De Roskam Jaargang 17, 2011

Twentse bestuurders koesteren onze ellende van de A1

Twentse bestuurders koesteren onze ellende van de A1

Wat is er toch met die A1 aan de hand? Een jaar op twintig geleden dankzij voorfinanciering doorgetrokken (anders hadden we naar ik inschat nog steeds een tweebaansweg gehad vanaf Deventer), maar de laatste jaren vinden er aan de lopende band grote en kleine ongelukken plaats. Nee, er is helemaal niets aan de hand met de snelweg. Ik kan het weten, ik ben grootgebruiker. Wat er mis mee is? Het is veel te druk! Waar ik in het westen regelmatig verblijd word met echt fonkelnieuwe wegen, snelwegen met drie, vier, vijf of soms zelfs zes banen (in dezelfde richting hè!), hebben deze wegen voorbij Amersfoort twee baantjes. Daar houdt Nederland op. Nee dat is niet helemaal waar, er zijn een paar lullige extra stroken aangelegd, daar mag je heel af en toe op. En bij Holten (richting Amsterdam) heeft iemand met een emmertje asfalt ge – knoeid zodat er nu een derde strookje ligt dat eerder ongelukken in de hand werkt dan dat het voor ruimte zorgt. Overijssel heeft voormalige ministers, staatssecretarissen en een trits oud-Kamerleden naar het oosten gelokt in de hoop dat die af en toe wat in Den Haag kunnen klaarmaken… Nou, nog geen kalkoen. De zware ongevallen zijn een simpel gevolg van veel te veel verkeer op twee smalle stroken, opgeteld bij een chronisch tekort aan parkeerplaatsen waardoor vrachtwagens dan maar in de berm en de vluchtstrook parkeren. Om de A1 heen liggen slechts een paar provinciale wegen waardoor een omgevallen fiets al leidt tot volstrekte onbereikbaarheid van Twente. Bestuurders zeggen dat Twente niet meer de regio zou zijn waar bestuurders als blinde kippen langs elkaar heen werken… Het tegendeel blijkt aankomend weekend. Treinen rijden niet verder dan Deventer, om met de bus te reizen moet je er zelf één aanschaffen, zoals de door mij bewonderde communist wijlen Joop Schepers al in de gaten had. En de wijze waarop Enschede, Wierden, Rijssen-Holten, Borne en Almelo blijkbaar zonder enig overleg alle doorgaande wegen simpel afsluiten, is werkelijk van de zotte. Hengelo was jarenlang onbereikbaar. Ik heb ooit een ambtenaar ervan beticht dat zijn collega’s en hij in het gemeentehuis keken hoever ze konden gaan met het pesten van de burger, van de automobilist. Ze hebben het grijnzend nooit tegengesproken. En de politie, bang om naar echte knokpartijen te gaan, is blijkens officieel onderzoek zich kleurenblind aan het schrijven aan parkeer en snelheidsovertredingen. Ik verwacht er ook nog een paar, want ik ben van ellende soms maar over een fietspad gegaan of tegen de richting in. Ja, en daar wachten dan de echte poortwachters van Twente… Misschien zouden de burgemeesters van de grote steden en de commissaris van de koningin eens gezamenlijk op een achterbankje van een riante limousine moeten plaatsnemen in plaats van apart. Kunnen ze genoeglijk praten over mobiliteit en waarom de A2 tienbaans is, de A4 op sommige plaatsen zelfs twaalfbaans en de A12 minstens drie, maar op veel plaatsen vier- en vijfbaans, maar onze eigen A1 nog steeds een nationaal binnenweggetje. Het is gek dat ze mogen zuipen op recepties van VNO-NCW in Nieuwspoort, maar dat werkelijk niemand een idee heeft wie Kerckhaert of Den Oudsten is. En de man van de Kamer van Koophandel verwarren ze daar vaak met de ober en dat kan ik me nog voorstellen ook. Waar het wachten op is? Veel dodelijke slachtoffers!

Vorige bijdrage

Veel mensen vinden Henny ten Hag een beetje een gladde man

Volgende bijdrage

Leen Zevenbergen: inspirator en motivator

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *