Twentevisie Jaargang 15, 2003

Commentaar: Advertentie-euro

Twente Vandaag zal net als Net 8 een vroege dood sterven. Twente Vandaag wordt gratis en voor niets vanaf 2 april meegeleverd met de Telegraaf. Volgens directeur Gasman heeft de Telegraaf in Twente 40.000 abonnementen, volgens officiële statistieken is Twente voor de Telegraaf een witte plek met hooguit 15 tot 20- duizend abonnementen. De Telegraaf loopt weinig risico, ze doen alleen een lid (Tubantia) van hun 20%-belang (Wegener) pijn. En dat voelen ze indirect een heel klein beetje. De overspannen reactie van Tubantia was wel grappig: een illegaal spandoek in de sfeer van de hooligans van FC Twente. ‘Tubantia-gebied’ kraaide het meterslange doek op het viaduct. Tubantia hoeft helemaal nergens bang voor te zijn, althans niet of nauwelijks voor concurrentie. De winstgevendheid van Tubantia wordt vooral aangetast door hun eigen godvergeten arrogantie (“als het niet bij ons in de krant staat, is het geen nieuws”) en de interne ruzies. Directeuren Driehuis en Munsterman zijn al in geen maanden in hetzelfde vertrek aangetroffen. Zij kunnen elkaar niet luchten of zien. Als gevolg van de terugloop van advertenties zijn de redacteuren drukker met zichzelf en hun eigen baantjes dan met het volschrijven van de krant; buitenposten verketteren de centrale nieuwsredactie, nieuwsredacteuren ergeren zich aan het bruine leven van veel bijlagenschrijvers en ‘jong’ hoopt dat ‘oud’ zo snel mogelijk oprot. Adverteerders zien ook de dwaze sprongen van Wegener die jarenlang dictaten oplegde. Waarom kan er ineens wel wat met de prijzen sinds de advertentiekrant HABO is verschenen? De Weekendkrant bevecht niet alleen HABO maar ook Tubantia. De Roskam van Han Pape werd uitgelachen, maar het lachen is ze vergaan. En als je Twente Vandaag leest om op de hoogte te blijven, ach, hoe oppervlakkig wil je zijn? Bij Net 8 was één groentewinkeltrutje ook verantwoordelijk voor zo’n beetje het hele bedrijf. De redactie van Twente Vandaag (allereerst is RTV Oost benaderd om aan hen berichten door te geven) bestaat uit een hoofdredacteur die de journalistiek leerde bij een kabelkrant en veel redacteuren waren voor de bestaande media kwalitatief onder de maat. Dat bleek ook wel uit de lading (inhoudelijke) fouten in de eerste nummers. Maar de Chinees op de hoek adverteert er wel in. En daar gaat het om. RTV Oost, Twentevisie, Roskam, HABO, Twente Vandaag: Tubantia moet vooral alle andere media, concurrenten blijven uitlachen. Het prikkelt heel veel journalisten én heel veel adverteerders om Wegener terug te pakken. Bij CEO Jan Houwert was de paniek bijna voelbaar tijdens de presentatie van de jaarcijfers.

Vorige bijdrage

Nummer 15

Volgende bijdrage

Oostelijke bedrijven presteren verhoudingsgewijs niet slechter

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *