Roskam Moordkuil Jaargang 13, 2007

Nummer 18: de cowboys van de weg bestaan nog wel

Ik moet altijd erg lachen om transportondernemer Henk Bolk. Ooit schreef ik een keer dat hij zijn opvolger (André Pluimers) had binnengehaald. Hij was laaiend, niet dat het niet klopte, maar hij was er nog niet aan toe het zwart op wit te zien. En toen ik eens een seksistisch grapje maakte, sprak hij me later vaderlijk toe. Zijn bedrijf is hem alles, dan wil hij (op papier) wel eens fors uithalen, zoals die keer dat hij vermoedde dat mensen spullen bewust kapot maakten op het bedrijf. Hij dreigde en schold dat het een lieve lust was. Chauffeurs die veel en vaak schade rijden spreekt hij woedend toe. Zijn opvolger is veel bedachtzamer, samen is het een ideale mix.

Bolk met zijn rare stropdas, heeft de smaak van het lobbyen te pakken. Sinds hij enkele VVD’ers uit de regio (zoals Han ten Broeke) met geld en goederen steunde (ook dat ontkent hij) heeft hij bij de liberalen gemakkelijke ingangen. Bolk organiseert regelmatig zogenaamde praatsessies met ministers op zijn kantoor, daarvoor nodigt hij dan een stuk of tien, vijftien collega’s uit om eens goed over ontslagrecht of andere zaken te praten. Zijn haringparty (dit jaar op 8 juni) is inmiddels tot een fenomeen uitgegroeid.

Bolk zegt wat hij denkt. Ik daagde hem van de week uit en zei dat al die klotevrachtwagens god en gebod negeren en inhalen met een kilometer verschil. Hij was het direct met me eens: “Een inhaalverbod in heel Nederland van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat, maar dan wel de maximum snelheid verhogen tot 85 of 90 kilometer.”

Bolk heeft zijn pakweg tweehonderd chauffeurs gewaarschuwd niet in actie te komen nu de CAO-onderhandelingen zijn vastgelopen. De bonden vragen drie procent, de werkgevers bieden een half procent minder. De Polen (en andere inwoners van nieuwe EU-landen) mogen (nog) niet in Nederland rijden. De vakbond wil de werkgelegenheid van de Nederlandse beroepschauffeurs beschermen, Maar Bolk liep zelf bij de grens op 1 mei – als in Duitsland niet gereden mag worden, waardoor de A1 van het westen naar het oosten een grote camping werd met vrachtwagenchauffeurs – Poolse chauffeurs te ronselen.

Ooit was hij in Amerika bij een collega op bezoek waar een groot bord de trucker welkom heet. Dat idee nam hij mee en vermoeide Bolk-rijders worden sinds een paar jaar op die manier begroet bij terugkomst. Maar hij plaatste ook een bord dat vertrekkende chauffeurs vertelt dat ze een voorbeeld in het verkeer moeten zijn.

Een paar jaar geleden was ik met transportondernemer Freddy Nijhof in Polen toen hij ineens met dat opgevoerde Volvo-busje van hem als een gek achter een truck aanjoeg die onverantwoord inhaalde. Dichterbij gekomen bleek het geen wagen van Nijhof-Wassink. “Anders had ik die chauffeur uit de cabine gehaald en was zelf verder gereden”, legde hij uit.

De cowboys van de weg bestaan nog wel, maar ze zijn steeds meer bezig met hun pensioen.

Vorige bijdrage

Nummer 17: die corrupte kutboeren in de Hof van Twente

Volgende bijdrage

Robin Hollander heeft horecacarrière te danken aan opleiding Small Business

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.