deugt ook niet. Maar wij willen het. Ook in Nederland. Vrijwel alle commerciële kanalen zenden ’s nachts bandjes uit van schaars geklede vrouwen, die kijkers enthousiasmeren om een nummer te bellen. Ik ken niemand die kijkt, maar neem aan dat er veel gekeken en gebeld wordt, anders was zo’n programma allang van de buis gehaald. Ik weet van veel brandweerlieden dat ze balen van journalisten tijdens calamiteiten, maar een aantal van hen tipt wel journalisten als er ergens een grote brand is. Ooit schreef ik voor deze krant een soms stevige column waarin mensen af en toe flink te kakken werden gezet. Veel mensen spraken er officiële schande van maar ik werd aan de lopende band gebeld met nieuwtjes en informatie over mensen. Van hoog tot laag. Joop Munsterman kon dat zo mooi voordoen: “Dan bellen ze me op, Jan en vragen me of ik die vreselijke tekst hebt gelezen om zeker te weten dat de man of vrouw in jouw column ook de tekst echt gelezen had en dan verkneukelden ze zich.” Als dat News of the World echt zo vreselijk was waarom was het dan de bestverkopende krant? U als lezer en ik als journalist, weten het antwoord. Als niemand meer Shell tankt, zinken ze helemaal niets af – zoals dat toentertijd zo mooi werd genoemd. Als niemand ’s nachts kijkt naar goedkope dellen op televisie zijn ze zo weg. Als niemand naar de hoeren gaat is alle smerige vrouwenuitbuiting van de ene op de andere dag afgelopen. Maar er gaat geloof ik zo’n vijf miljard euro in die sector rond, vrijwel geen man erkent dat hij vrouwen voor geld bezoekt en ik weet het alleen van een Amsterdamse huisarts… En als niemand News of the World had gekocht was het ook snel klaar geweest. Engelse politieagenten tipten nota bene voor geld de journalisten. Gebeurt dat nooit in Nederland denkt u? Er zijn altijd mensen, politici, ondernemers, sporters die er belang bij hebben dat bepaald nieuws naar buiten komt. Ook in Nederland zitten wethouders, gedeputeerden en ministers op schoot bij journalisten. Er worden deals gemaakt, over hoe lang gesprekken mogen duren, welke onderwerpen wel en niet aan de orde mogen komen. En journalisten zitten ook in een concurrentiepositie. Worden opgejaagd omdat dat hogere verkoopcijfers oplevert en/of betere luister- en kijkcijfers. News of the World was gewoon het product dat de Engelsen willen. En het gat in de markt wordt nu lachend door de concurrentie ingevuld. Wij willen bloemkolen, en die krijgen we…

Vorige bijdrage

Mannak geeft uitleg over opera in hotelkamer Verona

Volgende bijdrage

Bij FC Twente de goeden en de slechten na ingestort stadiondak

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *