Twentevisie Jaargang 14, 2002

Commentaar: Nieuws is business

Nieuws is business. Met het uitbrengen van kranten wordt ‘gewoon’ geld verdiend. En dat moet natuurlijk ook. Kranten waren vroeger doel, nu middel. Pluriformiteit in media is mooi, maar onbetaalbaar, is het verhaal van Victor Doorn in dit blad. En vanuit zijn positie als directeur bij Wegener heeft hij natuurlijk gelijk. Het gaat om de aandeelhouder. Pluriformiteit is voor de journalist. ‘Welke krant heeft nou nog een eigen identiteit? De NRC misschien’, zo zei Doorn. Gerard Driehuis, oud-hoofdredacteur van Tubantia en tegenwoordig directeur bij die krant, zei in dit periodiek een jaar geleden ’s ochtends eerst de Volkskrant en dan pas zijn eigen krant open te slaan. Doorn was ongewild nog dodelijker over zijn eigen kranten. Vroeger werd een advertentie gezien als de achterzijde van het stuk van de redacteur. Tegenwoordig is het omgekeerd, zelfs bij grote mooie kranten als Het Parool zijn de pagina’s 3 en 5 niet langer heilig en zijn commercieel beschikbaar. Als de opbrengst maar hoog genoeg is. Uitgeverij Misset was ooit een mooi gezellig familiebedrijf in Doetinchem en maakte keurig jaarlijks een nette winst. Het bedrijf werd een tijdje geleden overgenomen door Reed Elsevier en die vermenigvuldigde het resultaat, hoorde ik onlangs een arrogante topman van Elsevier zeggen. Hij sneerde naar Wolters Kluwer wat hij maar een kneuterig bedrijfje vindt dat het vooral moest betreuren dat Elsevier hen nooit overgenomen had. En zo werkt Wegener (werkmaatschappij WUGO in dit geval) ook, blijkt uit interne memo’s waar door het snoeien op redacties bijna 3 miljoen Euro verdiend wordt. Wegener gedoogt de Roskam, zei Doorn, zolang dat Twentse weekblad niet te veel geld uit de advertentiemarkt haalt. Twentevisie is nooit te koop geweest en ach, dat zat ook maar op een klein deel van de markt, in de ogen van Wegener. De kwaliteit van verhalen, achtergronden, analyses (de identiteit, mijnheer Doorn?) en het nieuws zelf speelt absoluut geen rol meer. Nu er in Twente een nieuwe advertentiekrant komt, komen de vroegere krantenmensen weer ouderwets in actie. Het kan een interessante tijd worden, want de mensen achter de nieuwe Habo-krant kunnen het een jaar uitzingen, zeggen ze zelf, en gaan desnoods gratis advertenties weggeven. Interessant voor adverteerders welteverstaan, want die zijn de lachende derde. Wegener is deze keer niet zo heel zeker van de overwinning.

Vorige bijdrage

Nummer 11

Volgende bijdrage

De lezers hebben geen tijd meer om dikke kranten te lezen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *