SAX

Jonge ondernemer start alweer zijn derde bedrijf

Hij is nog maar 24 en is aan de Costa Brava al marktleider in lichtgevende artikelen, ‘ronselt’ oud-studenten voor zijn interim-managementbedrijf én heeft een paar maanden geleden een bedrijf voor reclame-uitingen op auto’s opgezet. Danny van Laar (24) is wat je noemt, een rasondernemer.

De mensen in kwestie zitten dik in de schulden, zien we wekelijks op RTL4 in ‘Een dubbeltje op zijn kant’; op donderdagvond 24 september wisten de uitgekozen sloebers niet beter dan dat ze hun auto zouden moeten inleveren, omdat ze het niet meer kunnen betalen. En ineens kwam daar in de uitzending onder gejubel van presentator John Williams hun trouwe wagentje de bocht om met achter het stuur Danny van Laar (24) uit Almelo die hen vertelde: “Hier heb je je autootje terug.” Van Laar had alleen de auto wel van onder tot boven beplakt met reclamestickers.
Het tv-programma leert mensen anders met geld om te gaan om uit de schulden te komen. Van Laar helpt via zijn bedrijf Cashcar. Als dank krijgt hij publiciteit voor zijn pas drie maanden oude bedrijf. Want Cashcar is inmiddels al het derde bedrijf van de vroegere Saxion-student htro (hoger toeristisch en recreatief onderwijs). Van Laar maakte via de autostickers in het programma meteen reclame voor zijn tweede bedrijf Van Laar Interim Management en Advies. “Twee vliegen in één klap. Die man van die auto gaat wellicht ook als freelancer voor mij aan de slag.” Van Laar is zoals gezegd 24 jaar en heeft nu al een bedrijf in interim-management en advies. Zijn managers ‘ronselt’ hij onder zijn vroegere collegae van Saxion die bijvoorbeeld cum laude zijn afgestudeerd. “In Almelo zijn we met een paar projecten op het gebied van wellness bezig. Nee, daar kan en wil ik nog niet over uitweiden. In Barcelona hebben we een ‘wellness-center’ opgebouwd.”

Spanje

Een ondernemend mannetje. Op het mbo ontwikkelde Van Laar een voorliefde voor toerisme. Dat ging hij verder uitbouwen op Saxion (in maart van dit jaar kreeg hij zijn diploma), maar al jaren geleden had hij zijn eerste bedrijf opgericht, Buggybar Espana, dat volgens de Kamer van Koophandel zich bezighoudt met evenementen in Spanje. Spanje? “Ik heb in Spanje stagegelopen, dat beviel me heel erg. Ik zoek altijd naar kansen en op een bepaald moment zag ik een buggybar, een mobiele biertap, zonder elektriciteit, zonder kabel zo tussen het publiek door. Dan hoeven mensen niet meer naar de bar te lopen, de bar komt naar hen. De ideale oplossing bij rockconcerten en sportwedstrijden als de kelen droog zijn, maar de rijen lang. “Ik ken de patenthouder in Nederland en naar hem ben ik toe gegaan om daarmee ook in Spanje aan de gang te gaan, bijvoorbeeld op het strand.” Dat onderdeel van het bedrijf ligt door omstandigheden stil, maar de andere poot, bestaande uit lichtgevende artikelen (zoals staafjes, armbandjes, hartjes, maar ook glazen, ijsblokjes en rietjes in de horeca) is marktleider aan de Costa Brava waar het spul erg populair is bij toeristen. Maar dat geldt natuurlijk slechts voor vier maanden (mei, juni, juli en augustus) per jaar.

Cashcar

Het oorspronkelijke idee om auto’s als reclame-uiting te gebruiken is natuurlijk niet nieuw. En ook het idee om bedrijven en particulieren te koppelen, komt niet helemaal uit de koker van Van Laar. Sterker nog, de makelaar voor Van Laar bleek een rasoplichter wiens praktijken zelfs tv-programma Tros Radar haalden. “Die man vroeg inschrijfgeld en dat doe ik niet.” Mensen die een paar centen (tussen de 30 euro voor alleen de bumpers en 200 euro per maand als je de hele auto beschikbaar stelt voor beplakking) willen bijverdienen, kunnen zich per e-mail melden bij Cashcar. Van Laar zoekt bedrijven die willen betalen voor reclamestickers op auto’s. De winst voor hem zit tussen wat hij ontvangt van een bedrijf en wat hij aan een automobilist betaalt. En het maakt niets uit welke kleur de auto is, hoe oud, hoe groot en hoeveel kilometers er mee wordt gereden. “In Den Haag staat een auto die helemaal niet meer rijdt. Helemaal verroest staat die auto 24 uur per dag langs de drukste trambaan in Den Haag waar elke drie minuten honderd man langskomt, dus reken eens uit wat voor publiciteit dat bedrijf krijgt.” Desgewenst maakt Van Laar voor de slager op de hoek ook een mooi logo, want een dtp’er hoort bij zijn freelancekorps. In totaal rijden er nu (een kleine drie maanden na de start) zo’n 25 auto’s met reclame en heeft hij circa tien bedrijven gecontracteerd. “Maar ook de flexibiliteit is groot. Denk aan de bedrijven die een bepaalde actie voeren. Een reis waar nog tweehonderd plaatsen voor beschikbaar zijn. Als die ingevuld zijn, kunnen de stickers per direct van de auto af.”

Er zijn zeker in deze economisch mindere tijden genoeg mensen die hun autokosten geheel of gedeeltelijk willen terugverdienen door één of meer stickers van een kledingwinkel of bruin- en witgoedzaak (toevallig twee partijen, waaronder een landelijk bekende elektronicaketen waarmee Van Laar in gesprek is) op hun auto te plakken. Er hebben zich al pakweg vijfhonderd gegadigden gemeld. Maar hoe komt Van Laar aan bedrijven die op deze manier willen adverteren? “Bellen, mailen, beurzen bezoeken, kortom contacten opdoen.” Cashcar werkt in heel Nederland, voor lokale, regionale maar ook landelijke bedrijven die willen adverteren. Het is zijn taak om bedrijven en automobilisten die bij elkaar passen bij elkaar te brengen. Waarbij hij inmiddels met acht bedrijven die kunnen stickeren samenwerkt. Het is namelijk nogal tijdrovend als al die auto’s naar Almelo moeten komen of dat Van Laar het hele land met stickers moet doorploegen.

Vorige bijdrage

Joop Munsterman En France

Volgende bijdrage

Zeikerdje Sander Boschker

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *