SAX

Voormalig CE-student is trendwatcher/futuroloog bij Ordina

Tony Bosma voorspelt de toekomst

Het ouderwetse denken probeert hij te doorbreken: “Op je content zitten onder het mom van content is macht, structuur is macht, hiërarchie is macht, kennis is macht, daarin geloof ik allemaal niet meer.” Tony Bosma studeerde commerciële economie op Saxion en is nu trendwatcher/futuroloog en partner bij Ordina. “Partner is het hoogst haalbare als consultant, ik kan niet meer doorgroeien, dus ik ben klaar”, lacht hij hardop.

Hij koos in 1996 voor de opleiding Commerciële Economie op Saxion, omdat “het toen de enige opleiding in Nederland was die internactieve marketing deed.” Dat zit op het grensvlak van technologie en business. “Binnen Commerciële Economie zat een speciale richting interactieve marketing. Dat sprak erg aan, omdat dat instak op vernieuwende technologie, klantcontacten en marketing.” En dat was erg belangrijk voor de nu 36-jarige Bosma, die altijd al een zogenaamde ‘early adaptor’ was. “Ik heb altijd een fascinatie gehadvoor nieuwe technologieën en dan vooral het gebruik ervan. Dus wat kun je met internet bijvoorbeeld, en probeer dan niet te denken aan een website, maar probeer dan verder te denken wat internet ons kan brengen. Dat vind ik wel interessant.” Bij hem thuis wel vier laptops, een grote I-Mac en een draadloos netwerk, geen ‘ouderwetse’ muziekdrager als cd’s. Een I-Pad heeft Bosma niet. “Nee, ik wil zo’n ding niet, zolang er nog geen 3G-ondersteuning is.”

Virtuele secretaresse

Hij belandde in 2000 direct na zijn studie bij Ordina Consulting (als junior consultant), dankzij zijn studiebegeleider bij Origin, die in diezelfde periode de overstap maakte naar Ordina. Daarvoor heeft Bosma nog geprobeerd om voor zichzelf aan de slag te gaan. Bosma was opgenomen in een speciaal programma van topstudenten van universiteiten en hbo-instellingen en had een plan voor een virtuele secretaresse. Een concurrent troefde hem af. “De investeerder voor mijn bedrijf trok zich toen terug.” Tony is toen bij Ordina terechtgekomen, waar hij in 2007 promoveerde tot partner, het hoogst haalbare binnen het ICT-concern in Nieuwegein. “Ordina heeft veertien partners die voor de organisatie ‘thought leadership’ uitdragen.” De veertien partners zijn benoemd op terreinen omdat ze een bepaalde autoriteit hebben op dat vlak. “Ordina investeert in deze mensen door hen tijd en gelegenheid te geven dat verder uit te bouwen. Dit alles is erop gericht de klanten van Ordina verder te helpen de toekomst zelf vorm te geven. En medewerkers te ondersteunen met experts en guru’s. Ons motto is om goed rond te kijken in de wereld om ons heen. Het is schrikbarend om te zien hoe weinig dat nog steeds gebeurt en hoe moeilijk bedrijven dat vinden.”

‘Augmented reality’

Bosma is de ‘trendwatcher’ van Ordina. In 2004 schreef hij (“in mijn vrije tijd”) het boek ‘2020’. Dat boek beschrijft hoe de wereld in 2020 eruit zou kunnen zien. Dat leidde tot lezingen, tot het schrijven van artikelen en dat levert binnenkort weer een nieuw boek op, begrijpen we uit zijn relaas. ‘Augmented reality’ is op dit moment hot en is een signaal van de bovenliggende trend transrealiteit. “Dit houdt het samengaan van twee werelden in, namelijk de virtuele en fysieke wereld. Er zijn hier voorbeelden genoeg van. Denk aan Shazam waarmee je smartphone eenvoudig muziek herkent. Daarnaast heb je Layar, waarbij je via je camera aanvullende informatie krijgt over de omgeving waar je bent. En zo zijn er inmiddels eindeloos veel applicaties waardoor je via het schermpje kunt zien hoe de straat waarin je staat in bijvoorbeeld de zestiende eeuw eruit zag.” Volgens Bosma staat de digitalisering nog in de kinderschoenen. “Ik hoor bedrijven nog steeds zeggen dat ze niet hadden verwacht dat de ontwikkeling van technologie zo ver zou gaan. Zoals bij digitaal converseren, niet alleen via mail en sms, maar ook via Twitter. Dan heb je oogkleppen op, vind ik. Koppel wetenschap, politiek, innovatie aan elkaar en dan zie je pas hoe de wereld zich aan het ontwikkelen is. De eerste universiteiten in Amerika zijn email aan het afschaffen, omdat het te achterhaald is. Ik moet dit soort zaken ver van tevoren spotten. Dat is precies het werk van een ‘trendwatcher’.” “Ik werk bij Ordina in een unit van ongeveer vijfendertig consultants; wij zitten aan de voorkant van dit soort ontwikkelingen. Mijn rol is om bedrijven bewust te maken door ze te prikkelen, door ze uit hun ‘comfortzone’ te halen en te helpen hun eigen toekomst te creëren.

Files zullen verdwijnen

Heel veel mensen denken dat het niet zo’n vaart zal lopen, maar in de komende tien, vijftien jaar zal de wereld echt op zijn kop worden gezet. Dat noem je ook wel het popcorneffect. De manier waarop wij zaken doen, het consumentengedrag, het zal totaal veranderen. Als ondernemer moet je anders naar markten gaan kijken en daarover geven wij onder meer workshops. We helpen organisaties te zien en te handelen op welke trends en ontwikkelingen ze moeten inspelen. En daarmee helpen wij bedrijven zich te prepareren op de komende jaren.”

Trendwachter 2010

Je kunt natuurlijk zeggen dat het verhaal van Bosma één van de vele gedachten en meningen is over de toekomst. Maar hij wordt heel serieus genomen, dat blijkt ook uit zijn nominatie (via een ‘longlist’ naar een lijstje met slechts vijf namen) voor ‘Trendwachter of the year 2010’. Weliswaar greep hij net naast de hoofdprijs, maar zijn naam is gevestigd. En vervolgens werd Bosma ook uitgenodigd om te jureren bij het SBS6-programma ‘Het beste idee van Nederland’. Maar Bosma’s agenda zit zo vol dat hij moest afzeggen. Wel draaft hij op 2 juli bij een extra ronde. “Ik vind het leuk dat ik daarvoor gevraagd ben.” En Bosma gelooft zo heilig in de aanstaande digitale revolutie dat hij de huidige analoge prehistorie vastlegt voor zijn nu twintig maanden oude zoontje Nathan. “Dat maakt mijn werk extra leuk; ik maak foto’s en filmpjes van dingen die hij straks niet meer zal begrijpen. Hij zal niets begrijpen van het voltanken van mijn auto met fossiele brandstof, hij zal niet begrijpen dat ik werk met een toetsenbord of een muis. Ik maak daarvan foto’s en ik verheug me er nu al op om die later aan hem te laten zien.” Files zullen verdwijnen, verwacht Bosma, en de zorg, het werk in zijn algemeenheid en websites zullen veranderen. Maar mensen moeten al die veranderingen toch ook willen accepteren, vragen we voorzichtig. “De nieuwe generaties zullen het omarmen. Ik geloof niet meer dat mensen technologische vernieuwing kunnen tegenhouden.”

Wie geen genoeg kan krijgen van de voorspellingen van Tony Bosma, kan hem volgen via zijn weblog en natuurlijk Twitter.

Vorige bijdrage

Hockeyfascisme

Volgende bijdrage

Medy van der Laan directeur Kamer van Koophandel Oost-Nederland

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *