Twentevisie Jaargang 17, 2005

Schretlen wil minder afhankelijk zijn van Rabo

Schretlen wil minder afhankelijk zijn van Rabo

De heer Van Amstel uit Apeldoorn won in mei het Rabo-beleggingsspel. Hij voorspelde dat op 31 mei de AEX op 367.89 zou staan. De werkelijke slotstand was 368.42. Met zijn gokje won hij een kistje wijn dat hij uitgereikt kreeg tijdens de Memphis-bijeenkomst. Voor de volgende keer is het lastiger want dan moet voorspeld worden hoe de AEX zal staan na de zomer op 30 augustus. Bezoekers hebben het formulier al ingevuld, maar u kunt tot vier weken voor de bijeenkomst via internet (www.twentevisie.nl) meespelen.

Rijk Nederland bankiert maar bij een paar banken. Ons land telt naar schatting honderdduizend vermogende particulieren die goed zijn voor een vermo-gen van ruim 300 miljard euro. Dat geld wordt belegd via gespecialiseerde dochters van grootbanken zoals C&E (Van Lanschot), MeesPierson (Fortis), Staalbankiers (Achmea) en de nummer 3 op de Nederlandse markt Schretlen van de Rabobank. ABN AMRO en de ING zijn de grootste spelers.

‘Schretlen & Co is in 1911 opgericht en richt zich primair op de vermogende particulieren en middelgrote institutionele beleggers’ staat in de fraaie brochure van de bank die in 1965 werd ingelijfd door de Rabobank. ‘Wij beheren uw belegbare vermogens vanaf 500.000 euro’, staat er verder. Maar dat zijn toch een beetje de armoedzaaiers onder de echte rijken, vandaar dat er bij Schretlen (ook dankzij de verdere professionalisering van de Rabobanken) over gesproken wordt om die grens op te trekken naar een miljoen. Even wat meer cijfers: bij Schretlen werken ruim 200 mensen voor 3.000 klanten (80% particulieren) voor wie ruim zes miljard euro wordt beheerd.

Henk van Middendorp is extern acquisiteur voor het werkgebied Oost-Nederland. Nou zullen de welgestelden wel precies weten waar ze moeten aankloppen, maar van willekeurig aangesprokenen op straat zal vrijwel niemand spontaan ‘bank’ roepen bij de naam Schretlen. “Onze naamsbekendheid is onvoldoende,” erkent Van Middendorp. “We willen nadrukkelijker in de markt aanwezig zijn.”

Marktplaats.nl

Tot voor kort kwam alleen het leeuwendeel van de klanten via de lokale Rabo-kantoren. “We werkten bewust low-profile.” In slechts een enkel geval adviseerde de accountant of fiscalist van een vermogende man of vrouw om Schretlen in de arm te nemen. “Binnen een jaar of vier willen we dat minstens de helft van de nieuwe klanten van buiten komt.” Het opsporen van nieuwe klanten gebeurt onder meer door het nieuws goed bij te houden. Toen bijvoorbeeld het internetbedrijf marktplaats.nl voor honderden miljoenen werd verkocht, vlooide Van Middendorp uit waar de verkopers wonen en hij vereerde hen met een bezoekje. De uitkomst van dat gesprek is overigens onbekend.

Het grote verschil met lokale banken is dat die slechts adviseren. Het echte vermogensbeheer, maar ook het advieswerk gebeurt door Schretlen. Toch bestaat er iets van concurrentie tussen Rabo en dochter. Beleggingsadviseur Van Es van de Rabobank Enschede-Haaksbergen laat weten klanten door te verwijzen die nadrukkelijk om vermogensbeheer vragen. De bank organiseert (net als Schretlen) zelf ook regelmatig bijeenkomsten met interessante sprekers voor de betere klanten.

Vermogenszorg

In het gesprek met Van Middendorp vallen al gauw termen als vermogensmanagement, het risicoprofiel dat de klant wenst en discretie. Vermogende klanten vergen veel tijd, aandacht en kennis. Het vele geld moet beter renderen dan een ordinaire spaarrekening. En met een saai beleggingsfonds stellen de rijken zich evenmin tevreden. Met uitgekiende financiële constructies en hoogwaardig fiscaal advies dienen de bankiers de welgestelden te plezieren. Schretlen doet dat onder meer met een programma om de zeer jeugdigen (vanaf tien jaar) van hun klanten te interesseren in geldzaken. Daarbij staan bedrijfsbezoeken op het programma en wordt al in een vroeg stadium gemasseerd voor de bedrijfsoverdracht later. “Ook onze vermogenszorg is uniek,” zegt Van Middendorp. “Dan behandelen wij de complexe financiële vraagstukken over de nalatenschap.”

McDrive

Leuke dingen die mensen kunnen zien en voelen. Tonnen in aandelen Philips, Shell of Unilever is een mogelijkheid, maar klanten van Schretlen kunnen ook investeren in opvallende panden of bedrijven, zoals een McDrive en Sligro. “Mensen vinden dat leuk. Dan zoeken we twintig mensen die voor een kwart miljoen willen investeren.” Over beleggen en investeren in kunst doet Schretlen nu onderzoek.

De kennis en kunde van Schretlen is dus alleen voor de rijke medemens bereikbaar. Obvion (het vroegere ABP) heeft een product ontwikkeld (geld van ABP, levensverzekering van Interpolis en beleggingen via Schretlen) om hypotheken via tussenpersonen uitsluitend via internet aan de man te brengen. Het mes moet aan meer kanten snijden. Interpolis verkoopt vooral verzekeringen via de Rabobank en Schretlen krijgt er nieuwe klanten bij, weliswaar niet de individuen die bulken van het geld, maar ze hebben er dan ook veel minder werk aan.

De komende zomertijd is niet de aantrekkelijkste periode om te beleggen. Na de daling in april volgde een herstel in mei, maar een echt spektakel was het niet. De euro kreeg (ten opzichte van de dollar) een opdonder als gevolg van het afwijzen van de Europese grondwet door Frankrijk en Nederland. “Dat is in principe goed voor de Europese economie, er kan goedkoper geëxporteerd worden. De aantrekkende dollar en de dalende olieprijs kunnen de komende maanden een ruggensteun zijn voor de effectenbeurzen, maar dan moet dat wel ondersteund worden door aantrekkende economische groeicijfers en dat is helaas niet het geval.”

In het oosten van het land viel Nedap op dat een omzetwaarschuwing gaf omdat het aantal verkochte stemmachines sterk achterbleef bij het eerste kwartaal in 2004. Toen werden er nog zevenduizend stemmachines verkocht aan Ierland, nu slechts vijfhonderd aan Frankrijk. Over het hele jaar verwacht Nedap overigens eenzelfde omzet te halen als vorig jaar. “Ik vind nog steeds dat dit aandeel koopwaardig is.”

Op echt de allerlaatste dag dat het nog kon (31 mei) maakte Centric KSI bekend dat het in 2004 1,5 miljoen euro winst heeft geboekt (tegen een verlies van 2 miljoen in 2003). Het beëindigen van de activiteiten in België, het afronden van de kostenreducerende maatregelen en het aantrekken van de detacheringmarkt hebben bijgedragen aan dit resultaat. En opnieuw, nu in het Financieel Dagblad, heeft topman Sanderink gezegd dat hij het bedrijf (onder meer via overnames en autonome groei) wil uitbouwen tot een echt serieus beursfonds. Eerder deed hij dat al uitvoerig in Twentevisie. In kleine kring heeft hij zelfs gezegd dat het aandeel op korte termijn kan groeien tot circa vier euro. Voor wat het waard is.

Vorige bijdrage

Hans Siers is voor zichzelf begonnen: ‘Als hulpje van de directeur’

Volgende bijdrage

Biljartclubs Twentevisie en Matchpoint gaan samenwerken

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.