Roskam Moordkuil Jaargang 10, 2004

Nummer 35

Hoe komt het toch dat die troep van Ton Schulten zoveel mensen bekoort? Ton Schulten bewijst (maakt er misbruik van) dat erg veel mensen met teveel geld veel te weinig smaak hebben. En geen verstand van zaken, maar gewoon hun buurman in Schothorst nadoen.

Ton Schulten is als de keizer die geen kleren draagt en niemand in zijn gevolg durft te zeggen dat het bagger is wat hij op een regenachtige zondagmiddag letterlijk in elkaar flikkert. Het is echt troep, maar in Overijssel loopt de happy few elkaar achterna om die vreselijke dingen voor tienduizenden euro’s aan de muur te hangen.

Schulten is slim, een oude reclameman die roept dat hij een kleurenvisioen kreeg toen hij op Tenerife een bijna dood-ervaring had. Meer een leepheidknobbel, want in Ootmarsum, het zelfbenoemde kunstcentrum van Overijssel, koopt hij zowat elke maand een pand van die onbehouwen hoeveelheid geld die al die Twentse industriëlen aan hem overmaken voor prutswerk.

Voor wat hij voor één van zijn werken rekent (als je iets mooi vindt, maakt hij er vanavond nog zeven voor je), kun je je hele huis volhangen met stijlvolle moderne kunst. Echte kunst gemaakt door echte kunstenaars met een boodschap, een ideaal of een bepaalde kijk op de werkelijkheid.

Schulten geeft een feestje, waar hij Sjuul Paradijs van het Stan Huygens Journaal (de society- annex roddelrubriek der rijken) voor uitnodigt (en onlangs zelfs Henk Kamp – wat moet die man daar, er is een oorlog gaande) en hups alle sukkels rennen achter Koning Onbenul aan.

Van hetzelfde laken een pak is Ruurd Hallema die zijn eigen persberichten altijd begint met ‘De bekende kunstenaar Ruurd Hallema….’ Blijf bij die sjacheraars uit de buurt.

Je kunt Dorothee Cannegieter natuurlijk niet in dat rijtje scharen, daarvoor is ze te beschaafd en heeft ze werkelijk verstand van zaken. Teveel zelfs, want ze heeft veel te weinig aandacht om al het moois onder de aandacht te brengen van de Twentse burgerij.

Nou heeft Cannegieter de uitgelezen mogelijkheid om met Art Twente een soort kunstplatform op te richten. Helaas heeft mevrouw geen tijd en geen zin. Het zou toch mooi zijn als de gasten van buiten de regio één kaart kunnen kopen voor zowel het museum als de beurs (van 1 tot 5 oktober). Nou staat het Apeldoorns Museum er weer prominent om bezoekers uit het westen onderweg te ontvangen. En de Friesland Bank is hoofdsponsor, dat is die bank met ongeveer drie en een halve klant in Twente.

Art Twente is paarlen voor de zwijnen. De Overijsselse bestuurders en ondernemers hebben liever Schulten, vreten zich ongans aan de haringen op de diverse party’s en kunnen geen verlepte hoer van Madonna onderscheiden.

Vorige bijdrage

Nummer 34

Volgende bijdrage

Nummer 36

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *