Twentevisie Jaargang 13, 2001

Twentevisie wordt hoofdsponsor: Biljartclub Hengelo gered van ondergang

Twentevisie redt Biljartclub Hengelo van ondergang

Fabrieksteam ombouwen tot vereniging

Twentevisie (dit magazine) wordt de nieuwe hoofdsponsor van de Biljartclub Hengelo. Tot voor kort maakten de Hengelose biljarters furore onder de naam Pelgrim Professionals dankzij Pelgrim b.v. Maar de specialist in keukenapparatuur (uit Gaanderen) ging vorig jaar over de kop en kon niet meer aan haar sponsorverplichtingen voldoen. Dankzij onder meer Pelgrim had de biljartclub een jaarlijkse begroting van anderhalve ton, en met dat riante financiële potje konden de beste biljarters worden gecontracteerd. Biljartclub Hengelo heeft in Nederland de langste erelijst met drie Nederlandse kampioenschappen, drie Europese titels en twee nationale bekers. Een nieuwe hoofdsponsor was niet zomaar gevonden, een naderende ondergang van het biljartfenomeen was aanstaande. Tot Twentevisie kwam.

Het is niet zo dat wij even de financiële problemen van de Biljartclub Hengelo oplossen,” haast Robert Staal, directeur van uitgeverij Mediasales Nederland zich te zeggen. “Ik stond een keer te praten met Anno Oude Engberink, bij mijn uitgeverij bladmanager van Twentevisie en zelf beoefenaar en groot liefhebber van de driebandensport. Tevens is hij sterk betrokken bij BC Hengelo, onder meer als lid van het organisatiecomité van de EK Driebanden. Van hem hoorde ik van de problemen. Ik houd zelf ook van biljarten en deel zijn mening dat het jammer zou zijn indien zo’n topploeg ineens zou verdwijnen. Dus hebben wij toen Ben Velthuis (secretaris van de club en teamcaptain) uitgenodigd om eens te bezien wat wij konden doen. Hieraan lag mede ten grondslag dat wij reeds nauwe contacten hadden met BC Hengelo in het kader van de organisatie en sponsorwerving van de afgelopen twee EK’s voor clubteams in Hengelo.”

Ben Velthuis wil niet zeggen wat Pelgrim betaalde aan de club, maar eerdere (publiek gemaakte) onderzoeken leren dat de commerciële waarde (zoals dat genoemd wordt) voor de hoofdsponsor van de Biljartclub Hengelo in de huidige opzet alleen al door de naamsverbinding (de erelijst, de aandacht van bijvoorbeeld Studio Sport) geschat wordt op minimaal tachtigtot honderdduizend gulden. Velthuis: “Dat klopt wel. Naast Pelgrim zijn er trouwens ook een paar kleine sponsors verdwenen. We draaien nu op circa veertig, vijftig mille dankzij een van de overgebleven sponsors, businessleden en de wekelijkse bingo-avond in Beckum. Maar met dat geld kunnen wij geen topploeg financieren. Dan houdt het eigenlijk op; als we lager gaan spelen zijn ook de meeste andere sponsors niet geïnteresseerd.”

Zanetti

Eerder vertrok Torbjörn Blomdahl bij de club, maar dat had niets te maken met het wegvallen van Pelgrim. “Ik ben toen naar Pelgrim gestapt om te horen of er nog iets extra mogelijk was om Blomdahl te behouden. Maar het werd me duidelijk dat meer geld er in elk geval niet in zat,” vertelt Ben Velthuis met gevoel voor understatement. Het sponsorcontract van Pelgrim liep oorspronkelijk tot 31 december van dit jaar. De huidige spelers (Marco Zanetti, Raimond Burgman, Christian Rudoph, Jelle Pijl, Jens Eggers en Ben Velthuis zelf) blijven uit loyaliteit aan de club (lees aan Ben Velthuis) voorlopig trouw, maar aan bijvoorbeeld Zanetti (woonachtig in Italië) wordt nu al getrokken om over te stappen naar een andere club. “We betalen hem per wedstrijd en hebben een minimum aantal wedstrijden afgesproken. Daar kunnen we niet meer aan voldoen.” De wijze waarop BC Hengelo is georganiseerd, is sterk afhankelijk van een goede sponsor. Er zijn slechts elf leden, de zes genoemde, twee bestuursleden, twee ereleden en een lid van het eerste uur, de kunststoter Jan Brunnekreef uit Goor. “We zijn een fabrieksteam, ja, daar heb je gelijk in.” En daar zit dus meteen het zwakke punt, moet Staal gedacht hebben toen hij met de problemen geconfronteerd werd: “Het maakt me niet zo heel veel uit wiens idee het is, maar inderdaad, de basis van de Biljartclub Hengelo moet verbreed worden. Meer teams, eventueel eigen jeugdopleidingen, noem maar op.”

Plan van aanpak

Haast was geboden, naar aanleiding van een snel belegde bijeenkomst werd door Oude Engberink een plan van aanpak op papier gezet, waarin de ideeën van Staal zijn verwerkt: “Ik heb geen zin om uitsluitend jaarlijks geld over te maken waarmee BC Hengelo de begroting sluitend kan krijgen gedurende een bepaalde contractsperiode. Wat ik heb aangeboden is een investering in tijd, energie, promotionele middelen, netwerken en commerciële creativiteit in een constructieve samenwerking met BC Hengelo om aldus voldoende financiële middelen te genereren voor een langere periode en op een zodanige wijze dat er geen afhankelijkheid ontstaat van één financiële bron.” Dat betekent dus onder meer dat Staal namens MediaSales inkomsten voortvloeiend uit beschikbaar gestelde advertentieruimte in Twentevisie aanbiedt, radioreclametijd inkoopt en eigen mensen beschikbaar stelt om nieuwe sponsors aan te trekken. Hij voegt daaraan toe: “Zeer essentieel in dit verband is dat wij als een van de eerste acties een Comité van Aanbeveling in het leven hebben geroepen, enerzijds om de werving van sponsors kracht bij te zetten, maar anderzijds ook om de samenwerking aan de basis een professionele en krachtige uitstraling te geven.” Velthuis vult aan: “Wij spelen in biljartcentrum Veltkamp aan de Oldenzaalsestraat in Hengelo. Daar spelen meer teams. Conform de nieuwe ideeën in het plan van aanpak willen we met die mensen gaan praten om één vereniging te vormen. Daarbij willen we het verschil invoeren tussen betalende leden en kaderleden die zich inzetten voor de vereniging. Want dat is wat we van deze situatie geleerd hebben: we moeten breder worden aan de basis.”

Begroting van twee ton

Twentevisie wordt dus hoofdsponsor en heeft (enigszins facultatief in te vullen) sponsorpakketten samengesteld voor twee co-sponsors, een zestal subsponsors en circa 25 leden van de reeds bestaande Billiard Excellent Businessclub. Staal: “Alles is bespreekbaar, van mouwreclame tot boarding rond wedstrijden die op televisie worden uitgezonden, reclame in Twentevisie en op radio en/of televisie, internet, VIP-kaarten, gratis toegangskaarten en zaken in de direct marketing. Ik treed niet in details, dat vind ik niet netjes, maar ik heb uitgerekend dat we jaarlijks twee ton kunnen genereren inclusief de bingo waarover Velthuis sprak en inclusief een tweede bingo. Maar een en ander is dus ook afhankelijk van de wensen van de sponsors. We willen tevens jaarkaarthouders zien te krijgen; die jaarkaarten doen daarnaast dienst als kortingkaart bij bedrijven die via de kaart korting aanbieden op een product of dienst. Kaderleden betalen geen contributie, maar binden zich aan de vereniging door het verrichten van bepaalde activiteiten, individueel of als team.”

EK

In Nederland speelt bijna een miljoen mensen biljart, 120.000 van hen spelen dat in competitieverband. En van die mensen zijn er 35.000 georganiseerd via de Koninklijke Nederlandse Biljart Bond. Ben Velthuis: “Biljarten is de kroeg ontgroeid. Dat blijkt ook uit het feit dat driebanden sinds enkele jaren een Olympische sport is en dat dit jaar de Wereldspelen (als voorportaal van de Olympische Spelen) plaats vinden in het Japanse Akita, waar overigens onder anderen BC Hengelo-speler Raimond Burgman en Dick Jaspers acte de présence zullen geven. Ik sta niet te trappelen om uit Hengelo te vertrekken, maar stel dat een sponsor als Essent driebanden zou willen combineren met FC Twente omdat ze wat extra’s wil doen voor haar businessleden, dan is dat ook bespreekbaar, geheel vanuit het dringende streven om de topploeg in stand te houden, welteverstaan. Ik weet dat in Breda NAC wel eens gesprekken heeft gevoerd met een kandidaat voor een grand prix-organisatie in Brabant.” Blijft over het EK voor clubteams dat op 25, 26 en 27 mei in Hengelo georganiseerd moet/mag worden. Velthuis: “Voor 1 maart moeten we de CEB (Europese biljartbond) laten weten of we het organiseren en, zo ja, waar. De kosten zijn ongeveer 170 mille en de begroting is nog niet rond.” Staal krabt zich op het hoofd: “Ik begrijp ook wel dat als het EK om financiële redenen niet doorgaat dat op ons zal terugslaan. Ik denk wel dat we die begroting rond zullen krijgen. Er zijn gesprekken met onder andere sponsors en de gemeente. Daarnaast worden resterende middelen van BC Hengelo eventueel voor dit doel aangewend.” De hoofdsponsor is gevonden, het zoeken van co- en subsponsors gaat beginnen om het top-driebanden voor Hengelo te behouden.

Comité van Aanbeveling

Om de sponsorwerving kracht bij te zetten en om de samenwerking aan de basis een professionele en krachtige uitstraling te geven, is er een Comité van Aanbeveling in het leven geroepen dat zich sterk maakt voor de sponsorwerving: Ferdinand Fransen, Torbjörn Blomdahl (een van ’s werelds grootste driebanders en tot voor kort kopman bij BC Hengelo), Ton van Dalen (voormalig sportjournalist, momenteel voetbalmakelaar), Rob Kerkhoven (oud-directeur Dienst Welzijn Gemeente Hengelo), Gerard van Marle (voormalig directeur van Van Marle Grafische Bedrijven), Ruud Marres (Notaris bij SuwijnLedeboer Notarissen) en Casper Spoor (voormalig directeur van Pelgrim, momenteel directeur van IARSiltal Benelux b.v.) hebben een warm plekje in hun hart voor het driebanden. “We zijn nog bezig met enkele andere aansprekende namen, maar sommige van déze mensen hebben al toegezegd desnoods zelf mee te gaan om met potentiële sponsors koffie te gaan drinken,” aldus Velthuis.

Vorige bijdrage

Tubantia-directeur Gerard Driehuis "Nieuws wordt voor de krant minder belangrijk"

Volgende bijdrage

Nieuwe voorzitter Van den Akkers pleidooi: Wél samenvoeging marathon en FBK

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *