Twentevisie Jaargang 14, 2002

De lezers hebben geen tijd meer om dikke kranten te lezen

Netwerkkoning Victor Doorn

Victor Doorn: “Als ik toelaat dat allerlei huis-aan-huisbladen knabbelen aan de reclameguldentjes, dan zou ik geen knip voor mijn neus waard zijn.”

Hij wordt nog opgewonden van een mooie krant, hoewel hij zelf al jarenlang manager is. “De Apeldoornse krant wordt het eerste bij ons gedrukt, de postjongen gaat altijd meteen naar de pers om er voor mij een te halen. Want dan wil ik hem zien voordat-ie bij de abonnees ligt. Ik kom uit een ouwe drukkersfamilie. Die drukinkt vind ik nog steeds lekker ruiken.” Victor Doorn haalde bij Wegener net niet het allerhoogste, maar inmiddels is hij daar niet rouwig meer om. Pluriformiteit van de pers is goed, maar onbetaalbaar, trouwens: “Ik heb 200 journalisten die allemaal anders zijn, dat is toch pluriform.” Dankzij de beursgang in 1958 bestaat Wegener nog steeds en de andere kranten allang niet meer. En de crisistijd begin jaren tachtig heeft bij hem een litteken achter gelaten en beïnvloedt zijn beslissingen nog steeds.

Wegener krijgt altijd het verwijt dat ze kranten opheffen, dat ze de pluriformiteit van de pers aantasten uit winstbelang. Dat wil Doorn graag rechtzetten. “Ik ben in Utrecht geboren en daar waren op dat moment vijf dagbladen. Het Utrechts Nieuwsblad bleef als enige over en pas daarna namen wij de krant over. In en na de oorlog zijn er veel dagbladen ontstaan en daar zijn winnaars uit voortgekomen. Wegener heeft in de loop der jaren die winnaars, van die familiebedrijven, overgenomen.” De huidige saneringen binnen zijn bedrijf (Wugo) zijn een gevolg van de overname van de VNU-dagbladen. “We hebben de kosten van alle kranten naast elkaar gelegd en die liepen sterk uiteen. En toen hebben we gezegd ‘als je nou alle kranten minimaal naar het gemiddelde zou brengen op het gebied van het aantal pagina’s, productie en opmaak, dan praat je over een substantiële besparing’. De lezers willen minder pagina’s, ze hebben geen tijd meer om die dikke kranten te lezen.” Met minder journalisten maak je toch een slechtere krant. “Voor iemand in Zwolle of in Apeldoorn heeft Ajax toch niet anders gespeeld, dan schrijf je toch geen ander verslag. Buitenlands nieuws is toch niet ineens anders. Bijna driekwart van de journalisten van Wugo werkt in de regio. Er zitten 12 man in Apeldoorn, 10 man in Deventer. Noem het maar op. Zwolle. Die bezettingen blijven, dat is ook onze kracht.”

We streven naar dominante marktposities omdat we slechts marginale winsten maken

MKZ

Zijn uitgeversbedrijf Wugo kreeg eerder tikken dan de rest van Wegener. “We zaten ook in het hart van het MKZ gebied. Als enige uitgever misten wij vorig jaar al heel veel advertenties van lokale detaillisten. Het ging gewoon slecht. Je vroeg net aan mij wanneer de eerste omslag is gekomen bij het bedrijf. Dat was al in 1982, 1983. Toen zaten we zwaar in het verlies. Dat was de eerste keer dat ik echt diep in de organisatie moest snijden. En daar leer je van en dan ga je ook eerder anticiperen, dan zie je die signalen in de economie en dan probeer je een beetje rustig aan te doen, zaken uit te stellen of niet te doen. Die journalisten kijken er heel anders tegen aan, die denken dat ik de hele dag bezig ben met die beurskoers. Ik ben primair bezig met het bedrijf en de continuïteit daarvan.”

Beurs

Op de eigen website schrijft Wegener dat toename van omzet en winst het doel is. “Wegener, als een van de kleinste familiebedrijven, kon uiteindelijk Tijl, het Utrechts Nieuwsblad, Van der Loef, dus Tubantia, allemaal opkopen, omdat Wegener een beursgenoteerd fonds was. Al die familiebedrijven kwamen op een punt dat ze tientallen miljoenen moesten investeren en toen zeiden de erven ‘dat gaan wij niet ophoesten’ en dan staat plotseling zo’n krant te koop.” Feit is wel dat in het verleden door Wegener een aantal strategische fouten is gemaakt onder meer door de overname van Arcade. Doorn verdedigt dat beleid van zijn Raad van Bestuur: “In de jaren tachtig, negentig was het beleid om de basis van het bedrijf met onder meer radio, televisie te verbreden. Dat was niet alleen bij Wegener, dat deden ook Time Warner en Kirch. Wij namen Arcade over en we hadden de pech dat de markt van compilatie-CD’s in elkaar stortte omdat scholieren voor een knaak illegale kopieën kochten.”

Habo

De koers is niet interessant om via emissies meer overnames te betalen en dat is ook de reden waarom Wegener nauwelijks concurrentie duldt in het verspreidingsgebied. “We streven naar dominante marktposities omdat we slechts marginale winsten maken. Waarvoor we heel hard moeten werken. We maken geen rendementen zoals de Telegraaf en Volkskrant. Dus dan moet je heel scherp zijn, je eigen marktgebied verdedigen. Als ik toelaat dat allerlei huis-aan-huisbladen knabbelen aan de reclameguldentjes, dan zou ik geen knip voor mijn neus waard zijn.” Waarom heeft u De Roskam en Twentevisie nog niet gekocht? “Dat zijn bladen die door een paar mensen met liefde worden gemaakt. Dat zijn bladen die in een niche zitten. Die moeten wij niet willen uitgeven, want die gedijen niet in een groot concern.” Dat Tubantia (met eigen uitgeverij die niet valt onder Wugo: Overijssel minus Twente) als reactie op de komst van het advertentieblad Habo direct Weekendkrant in de markt zet, vindt Doorn een goede zet. “Als ik deze Habo-krant zie, zonder 1 letter redactie, dus een puur advertentieblad, dan betekent dat een aanval op onze advertentiemarkt. Habo heeft weinig overhead, geen journalisten, dus dan kan je een goedkoop ding maken en in de bus knallen. Dan is dat gewoon een aanval op onze eigen media waarin wij zorgen dat er ook nog een stukje kwaliteit in zit. En dat ze ook beter gelezen worden. Ik geef mijn collega Joop Munsterman groot gelijk dat-ie er een krant tegenover zet.”

Koning Netwerk

Victor Doorn is de gedoodverfde opvolger van Bram Hulshof als voorzitter van de Kamer van Koophandel. Hij doet nog veel meer. Waarom, omdat hij geen lid van de Raad van Bestuur is geworden en nu tijd over heeft? “Nee, dat heeft er niets mee te maken. Niets ten nadele van mijn voorganger, maar toen ik in 1990 directeur werd, constateerde ik dat Wegener, de krant, een concern op afstand was. Ik gedij in netwerken, ik vind het ook leuk. Ik ben bevriend met Piet Zoomers en Evert Jan Eijerkamp, dat zijn grote klanten van me. Ik beweeg me in die netwerken, ik ga goed met die mensen om, ben ook aanspreekbaar als ze problemen hebben, ze kunnen me dag en nacht bellen. En dat is goed voor de krant.”

Victor Doorn werd twee dagen na de bevrijding geboren. Van zijn stiefvader erfde hij De Nieuwsbode in Zeist dat hij in 1970 verkocht aan Wegener waar hij carrière maakte. In 1990 werd hij directeur van Wugo. Doorn is maatschappelijk zeer actief, hij is onder meer voorzitter van VNO-NCW (midden Nederland), bestuurslid Kamer van Koophandel en voorzitter van de regiocommissie Stedendriehoek. Hij ambieert Bram Hulshof als voorzitter van de Kamer van Koophandel voor Veluwe en Twente op te volgen en heeft dat inmiddels binnen Wegener geregeld. Ook is Doorn betrokken bij de plannen van voetbalclub AGOVV om door te stoten naar het betaalde voetbal.

Johan Frederik Wegener begon in 1903 met het uitgeven van een nieuwsblad, bijna een eeuw later is dat uitgegroeid tot een beursgenoteerde onderneming in media en marketing; ’s lands grootste uitgever van regionale dagbladen en huis-aan-huisbladen en een belangrijke speler op het gebied van direct marketing. Verder maakt Wegener gemeentelijke informatieboekjes, kaarten en plattegronden en is het eigenaar van Radio 10. Het bedrijf is opgedeeld in ongeveer 40 werkmaatschappijen (acht uitgeverijen) waarvan Wugo (Wegener Uitgeverij Gelderland Overijssel) de grootste is. Wugo geeft zeven dagbladen uit (zoals Deventer Dagblad, Overijssels Dagblad, Zwolse Courant en Nieuw Kamper Dagblad) en verder een aantal huis-aan-huisbladen en bladen als de NVM’er en de Ondernemer. Bij Wugo werken 570 mensen onder wie 200 journalisten. Over 2001 behaalde Wegener (net als in 2000) een omzet van bijna een miljard euro. Het bedrijfsresultaat liep sterk terug van 125 miljoen naar 70 miljoen euro onder meer als gevolg van de dalende advertentiemarkt. Over 2002 durft het bedrijf geen voorspelling te doen. Bij zijn nieuwjaarsrede zei bestuursvoorzitter Houwert: ‘Het scherpe beleid ten aanzien van kostenbeheersing en -vermindering zal zeker voortgezet worden’. Wugo heeft de daad bij het woord gevoegd, blijkt uit interne mededelingen van Doorn. Het aantal pagina’s van de basiskrant wordt teruggebracht tot 6000. Door deze maatregelen bovenop integratie van edities, neemt het totaal aantal pagina’s af van bijna 20.000 tot net boven de 17.000. Van ongeveer 34 journalisten moet afscheid worden genomen

Vorige bijdrage

Commentaar: Nieuws is business

Volgende bijdrage

Ondernemers willen liever niet met Fortuyn op de foto

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *