Roskam Moordkuil Jaargang 09, 2003

Nummer 25

Ik heb me een paar maanden geleden laten verleiden tot een aankoop via TelSell. De programmaatjes die niet alleen \’s nachts maar tegenwoordig ook overdag en op heel veel netten tegelijkertijd te zien zijn en die onder meer cd\’s, fitnessapparatuur en handige apparaatjes aanprijzen. Nadat ik had opgehangen, had ik al spijt van mijn impulsaankoop. Weet ik veel, een heel gemakkelijk apparaat voor in de keuken waarvan dat lekkere wijf \’s nachts op de buis mij wist te overtuigen dat zij niet begreep dat ik kon leven zonder dat ding. Ik snapte het ook niet en belde. Inmiddels wel, want het ligt ergens onderin een la. En binnenkort in de grijze container.

Ondanks de paar biertjes die ik ophad kan ik mij dat gesprekje \’s nachts wel heugen. De dame die ik aan de lijn kreeg, vond het apparaatje ook fantastisch en wilde erg graag mijn naam en adres noteren. Ik heb mijn achternaam op haar verzoek gespeld en schijtlollig (het was half drie, na een paar biertjes) ook nog mijn voornaam.

Na een paar dagen kreeg ik de troep thuis gestuurd. De dame \’s nachts had schijnbaar ook gedronken, mijn flauwe grapje niet begrepen of om mij terug te pesten boven aan de brief geschreven \’Aan de heer J.A.N. Medendorp\’. Ik ben haar eeuwig dankbaar, want dankzij haar stommiteit heb ik een beetje zicht gekregen op de handel in adressen en bestanden. Aan privacy doen ze helemaal niet, want ik kreeg weken achtereen stapels post van allerlei bedrijven die mij alles voor in de keuken wilden leveren. Die moeten geweten hebben, wat ik heb besteld, anders doe je niet zulke concrete aanbiedingen. De eerste brief die \’J.A.N. Medendorp\’ ontving, was van Gelink, u weet wel, die Enschedese club die geniaal is in geld. De klanten kopen blijkbaar via TelSell. Vervolgens nog een hele reeks geldbedrijfjes die mij betaalpassen, mobieltjes en ander spul in de mag probeerden te splitsen. \’U heeft erg veel geluk mijnheer J.A.N. Medendorp. JLV uit Venlo heeft u uit duizenden mensen gekozen en u ontvangt een uitzonderlijk geschenk. Indien u deelneemt…..\’ Rot toch op.

Ik heb alle brieven bewaard en op een middag alle bedrijven gebeld en hun brieven geretourneerd. Verder via internet en antwoordnummer 666 zoveel mogelijk laten blokkeren.

Toch moet het werken, anders zullen al die nare oplichterbedrijfjes dat niet doen. De doelgroep van TelSell is ook de doelgroep van Gelink. Niet voor niets lees ik in het Financieel Dagblad dat Gelink dertig procent meer hypotheken verkocht. En dat allemaal zonder Kim Kötter. Het mooie meiske uit Losser en de profvoetballer Jan Vennegoor of Hesselink staan nu in een blad van Cogas Energie, dat Ilse DeLange als boegbeeld heeft. De nieuwe pluriformiteit van de pers in Twente brengt veel goeds: zowel bij dat nieuwe Telegraaf-krantje Twente Vandaag als bij Tubantia krijgt Ilse Cogas alle ruimte om in har kindertaaltje uit te leggen wat zij onder lifestyle verstaat. Het zal wel verkopen. \’J.A.N. Medendorp\’ koopt toch ook.

Vorige bijdrage

Voor Dick Jaspers is Twentevisie het Mekka van de biljartsport

Volgende bijdrage

Nummer 26

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *