SAX

Aarnink koos voor SBRM omdat hij dan niet meer naar school hoefde

Marco Aarnink (26) en Gert-Jan Voortman (29) kwamen elkaar tegen tijdens de opleiding Small Business en Retail Management (SBRM) van Saxion, schreven een businessplan om snel een paar centen te kunnen verdienen om hun droom (een internationaal handelsbedrijf) te realiseren. Het businessplan Drukwerkdeal.nl in Deventer werd die ultieme droom.

Sax praat met Marco Aarnink, geboren en getogen Devenaar over het stormachtige succes na 2005. Aarnink koos voor SBRM omdat hij dan niet meer naar school hoefde. “Ik was na de havo wel klaar met school. Voor onze opleiding deden we projecten bij bedrijven, dus ik was ook niet veel in Enschede.” De eerste droom van Aarnink was piloot worden, maar daarvoor moet je toch echt vwo gedaan hebben. “Toen wilde ik ondernemer worden.” Een verrassende tweede keuze, want het ondernemersbloed gutste ogenschijnlijk niet door zijn aderen met een vrachtwagenchauffeur als vader en coupeuse als moeder. Op school troffen de zeventienjarige Aarnink en de drie jaar oudere Gert-Jan Voortman elkaar en het klikte wonderwel. Voortman is een nazaat van de bekende steenfabrikant uit Rijssen. Een internationaal opererend textielbedrijf, dat moest het volgens de studentjes worden. Niet toevallig, want Voortman had bij hun grote voorbeeld Coulisse in Enter stage gelopen en raakte daar zeer onder de indruk van de broers Roetgerink. “Dat leek ons super, Coulisse is echt een heel mooi bedrijf in een heel mooi pand.” De liefde voor textiel was Aarnink op de Deventer markt bijgebracht.

Gordijnen

“Ik woonde vroeger tegenover een winkelcentrum en daar werd ook markt gehouden. Nog op de basisschool liep ik een uurtje voordat ik naar school moest met een karretje koffie voor de standhouders over de markt. Dan verdiende ik een mooi zakcentje.” De koffieklus had hij overgenomen van zijn broer die daar mee begonnen was. Later hielp Aarnink op de markt bij Jack Overtrek (bedlinnen) en bij de Gordijnenman. Daar ligt de liefde voor textiel, maar ook voor het drukwerk. “Ik verkocht visitekaartjes aan de marktkooplui. Mijn broer had inmiddels een bedrijf in websites en klanten van hem wilden daar ook vaak drukwerk bij wat hij dan weer door mij liet verzorgen.” Dankzij deze nevenactiviteit had Aarnink al aardig wat contacten in de grafische industrie. Toen de heren een afstudeerproject zochten was een drukwerkwinkel op internet gauw bedacht; want (in 2005) bestond dat al wel in Duitsland, maar in Nederland nauwelijks.

Warm kantoor

Waar ze misschien minder op gerekend hadden, was dat Drukwerkdeal.nl in korte tijd een waanzinnig succes bleek. Het was nieuw en ze waren veel goedkoper dan pakweg twee, drie andere internetdrukkerijen in Nederland. Ze brachten hun drukwerk onder in Duitsland, “lieten de prijs drie of vier keer over de kop laten gaan, en dan waren we nog veel goedkoper.” Weliswaar hadden de jongens vanaf dag één van hun bedrijf overhead dankzij een kantoortje dat ze huurden, met telefoon. “Een ontzettend warm kantoor boven een loods. Dat kostte tweehonderd euro per maand, maar dat was de stok achter de deur dat we geld moesten verdienen, want anders moesten we de huur elke keer zelf op tafel leggen en dat waren we niet van plan natuurlijk.”En ze hadden een autootje. “Een soort verlengde stationcar op grijs kenteken, daar reden we zelf de pakketten mee uit om de klanten te leren kennen. De telefoon stond doorgeschakeld naar onze mobieltjes.” Anderzijds bleven de heren er naast werken, op de markt en in de steenfabriek. “Gert-Jan werkte meestal op maandag, dinsdag en woensdag en ik op donderdag, vrijdag en zaterdag.” Uit een faillissement kochten ze twee oude bureaus, hun eigen pc hadden ze meegesleept naar kantoor en elke cent die ze overhielden aan hun bedrijf staken ze in marketing en reclame. “In Google, Sky Radio en de Gouden Gids. En we gingen elke week flyeren bij bedrijven. We werden natuurlijk overal weggestuurd, achteraf is het wel lachen, maar toen… behoorlijk lullig.”

P&O

Inmiddels hebben de heren zelf ook productiebedrijven opgestart en overgenomen (ByDigital en EYS), waardoor er nu een kleine zeventig man bij het totale bedrijf op de loonlijst staat, onder wie de vader van Aarnink die de expeditie voor zijn rekening neemt. Wat onder de groeispurt weinig aandacht kreeg, was de interne organisatie. Aarnink en Voortman hebben ieder vijftig procent van de aandelen en tot nu toe geen slaande ruzie gehad. Maar het blijven jonge honden, in een organisatie waar ook oudere mensen hun boterham verdienen. Dat heeft nog niet tot scheve gezichten geleid. “Zowel Gert-Jan als ik staan heel erg met twee benen op de grond. Onze waardering voor de werknemers is erg groot en we werken niet met een sterke hiërarchische organisatie. Bij zo’n grote organisatie komt een afdeling Personeel & Organisatie om de hoek kijken, een ondernemingsraad is wettelijk verplicht, functioneringsgesprekken… allemaal zaken die voor veel ondernemers een gruwel zijn. “Vorig jaar hebben we al heel snel besloten een human resourcemanager aan te nemen, want zowel Gert-Jan als ik hebben weinig affectie met personeelsbeleid.” En ze zijn niet zo dom dat ze denken de wijsheid in pacht te hebben. “We hebben inmiddels een managementteam van vijf man; een goede bedrijfsleider, die beslist over alles mee. Een goede technische jongen die voor ons de ict en internet organiseert en een financiële man. Hoe we aan die mensen zijn gekomen? Gewoon van bedrijven uit ons netwerk waar we vroeger zaken mee deden en waar die mensen ons opvielen.”

Winst

De grote truc van Drukwerkdeal.nl is de levertijd. Een klant kiest een papiersoort, het aantal en dan de levertijd. Als je het morgen in huis wilt hebben, betaal je de hoofdprijs, als je geen haast heb, is de prijs het laagste. Ze staan (nog) niet in de Quote500, maar ze zouden geen beroep hoeven doen op een bijstandsuitkering als ze morgen het bedrijf verkopen. Al zeker tien overnamekandidaten (drukkerijen, mediabedrijven) hebben zich gemeld. “Het ondernemen is het leukste. Ik zal er niet gelukkiger van worden als ik morgen een zak met geld heb maar niet meer het werk kan doen zoals ik dat nu doe. Dan ben ik alleen maar rapportjes aan het tikken, en daar zijn we niet zo goed in. En we laten onze mensen dan achter. We hebben een heel betrokken team, we zijn met z’n allen gegroeid. Er is ook weinig verloop.”

Saxion

Is Marco Aarnink zo’n goede ondernemer geworden dankzij Saxion, dankzij de gordijnenmarktkoopman of zat het misschien toch in zijn genen? “Ik word heel regelmatig gevraagd door Saxion om lezingen of gastcolleges te geven. Dan zeg ik altijd, ‘het ondernemen zit in je of het zit niet in je’. En dan maakt het niet zo veel uit welke opleiding je volgt. Maar het voordeel van de opleiding van Saxion is dat ik veel projecten heb gedaan bij bedrijven, en bij bedrijven leer en zie je veel. En daar pluk ik nog steeds de vruchten van. En sommige docenten sturen je een bepaalde richting op, daar heb ik wel een hoop van geleerd.”

Vorige bijdrage

Centric: van trendvolgend naar richting gevend

Volgende bijdrage

Beaphar wereldwijd actief, maar moet familiebedrijf blijven

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *