Roskam Moordkuil Jaargang 10, 2004

Wat een geweldige krant die nieuwe Telegraaf op Zondag

Wat een geweldige krant die nieuwe Telegraaf op Zondag. Wat zullen die jongens van Tubantia er de ziekte in hebben met hun flutterdeflut. Dunner dan dun, platter dan plat. Geen hond zit daarop te wachten. Van de drie keer kwam hij nota bene ook nog eens tweemaal te laat.

Bij de Telegraaf worden zo’n 25 journalisten op het nieuwe product gezet. En dat lees je. Bij Tubantia slechts één man die wat moet coördineren. Hij scharrelt links en rechts wat bij elkaar, lepelt wat over van de zaterdag die daardoor nog nog slechter wordt. Bovendien schrijven ze bij Tubantia alsof de lezers op zondag verworden zijn tot slaperige debielen. De enige reden dat Tubantia met een zondagskrant is begonnen, is het geld dat daar wellicht mee kan worden verdiend. Net als de bijlage De Ondernemer. Niet om spannende verhalen over het bedrijfsleven te maken, welnee, het gaat om de poen.

Ik werd een paar weken geleden gebeld door het reclamebureau van Mercedesdealer Jan Baan dat gratis tekst en foto’s aanbood. In die tekst las ik niets terug over zijn wilde periode waarin hij stiekem kilometerstanden teurgdraaide. Of over importtrucs waarvoor een collega van hem ooit ’s nachts van zijn bed is gehaald. In De Ondernemer las ik alleen de marketingtekst deels terug en op de achterzijde stond een levensgrote advertentie van diezelfde Jan Baan. Ordinaire koppelverkoop. Alsof de lezers zo ontzettend dom zijn dat ze dat niet zien. Een zichzelf respecterende huis-aan-huiskrant zou zich voor dit soort praktijken nog schamen. Tubantia niet.

Het wordt nog erger. Binnenkort krijgt u een zogenaamd journalistieke Grolsch-bijdrage in de bus. Waaraan de bierbrouwerij flink meebetaalt. Dat zullen serieuze stukken worden. Ik vermoed dat ik weinig zal lezen over de naaste toekomst waarin Grolsch welhaast moet fuseren. Of over de financiële molensteen die het nieuwe onderkomen vooralsnog is voor de brouwerij. En als ze over de historie schrijven, zullen dat leuke stukjes zijn met foto’s van paard en wagen met vaten bier, niet over het expansiegeknoei in Duitsland dat miljoenen heeft gekost.

Ten Cate overweegt nieuwbouw, over een paar jaar verschijnt ongetwijfeld de speciale textielkrant. Als je maar betaalt, schrijven ze bij Tubantia wat je wilt.

Een krant die nieuws brengt? Ouderwets geneuzel. Er loopt een colonne types voor veel geld ideetjes te verzinnen om de lezer bij de krant te betrekken. Zoals Villa Tubantia tijdens het EK in Portugal. Er speelt geen Tukker in Oranje. Barend en Van Dorp zijn een paar jaar geleden met Villa BvD begonnen. Dat idee kopieert de lezersredacteur gewoon.

Ik ben niet meer van deze tijd. De nieuwe topman van Grolsch wordt 27 april ’s ochtends aan de aandeelhouders voorgesteld. ’s Middags interview ik hem. Daarvoor betaalt hij noch ik. Wat ben ik toch een sukkel.

Vorige bijdrage

Nummer 12

Volgende bijdrage

Nummer 14

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *