Twentevisie Jaargang 25, 2013

John Landewé is de bedenker van het fenomeen ‘Memphis’

John Landewé is de bedenker van het fenomeen ‘Memphis’

De formule van ‘Memphis’ (blad plus radioprogramma) is bedacht door John Landewé. Dat gebeurde in zijn tijd als reclamemaker voor de vader van zijn vriend, buurman en bouwondernemer Huub Punte (Bouwmaatschappij Punte heet nu Systabo). Punte wilde van het voormalige hotel Memphis in Enschede (aan de Tromplaan waar nu IAA-Architecten is gehuisvest) een appartementencomplex maken. Dat was tegen de zin van bekende Nederlanders als Paul van Vliet en Toon Hermans die daar sliepen als ze in Enschede optraden. De gemeente Enschede was daar gevoelig voor en bouwer Punte werd daarom ook hotelier.

Toen dacht ik al, ‘als het ooit wat moet worden met het blad Meetingpoint: Memphis, dan moet ik samenwerking zoeken met IKT

Punte vroeg Landewé om advies. Landewé had net (in 1988) reclamebureau Perik en Partners gekocht (ongedoopt in PLP). “Daarvoor werkte ik bij een reclamebureau in Amsterdam. Een van mijn klanten was Bloemenbureau Holland, bekend van de campagne ‘Bloemen houden van mensen’. Dat was voor het internettijdperk, dus drie keer in de week reed ik van Amsterdam naar Den Haag om met hen te overleggen. In de zomer spraken we wel eens af in het Kurhaus en ’s winters bij Hotel Des Indes. Daar viel ik een keer midden in een radio-opname van interviews met zakenmensen en politici. Toen de oude Punte mij vroeg naar mogelijkheden om Memphis op de kaart te zetten, zei ik, ‘we gaan een radioprogramma maken’.”

Jellema.

Hotel Memphis stelde de accommodatie beschikbaar en zorgde voor de hapjes en drankjes, Radio Oost zorgde voor de opnamefaciliteiten en voor uitzending op de radio. “Ik kende Gerben Kuitert goed. Ik vroeg hem voor gasten in het programma te zorgen en hij schreef de artikelen voor het gelijknamige blad dat ik uitgaf om de hele grap te bekostigen.” Landewé heeft ongeveer een jaar het blad Meetingpoint: Memphis uitgegeven en toen heeft hij het overgedaan aan Drukkerij Jellema in Almelo. “Het runnen van het reclamebureau met twintig man kostte ook veel tijd.”

Achterhaald.

Landewé gaf dus Meetingpoint: Memphis uit en de Industriële Kring Twente gaf Twentevisie uit. “Toen dacht ik al, ‘als het ooit wat moet worden met het blad Meetingpoint: Memphis, dan moet ik samenwerking zoeken met IKT’, maar het zag er toen niet naar uit dat het snel wat zou worden.” Toen niet, later zijn de twee bladen wel gefuseerd. Landew. is niet onder de indruk: “Het is een achterhaald concept, het ziet er nog precies zo uit als 25 jaar geleden. Ook het muziekje aan het begin van het programma is nog hetzelfde.”

Vastgoed.

Inmiddels is Landew. de reclame uit en werkt hij in de onroerendgoedsector. Met zelfspot: “Vroeger durfde ik niet te zeggen op feestjes dat ik in de reclame werkte, want dat waren jongens die ’s morgens wakker werden in de goot, en nu durf ik eigenlijk nauwelijks te zeggen dat ik in het vastgoed zit.” Aan Landew. en zijn partner Punte (de zoon van…) is onder meer te danken dat op de plaats van Alhambra weer een bioscoop is gekomen. “We richten ons op bestaand vastoed, oude rotzooi om het zo maar te zeggen. We kopen oude panden en bedrijventerreinen waar niemand meer muziek in ziet en proberen dan een idee te verzinnen om er nog iets van te maken.”

Vorige bijdrage

Herman Spenkelink is de spin in het economische web van Twente

Volgende bijdrage

Dankzij kaarten Dik Wessels een Verrassing van Ronald Goedemondt

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *