De Roskam Jaargang 20, 2014

Communicatie erg moeilijk en soms zelfbevlekkend

Communiceren schijnt een vak te zijn, in een aantal gevallen is het zelfs een goedbetaald vak. Als een trein uit de rails loopt, zeg je als communicatietype dat een trein uit de rails is gelopen, of er wel of niet mensen letsel hebben opgelopen, dat het desbetreffende baanvak voorlopig niet te gebruiken is en dat naar de oorzaak van de ontsporing onderzoek wordt gedaan. Hoe moeilijk kan het zijn. Heel moeilijk, ondervind ik dagelijks. Hele afdelingen houden zich ermee bezig met als resultaat een soort lokaal communisme: iedereen is verantwoordelijk, dus niemand. Ook is niemand bereikbaar, altijd in vergadering, ziek, vrij of geen tijd. Met de toename van de communicatiemogelijkheden (schrijven, bellen, sms’en, mailen, twitteren, berichten via Facebook) raken de dames en heren Communicatieadviseurs zoals dat volk zich laat noemen alleen maar meer in paniek. Allemaal angst voor de journalist die het bedrijf in diskrediet zou willen brengen. Ik zou deze krant kunnen volschrijven met de werkelijk soms onbestaanbare wijze waarop gecommuniceerd wordt.

Natuurlijk gaat het hier en daar ook goed. Ik moet erkennen dat bijvoorbeeld de provincie Overijssel snel en adequaat reageert. Dat is een uitzondering. Bij de meesten gaat het om hele andere dingen dan gewone antwoorden. Rob de Koning van het bedrijfsverzamelgebouw BTC in Enschede lult bijvoorbeeld de hele dag als hij zijn zin krijgt. Hij int de huur en zorgt dat de kamers worden schoongemaakt, maar hij presenteert zichzelf als de man om wie alles draait bij de Universiteit Twente. Je begrijpt er meestal weinig van als hij tegen je aan staat te zeuren, maar het komt er doorgaans op neer dat hij gisteren nog even de nieuwbouw heeft geregeld, dat als de bestuursvoorzitter niet naar hem luistert het meestal slecht afloopt en dat hij al jaren geleden de blauwdruk voor het succes van Kennispark heeft geschreven. Beetje flauw dat de anderen hem de credits niet gunnen, maar zijn eigen aandeelhouders weten heel precies waar het succes van BTC vandaan komt. Van hem! De communicatie van Rob de Koning is niet om toe te lichten, alles draait om hem. En als iedereen op en rond de Universiteit Twente beter naar hem luistert, komt alles goed. Het leuke ideetje van de Laan van de Innovatie heeft hij de mensen ingefluisterd… De nieuwe Gallery, laat hem dat maar even regelen, zit het zo vol, hij weet hoe de markt werkt. Ik heb vorige week een mailtje gestuurd aan het Waterschap Rijn en IJssel over een bankje. Inmiddels heb ik al een automatisch antwoord gekregen – en daar moet ik al heel blij mee zijn. Misschien kan De Koning daar even gezellig de boel opfleuren…

Vorige bijdrage

Marco van Basten in Enschede…

Volgende bijdrage

Stand van Zaken: Freerk Faber (video)

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *