SAX

Anne Loes Kokhuis studeerde per ongeluk Commerciële Economie

In het kort
Naam: Anne Loes Kokhuis
Studie: Commerciële Economie
Afgestudeerd: 1991
Werkt: als manager marketing en sponsoring bij de KNWU, de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie

Ze heeft een droombaan, Anne Loes Kokhuis (31). Bij de KNWU, de Koninklijke Nederlandsche Wielren Unie. Sinds november 2010 werkt ze daar als manager Marketing & Sponsoring. En dan te bedenken dat Kokhuis eigenlijk journaliste wilde worden… Maar per ongeluk commerciële economie is gaan studeren 

Ze klinkt als een geboren marketeer. Enthousiast vertelt Anne Loes Kokhuis over het project van de wielerbond om niet alleen de wedstrijdrijders te organiseren maar ook voor de sportieve fietser het nodige te doen. “We hopen ook dat de kinderen van de sportieve fietsers zo enthousiast worden dat ze voor de wedstrijdsport kiezen.” Het is een manier van jong talent zoeken. Met een knipoog naar de studenten Commerciële Economie op Saxion: “Dit zou een mooi project zijn voor studenten. Wij hebben onderzoek gedaan naar de wensen van de sportieve fietser. Het gaat vaak om hoogopgeleide en kapitaalkrachtige mensen die niet uit zijn op kortingen, maar unieke dingen willen meemaken. Daarom hebben wij als KNWU, en dat is echt uniek voor een bond, een toertocht naar de Olympische Spelen georganiseerd. We zijn met 150 sportieve fietsers van Utrecht naar Hoek van Holland gefietst, waar we de nachtboot naar Harwich hebben genomen. Vandaar redden we door naar Londen. We sliepen op de Oranjecamping en hebben de wegwedstrijd van de mannen en de vrouwen bezocht. Naast het parcours hadden we een wielerplein gemaakt, waar alle Oranjesupporters de wedstrijd op grote schermen konden volgen. Het leuke was dat de renners wisten dat wij daar stonden en sommigen zwaaiden ook. Voor de bezoekers was dat natuurlijk een unieke ervaring! ’s Avonds gingen we met de hele groep sportieve fietsers naar het Holland Heineken Huis. Deze mensen zijn ambassadeurs voor het leven van onze bond.”

Journaliste Anne Loes Kokhuis

Na de havo in Hengelo (Twickel) studeerde Kokhuis Commerciële Economie op Saxion. Kokhuis zou journalistiek gaan studeren in Utrecht. “Daar was mijn hele vakkenpakket op afgestemd. Ik ging voor de gezelligheid met een vriendin mee naar een voorlichtingsavond van Saxion over commerciële economie. Iemand vertelde daar over de vier marketing-P’s van Coca Cola. Dat vergeet ik nooit meer, want ik dacht meteen: dat ga ik doen! Die studie past bij mij, dit vind ik leuk. Nadenken over hoe je een product of dienst in de markt kunt zetten.” Detail: het vriendinnetje koos uiteindelijk voor een andere studie. Kokhuis (van 30 juli) was zestien jaar toen ze aan Saxion begon en twintig toen ze klaar was. “Ik vond mezelf veel te jong om al aan het werk te gaan.” Ze ging een aanvullende studie Marketing Management doen in Groningen.

Reisleidster

Daarna ging ze aan het werk. In eerste instantie deed ze niet waar ze voor was opgeleid. “Na mijn afstuderen werkte ik een zomerseizoen als reisleidster voor een jongerenreisorganisatie, daarna als consultant voor een uitzendbureau.” Gefronste wenkbrauwen bij de interviewer. “Ik wilde graag in Groningen blijven. Groningen is zo’n leuke stad! Echt.” Er was in die tijd weinig werk in Groningen op marketingvlak. Bij het uitzendbureau waar Kokhuis binnen liep zagen ze direct wat voor vlees ze in de kuip hadden. Ze boden haar zelfs een baan aan. “Ik had zoveel ideeën over hoe de commercie beter kon werken. Het zomaar ‘koud’ bellen van mensen, ik dacht: dat heeft helemaal geen zin, dat moet je heel anders doen.” Bij het uitzendbureau zag ze ook ‘soortgenoten’ langs komen, mensen die in een ander vak terecht waren gekomen dan waarvoor ze hadden gestudeerd. “Toen dacht ik: als ik de marketing in wil, moet ik het nu doen.” Ze zag een vacature voor een marketingtrainee bij Eneco. “In zo’n baan krijg je allerlei persoonlijke effectiviteitstrainingen aangeboden. Trainingen als timemanagement en ook persoonlijke reflectie. Wie ben je, hoe reageer je in situaties en waarom? Daar heb ik veel aan gehad. Als je op jonge leeftijd leert hoe je in elkaar steekt en hoe je bewust of onbewust bepaalde besluiten neemt, heb je daar veel aan voor je hele carrière. Ik kreeg bij Eneco veel kansen. Ik was verantwoordelijk voor alle commerciële sales in het callcenter. Maar de organisatie was destijds nog vrij plat, dus doorgroeien zat er op korte termijn niet in en ik wilde mijzelf wel graag blijven ontwikkelen.”

Klantgroepmanager

Na drieënhalf jaar stapte ze over naar de ING en werd daar klantgroepmanager, leidinggevende van een verzekeringsafdeling. “Maar daar was ik helemaal niet aan toe. Ik vond het nog zo leuk om in de marketing te zitten en om resultaten binnen te krijgen en campagnes te bedenken.” Na twee maanden verliet ze het bedrijf voor Ziggo. “Het is altijd hetzelfde kunstje: wie is de markt, wat willen ze, wat beweegt ze, wat leeft daar, en hoe kan ik daar met mijn product op inspelen? Daarover nadenken, daarmee ’s nachts bezig zijn, wakker worden met een idee… dat geeft energie. Ziggo is ook echt wel een interessant bedrijf waar veel gebeurt.” Ziggo is het fusieresultaat van drie kabelbedrijven: Casema, @Home en Multikabel. “Ik begon een week na de fusie. Dat is het mooiste moment voor een marketeer.” Ze werkte er tweeënhalf jaar. Tour d’Anne Loes Kokhuis was een hockeydame, haar vriend (nu haar man) was een fanatieke sportieve fietser. Hij haalde haar over ook te gaan fietsen. Ze raakte er aan verslaafd. Binnen een half jaar reed ze zes keer de Alp d’Huez op voor het goede doel. Toen ze de vacature bij de KNWU zag, maakte haar hart een sprongetje. “Ze dachten daar eerst dat ze in de maling werden genomen toen ze mijn sollicitatiebrief lazen. Ik had de zeven functie-eisen beschreven als een Tour d’Anne Loes, waar ik in elke etappe uitlegde waarom ik aan die functie-eis voldeed.”

Saxion

Terugkijkend heeft Kokhuis het juiste besluit genomen met haar keuze voor Commerciële Economie aan Saxion. “We hadden zoveel plezier op school. We hadden ons eigen virtuele bedrijf. Elke vrijdag moest je bepaalde besluiten nemen
over marketingbudget, personele inzet en noem maar op. In de klas hadden we vijf groepjes die tegen elkaar streden. Het was altijd heel spannend om maandagochtend te zien hoe je marktaandeel was. Die resultaatgerichtheid heb ik nog steeds.” Toch is ze ook heel blij dat ze aansluitend nog naar de universiteit is geweest. “De functies die ik heb bekleed waren op WO-niveau, maar juist omdat ik ook een hbo-opleiding heb, maakte dat mijn kans op de arbeidsmarkt groter. Ik kan mijn handen uit de mouwen steken én analytisch denken.”

Vorige bijdrage

Ben Lutke Veldhuis en Dennis Verdriet nemen Go Planet over

Volgende bijdrage

Iedereen gestoord in Haren en Holleeder in de weilanden

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.