Twentevisie Jaargang 23, 2011

Beaphar wereldwijd actief, maar moet familiebedrijf blijven

Diergeneesmiddelen waaronder dertien soorten vlooienbanden! Niet de meest sexy producten om te verkopen, maar de familie Aa doet het al enige decennia erg goed. Groei komt uit ontwikkeling van nieuwe producten en overnames, overal ter wereld. Maar het familiebedrijf Beaphar in Raalte is zelf absoluut niet te koop. De bekendheid is te danken aan veel reclame en sportsponsoring. Dit interview zorgt er waarschijnlijk voor dat Beaphar volgend jaar op de achterzijde van het shirt van FC Twente zal prijken. Hoewel…


Henk Aa, eigenaar van familiebedrijf Beaphar in Raalte: “Je moet ervoor zorgen dat je, in welk land je ook opereert, jaarlijks drie, vier echt vernieuwende producten in de markt zet. En dan word je succesvol.”

We willen het bedrijf in de familie houden. Dat is een droom

Henk Aa is in de sportwereld een bekend figuur. Met zijn bedrijf was hij onder meer twee periodes shirtsponsor bij Roda JC, hij was bestuurslid en shirtsponsor van Go Ahead Eagles, ook is hij lid van de Supportlounge van FC Twente waar de duurste tribuneplaatsen zijn te vinden. “Shirtsponsor zijn we puur uit marketingoverwegingen. Als je op een voetbalshirt gaat staan in Nederland, dan krijg je naamsbekendheid. Dat meten we jaarlijks. Na een paar jaar moet je dan weer van het shirt af. Dan is het effect van de bekendheid weggeëbd. Na drie, vier jaar kun je rustig weer terugkomen.”

Balletjes opgegooid.

Aa heeft volgens eigen zeggen zeker twee keer een balletje bij FC Twente opgegooid om op de achterzijde van het shirt te komen. “Wie wil dat niet. Ik weet alleen niet wat het kost. Misschien dat ze erg hoge bedragen in hun hoofd hebben en willen ze die arme man uit Raalte niet beledigen…” Gangbaar is dat de naam op de achterkant ongeveer 20% van de prijs van de voorzijde is: dat was 1,5 miljoen en dat bedrag is onlangs verhoogd naar 1,8 miljoen. Overigens heeft Munsterman zich eerder laten ontvallen dat hij het shirt van FC Twente zeker vijf miljoen waard vindt.

Aa is nadien nooit meer gebeld door iemand van FC Twente. Zijn uitspraken leverden direct reactie op; een bezoeker van het ondernemerscafé Memphis twitterde de uitspraken van Aa die zo ongeveer tijdens de uitzending al werd gebeld. En de dagen erna zochten Jan van Halst en voorzitter Joop Munsterman contact met Aa en met de redactie van dit periodiek. Daarna bleef het volgens Aa oorverdovend stil…

Molenaar.

De voorouders van Aa waren molenaars. Om die reden startte Bernard Aa, de vader van Henk, in 1943 met pudding. Later maakte hij de omslag naar diergeneeskunde. Beaphar staat voor BErnard Aa Pharmacie. Bijna zeventig jaar later werken er 540 mensen (van wie tweehonderd in Raalte) bij het bedrijf in 86 landen (waaronder Hong Kong en Australië). De uitbouw van het bedrijf is te danken aan enerzijds overal ter wereld bedrijven opkopen, anderzijds aan “goede producten ontwikkelen; wij doen heel veel in research en development. Op die afdeling werken bijna zestig mensen. Nou, dat noem jij niet sexy, maar het is wel de basis van het succes. Je moet ervoor zorgen dat je, in welk land je ook opereert, jaarlijks drie, vier echt vernieuwende producten in de markt zet. En dan word je succesvol,” aldus Aa die zelf drie grote honden thuis heeft. Beaphar presenteert zich wereldwijd, Aa weet ook precies wie de lokale producenten zijn. “We zijn overal in de wereld actief, we gaan naar beurzen, congressen, tentoonstellingen. Je ontmoet mensen die eenzelfde soort bedrijf hebben als wij. En dan vraag ik of ze hun bedrijf niet aan mij willen verkopen. Ja, precies zo als ik het nu zeg, je moet het niet moeilijker maken dan het is en al helemaal niet wachten tot ze misschien naar jou toekomen.”

Ik zorg er voor dat mijn eigen vermogen zodanig is dat ik de bank een beetje de duimschroeven kan aandraaien.
Dat lukt ook heel aardig

Omgekeerd zit Aa niet te wachten op mensen die zijn bedrijf willen kopen. “Soms willen mensen met mij koffie drinken, maar mijn secretaresse, o nee dat mag ik niet zeggen, mijn personal assistent heeft direct in de gaten waar het om gaat en laat dan weten dat de heer Aa druk genoeg is en voor zulke gesprekken geen tijd heeft.” Beaphar is niet te koop, zoon Daan zit al in het bedrijf (“die doet alle dagelijkse dingen, vandaar dat ik ook zoveel tijd heb”) en zijn kleindochter staat te ’trappelen’. “We willen het bedrijf in de familie houden. Dat is een droom.”

Crisis.

In 2010 was de omzet 108 miljoen euro; de winst na belastingen bedroeg in de afgelopen jaren slechts een paar miljoen euro. Dat had nog veel meer kunnen zijn als het puur op kosten gemanaged zou worden. Maar een groot deel van de verdiensten vloeit terug het bedrijf in, vijf procent van de omzet gaat in research. Verder slokken reclame en marketing een lieve duit op. “Wij investeren en blijven heel veel investeren; miljoenen per jaar gaan in de ontwikkeling van het bedrijf. Dan is het eindsaldo ten opzichte van een beursgenoteerd bedrijf heel anders; dat eindsaldo is iets minder belangrijk. Natuurlijk wil mijn bankier ook graag zien dat er profit gemaakt wordt, maar dat lukt ook alleraardigst.” Heeft Aa inderdaad een bankier nodig? Wij horen regelmatig verhalen waarin hij andere bedrijven of mensen financieel helpt. “Ja, ik bankier wel eens voor een ander, maar zelf heb ik ook wel eens een bank nodig. Ik zorg er alleen voor dat mijn eigen vermogen zodanig is dat ik de bank een beetje de duimschroeven kan aandraaien. Dat lukt ook heel aardig.” Jaar in jaar uit , recessie of niet, het lijkt niet uit te maken bij Beaphar. “Wij hebben geen last van de recessie. Nee, echt niet. Het klinkt misschien vreemd. Wij verkopen eigenlijk alleen maar emotie. Een huisdier is emotie; wij noemen een hond een driejarig behaard kind. En zo treden wij in de markt, daar doen wij dus de dingen voor. De mensen, het huisdier, de hond of de kat, die is in huis, hoort erbij, is onderdeel van het gezin. Daar wordt niet op bezuinigd.” Nooit? “Op het moment dat een crisis uitbreekt komen mensen als gevolg van werkloosheid thuis te zitten. Die hebben niets meer te doen. En wat doen ze dan? Dan nemen ze een hond, dus bij ons stijgt de omzet tijdens grote crisissen. Klinkt raar, maar het is zo.”

Ik kan je wel vertellen dat je beter Muskee kunt sponsoren dan een auto kopen, want dat is veel duurder

Cuby and the Blizzards.

Henk Aa was ook jarenlang de manager van de bekende Drentse band Cuby and the Blizzards. Een stevige ruzie over nota bene een optreden bij De Wereld Draait Door zorgde er voor dat Henk Aa en bandleider Harry Muskee elkaar nooit meer aankijken. “Nee, ik ben niet zo’n ruziemaker. Ik ben wel iemand die de waarheid probeert te achterhalen en te vertellen. Ik heb Cuby veertien jaar begeleid. Ik heb er veel lol aan beleefd, maar op een bepaald moment is iets eindig.” Het manager zijn van Cuby and the Blizzards heeft Aa meer gekost dan het heeft opgeleverd. “Cuby and the Blizzards was mijn hobby, en hobby’s kosten vaak veel geld. Ik rijd ook auto, dat kost ook geld. En ik kan je wel vertellen dat je beter Muskee kunt sponsoren dan een auto kopen, want dat is veel duurder.” Waarbij Aa vergeet te melden dat hij een prettige smaak van auto’s heeft… Een cd maken kosten vandaag de dag al gauw een ton; de laatste plaat van Cuby werd goud. “Muzikanten denken dan meteen dat de bomen tot in de hemel groeien. Als je vandaag de dag een plaat maakt en je draait ‘quite’, dan heb je het goed gedaan. Muskee wilde een nieuwe cd maken; toen heb ik als voorwaarde gesteld dat hij mee zou werken aan de PR van de plaat. En ik wilde daarom dat hij in het programma van Matthijs van Nieuwkerk zou gaan staan. Dat weigerde hij en toen weigerde ik te investeren. Dat was het, het einde van onze vriendschap.” Hamvraag: waarom weigerde Muskee? “Hij zei, ‘ik ga niet voor een minuut naar Hilversum’. Terwijl daar dus wel je publiek zit dat naar je kijkt.” En toen werd het stil. Ondanks het nieuwe Amsterdamse management kwamen er geen nieuwe CD en optredens. Tot een week of twee terug, toen Muskee zijn zeventigste verjaardag vierde en bekend maakte dat hij helemaal niet meer zal optreden, het is genoeg geweest… Door Maaike Jansen uit Raalte werd Aa om advies gevraagd toen zij na het bekende televisieprogramma Popstars een contract van The Entertainment Group (van Marco Borsato en Rik van den Boog) aangeboden kreeg. “Haar vader werkt bij ons en vroeg mij om advies omdat ik in de muziek zit. Ik heb naar dat contract gekeken en heb toen gezegd: ‘jongens, luister, het lijkt mij niet verstandig dit te ondertekenen. Dat moet je gewoon niet doen’. En het lijkt toch dat ik het wel aardig goed heb gezien. Het was een oplichterscontract, twee jaar later blijkt dat het oplichters zijn….”

Vorige bijdrage

Aarnink koos voor SBRM omdat hij dan niet meer naar school hoefde

Volgende bijdrage

Europese leiders missen visie inzake Griekenland

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *