Twentevisie Jaargang 14, 2002

Nu een cruiseschip, recentelijk een Duits Navo-terrein, straks wil hij de Floriade en een nieuwe Bonte Wever bouwen

Hennie van der Most: never a dull moment

Het cruiseschip op een ponton in de Rotterdamse haven.

Een watertoren (De Koperen Hoogte) had hij al, net als een kerncentrale die hij omtoverde in een pretpark (Kernwasser Wunderland), wat hij eerder al deed met een fabriek (Speelstad Oranje in Beilen) en een ziekenhuis (Preston Palace in Almelo). Van ijsbaan De Smelt in Assen maakte hij een prachtig sport- en uitgaanscentrum en de Evenementenhal Hardenberg (ook een oude fabriek) is een begrip in beurskringen. Hij heeft inmiddels weer wat nieuws: een cruiseschip zonder voor- en achterkant. Met 457 luxe hotelkamers met kant en klare badkamercompartimenten, keukens, wasserettes, zelfs een vuilverbranding en twee dieselmotoren van 6000 pk. Van der Most kocht het samen met het Rotterdamse kraanbedrijf Hapo (van de bekende havenbaron Henk Poot, van wie Van der Most eerder al Speelstad Oranje kocht) en de Belg Soenen.

In de tijd dat geld geen probleem was, en de vraag naar luxe cruisereizen sterk toenam, gaf een grote rederij aan de Engelse beursgenoteerde scheepswerf Crammel Laird in Birkenhead (bij Liverpool) de opdracht een tussenstuk voor een bestaand cruiseschip te bouwen. De boot zou dan doorgezaagd worden en met het nieuwe middenstuk verlengd worden. Het was een mooie opdracht (1,5 jaar werk) voor de Engelsen, de werf had het moeilijk, was grotendeels in handen van de eigen 800 werknemers. De opdracht was goed voor zo’n 50 miljoen pond, circa 80 miljoen euro. Daarvoor zou een midscheeps deel gemaakt worden, op maat: bijna 41 meter hoog, 44 meter lang en bijna 31 meter breed. De aandelen op de beurs schoten omhoog toen de opdracht binnen was. Maar toen de klus zo goed als geklaard was, ging de rederij failliet en de nieuwe eigenaar had geen interesse. De directeur van de scheepswerf had de betaling slecht geregeld. Wel zorgde hij goed voor zichzelf, want hij verkocht (met voorkennis) zijn aandelen aan zijn personeel en vertrok naar Zuid-Amerika met circa 10 miljoen pond. Veel werknemers hadden al hun spaargeld (sommige hadden daarvoor zelfs hun huis verpand) in hun ‘eigen’ bedrijf gestopt. De kranten in Engeland stonden bol van het schandaal. Hennie van der Most werd erbij betrokken toen Poot hem op een avond belde.

Smit Tak

Poot is geïnteresseerd in het staal, Soenen wil de motoren en Van der Most werd gebeld voor de inventaris. De curator kon het schip zonder voor- of achterkant natuurlijk aan de straatstenen niet kwijt. De heren kregen het tijdens de onderhandelingen voor een prikkie van de bouwsom. Er werden een ponton en vier sleepboten van Smit Tak naar Liverpool gedirigeerd en vlak voor het moment dat die boten voor de haven lagen, wilde de nieuwe werfeigenaar alsnog 60.000 pond extra hebben. Als uitgeleide. Dat geld hebben de heren ter plaatse (op zondag 15 september) met een cheque betaald. “We konden niet anders, de boten van Smit Tak lagen er al, de overtocht kost een miljoen.” De volgende dag werd de cheque direct geblokkeerd. “We overleggen nu met de curator, met hem hadden we alles al geregeld en afgesproken.” De pijn van het cruiseschip zit diep bij de Engelsen. Bij het passeren van een sluis schuurde de boot langs een balk waardoor een dikke splinter ontstond. De boot mocht pas verder nadat 1500 pond was betaald.

100 vrachtwagenladingen

In de nacht van dinsdag op woensdag 25 september kwam het veertien etages tellende cruiseschip de Rotterdamse haven in waar het nogal wat bekijks trok. Het gevaarte weegt 6000 ton. “Alleen al aan kabel ligt er 375 ton in,” weet Van der Most die door Henk Poot die woensdagochtend direct het schip wordt ingestuurd om de kap te inspecteren: “Kun je daar nog wat mee, anders haal ik dat er direct af.” Nee, schudt Van der Most na inspectie. “Ik sla de inventaris op in Slagharen. Er is al wat uit Engeland overgebracht, wat nog niet was ingebouwd. Ik schat dat er nog voor een kleine honderd vrachtwagenladingen in zit.” Op dinsdag 1 oktober is met de daadwerkelijke demontage begonnen door Hapo. En dat maakt de aankoop ook zo interessant, want het schip kan alleen met behulp van een kraan gedemonteerd worden. Als Van der Most die had moeten inhuren, was de aankoop niet lucratief geweest. “Het schip moet gesloopt worden. Als ik het dicht maak om het ergens neer te leggen of te zetten, kost dat vele tientallen miljoenen. Bovendien zijn de kamers met 2.20 meter te laag. In het bouwbesluit is de hoogte net van 2.40 naar 2.60 meter verhoogd.”

Nieuwe Bonte Wever

De hamvraag is natuurlijk wat Van der Most met de inventaris van die 457 hotel- en badkamers en niet te vergeten de keukens en wasserijen gaat doen. Van der Most vindt dat hij een soort ereschuld heeft aan Slagharen. Hij zou niets liever willen dan een nieuwe Bonte Wever laten bouwen. In kleine kring heeft hij wel eens ontwerpen laten zien. Maar de naam Van der Most is besmet bij de overheid. Hij vindt zichzelf een creatieve ondernemer die enige armslag nodig heeft, maar die als gevolg van de rampen in Enschede en Volendam juist gekortwiekt wordt. “Je hebt ondernemers als ik die voor werkgelegenheid zorgen. En je hebt managers die op de zaak passen als het kunstje gedaan is.” De tweede categorie is nodig, maar Van der Most heeft er weinig waardering voor. Het ambtelijk falen is volgens Van der Most omgeslagen in “niets meer goed vinden”. Zijn aanvaringen over de interne verbouwingen en golftuin bij De Koperen Hoogte in Zwolle (voorheen Nieuwleusen) zijn tot op de dag van vandaag gespreksstof op de gemeentehuizen. Op vijf plaatsen in en om Hardenberg wordt nu gezocht naar een mogelijke plek voor de nieuwe Bonte Wever. Maar er is al weer onenigheid over wie de kosten (tonnen) van de MER (milieu-effectrapportage) moet betalen. Er is nog een reden waarom Van der Most dolgraag een nieuwe Bonte Wever wil bouwen. Tot nu toe kocht hij altijd oude (fabrieks)complexen op waar hij dan een nieuwe bestemming (veelal leisure) aan gaf. Met zijn formule van één prijs (entree en net zo veel eten en drinken als je wilt) is hij erg populair geworden, vooral bij gezinnen. Met de extreem luxueuze uitvoering van de Koperen Hoogte (met exclusieve businessclub) wilde Van der Most laten zien niet alleen voor het volk maar voor iedereen te kunnen bouwen. En nu wil hij graag helemaal wat nieuws uit de grond stampen.

Floriade

In de media in Noord-Holland hebben al verhalen gestaan over de verkoop van de Floriade in de Haarlemmermeer. Er zijn in totaal vijf kandidaten van wie vier zich met fraaie beamer-presentaties hebben gepresenteerd. Van der Most kwam op zijn bekende wijze een verhaaltje vertellen, hij wil het park direct na de sluiting op 31 oktober overnemen. Hij wil dat de infrastructuur gehandhaafd blijft (de gemeente is voornemens dat allemaal te slopen) en hij wil op een deel van de Floriade een indianendorp openen. De commissie was erg onder de indruk, dus de kans is groot dat een deel van zijn laatste aankoop direct van Rotterdam naar Amsterdam kan. En anders wel naar Duitsland, waar hij een supergrote overdekte camping wil beginnen in de gebouwen op het voormalige Navo-terrein dat hij heeft overgenomen. En anders wordt het opgeslagen in afwachting van de nieuwe Bonte Wever. “Op zijn vroegst over vijf jaar, dat duurt allemaal zo lang.” En tot die tijd zullen er wel weer nieuwe spannende verhalen te schrijven zijn over Hennie van der Most: never a dull moment met deze vroegere ijzerboer.
Van der Most wil nu graag helemaal wat nieuws uit de grond stampen.

Vorige bijdrage

Bertil Haage opvolger van Marti ten Kate bij Olympisch Steunpunt

Volgende bijdrage

Regiovakbeurs: moeder aller vakbeurzen

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *