Twentevisie Jaargang 25, 2013

Vermogensbeheerder Edwin Wierda: aan de hand van Harry Mens en Wim Samsen

Edwin Wierda

Vermogensbeheerder Edwin Wierda belegt alleen in aandelen, obligaties en opties

We zijn helemaal gek: om maandelijks bij Harry Mens aan tafel te schuiven betaalt Edwin Wierda (42) ongeveer zeven mille. Wij krijgen zijn nieuwe folder… “Maar dat gesprek bij Mens levert aantoonbaar nieuwe klanten op in het hele land.” Wij van Twentevisie kunnen dat niet garanderen, maar daarentegen mogen wij wel vragen wat we willen… Wierda is een Fries, bouwde begin deze eeuw een mooie afdeling beleggingen op bij de Rabobank in Nijverdal en kwam daarna op de goede momenten de goede mensen tegen. Wie? Wim Samsen bijvoorbeeld!

“Van het programma van Harry Mens weet ik dat ongeveer 70 procent van de kijkers geïnteresseerd is onze producten en ook geld heeft” Wim Samsen is een goedlachse sympathieke man die zijn fortuin verdiend heeft met bedden (Eastborn). Hij verkocht het bedrijf aan zijn management, geniet van het leven door nog steeds hard te werken, voor Heracles en voor ondernemers die hij vooruit wil helpen, zoals Edwin Wierda. Een ander voorbeeld is Marcel Wiggers van Wiggers Mastercars, en dat komt goed uit want Samsen houdt van mooie snelle bolides… En hij staat op de website als financieel directeur genoemd, hij is medeaandeelhouder. “Hij houdt zich vooral met commerci.le zaken bezig.” Wierda heeft zijn bedrijf gevestigd in Assen. En omdat hij veel klanten in het westen heeft, ook in het Gooi, in Laren. “Dat klinkt goed en dan kan ik mijn klanten halverwege ontmoeten als we elkaar in de ogen willen kijken.” Nijverdal. Nederland is vergeven van vermogensbeheerders, maar echt goede zijn niet zo gemakkelijk te vinden, horen we regelmatig van ondernemers die goed geboerd hebben en hun centen voor zichzelf maar ook voor hun nazaten graag goed ge.nvesteerd (en renderend) zien. En dus ontstaat vaak een persoonlijke band tussen de vermogensverstrekker en de beheerder. En als de vermogensbeheerder dan opstapt, gaan zijn (of haar, maar vrouwen zie je minder in dat wereldje) klanten vaak mee. Zo ook Samsen met Wierda die in Nijverdal op een bepaald moment wel uitgekeken was (zelf zegt hij: “mijn taak zat erop zat, we hadden een florerende beleggingsafdeling en toen kwam er een telefoontje uit Friesland waar de Rabobank iemand zocht die de beleggingsafdeling kon opbouwen”). Eind 2007 stapte hij met Samsen in het ondernemersbootje, achteraf gezien niet het allerbeste moment, de crisis brak uit in oktober 2008… En je kunt een hoop zeggen van de Rabobank (en het meeste klopt tegenwoordig ook na al die schandalen…), maar ze maken wel de 20e van elke maand het salaris over… “Dat was voor mij op dat moment niet de belangrijkste factor in mijn leven.” Rekening op naam. Het enthousiasme over vermogensbeheerders is wisselend. Bekend is het verhaal van Dik Wessels die ooit in dit blad vertelde: ‘dan komt er zo’n heel nette man op leeftijd binnen die weet hoe de wereld in elkaar zit en die mij vertelt hoe hij mijn geld gaat beleggen. Dat is ook het laatste wat ik van die man gezien heb, want nadat de papieren getekend waren, kreeg ik te maken met van die snotneuzen in de twintig die een paar jaar naar school zijn geweest en mij gaan vertellen wat ik moet doen’.

Je moet je focussen op dingen waarvan je denkt dat je er toegevoegde waarde mee kunt leveren

Wierda en Partners Vermogensbeheer ging officieel in juni 2008 van start. De markt klapte snel daarna in, en uitgerekend banken kregen het zwaar voor hun kiezen. “Er zijn in het verleden in de financi.le sector natuurlijk heel verkeerde dingen gebeurd en ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar bij ons bedrijf hebben we het meteen zo georganiseerd dat excessen zoals we die hebben meegemaakt in de financi.le wereld bij ons niet mogelijk zijn.”
Verder zegt Wierda geen strapatsen uit te halen: “Geen gekkigheid. Rekening op eigen naam, heel belangrijk, bij een gerenommeerde bank.” En als we even verder praten na dit interview? “Is niet meer mogelijk. Tenminste niet bij ons bedrijf.” Maar bij Mens zendtijd kopen, dat gaat ook ver. Dat deden bijvoorbeeld de teakhout-jongens en andere oplichters ook. “Ik hoor dat verhaal vaker. Kijk, als ik voor tienduizend euro een advertentie plaats in de zaterdagbijlage van de Telegraaf ben ik mijn geld ook kwijt. En dan moet ik maar afwachten hoeveel nieuwe klanten ik dankzij die advertentie krijg. Van het programma van Harry Mens weet ik dat ongeveer 70 procent van de kijkers ge.nteresseerd is onze producten en ook geld heeft. Ik kan me de eerste uitzending herinneren in 2009; op zaterdag de opname, op zondag de uitzending en vanaf maandagochtend 9 uur heeft de telefoon rondgloeiend gestaan. Er waren onvoorstelbaar veel reacties.
En het effect is nog steeds meetbaar.” Aandelen, obligaties, opties. Maar de beste reclame is nog steeds als beste presteren. Dat durft Wierda hardop te zeggen: “Natuurlijk hebben wij ook wel eens slechte jaren, maar gemiddeld doen wij het beter dan, hebben we hogere rendementen dan de mensen van Rabo of ABN-AMRO. Anders zouden wij toch geen bestaansrecht hebben? We hebben nu zo’n 350 klanten. We beleggen alleen in aandelen, obligaties en opties. Heel simpel. Wij beleggen niet in beleggingsfondsen, niet in scheepsfondsen, kantoorparken of in mineraalmijnen en in vastgoed heel beperkt. Er blijft genoeg over. Maar je moet je focussen op dingen waarvan je denkt dat je er toegevoegde waarde mee kunt leveren.” En van aandelen heeft hij verstand, is gebleken. Wierda was de man die adviseerde Oc. te kopen toen het aandeel op 2,40 euro stond. Niet veel later werd het bedrijf overgenomen en vloog de koers van het bedrijf naar 8,60 euro. “Ja, daar hebben we destijds heel veel geld mee verdiend. Het is deels kennis en deels geluk. Ik heb Oc. in die periode een aantal malen bezocht. Het was niet de vraag of het bedrijf zou worden overgenomen, maar wanneer.” En waar moeten we nu op inzetten, geef de lezer van Twentevisie eens een goede tip zo aan het einde van 2013,. vragen we: “Ik ben zelf heel erg positief over Ten Cate, ik denk dat het aandeel enorm ondergewaardeerd is. Ik heb het bedrijf goed onderzocht en ik denk het redelijk te kennen. Het bedrijf kiest nu voor de automobielindustrie, composieten om auto’s lichter te maken. Dat gaat Ten Cate mijns inziens een enorme boost geven.”

Vorige bijdrage

Commentaar: Recessie voorbij?

Volgende bijdrage

Polman

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.