Roskam Moordkuil Jaargang 10, 2004

Nummer 37

Het is wel even wennen om na de rustige Belgische Bourgondiër nu Ab Pasman bijna in zijn enthousiasme te zien stikken. Ze vallen bij Grolsch altijd van het ene in het andere uiterste. Om de familie De Groen te doen vergeten werd via Heineken destijds Paul Snoep als bestuursvoorzitter binnengeloodst. Snoep was eigenlijk helemaal geen aardige man. Klein, arrogant, onbereikbaar en humorloos. Net zo koud als zijn bier moest zijn. Dat vonden ze bij Grolsch blijkbaar ook, want na hem werd de Jacques Troch aangesteld, de hierboven genoemde Belgische Bourgondiër. God wat was dat een leuke vent. In alles het tegendeel van zijn kille voorganger.

Troch was op een bepaald moment alleen verblind door zijn heilige doel: de nieuwe brouwerij. Waarmee hij overigens beslist het bedrijf en veel werkgelegenheid voor Twente heeft behouden.

En nu, nu moet een moderne manager het bedrijf dat staat te popelen in zijn nieuwe behuizing prepareren op de toekomst. Pasman komt van Philips en dat is een bedrijf waar een aantal opeenvolgende topmannen elkaar het leven onmogelijk heeft gemaakt. Pasman zou daar waarschijnlijk nooit het allerhoogste halen, maar hij is wel in de consumentenwereld gepokt en gemazeld. Bij zijn aantreden zei Pasman niet te accepteren dat de Nederlanders elk jaar gemiddeld één procent minder bier drinken. Verder wilde hij niets zeggen, zijn strategie zou gepresenteerd worden bij de halfjaarcijfers. Woensdag was het zover, weggestopt in godbetert een Amsterdamse kroeg vertelde Pasman zijn verhaal. Hoewel, hij vertelde helemaal geen verhaal. Hij heeft de biermarkt tot in het diepste van zijn vezels laten onderzoeken. Het moet anders. Dat is de zogenaamde Philips-doctrine: alles wat je kunt afboeken op het conto van je voorganger wegboeken. Dus Pasman vindt dat Grolsch in de afgelopen jaren slecht is gepositioneerd, zoals dat heet. Niet vakmanschap is meesterschap of die leuke meid die in haar eentje zit te drinken, nee, bierdrinken is een groepsgevoel. Dat klopt wel. Ik zuip me altijd klem met vrienden.

Nou is Grolsch goed gezond, behalve dat de hypotheek voor het nieuwe pandje nogal drukt. Veel escapades kan de brouwerij zich gewoon niet permitteren. Verder zit moneymaker Engeland in een prijzenoorlog en de dollar zorgt voor weinig winst in Amerika. Onder Snoep zijn al behoorlijke missers begaan in Polen en Duitsland. Dus de groei moet echt tot stand worden gebracht in Nederland. Grolsch komt wéér met een nieuw bierproduct en met nieuwe verpakkingen, daarvoor hebben ze zelfs een convenant met de universiteit afgesloten. Veel rotter dan Zinniz kan ook niet. Dat was echt goor.

Nou komt die Pasman dus van Philips. Waarom presenteert Grolsch niet met Philips een huistap? Dat wordt echt de hype voor het komende jaar. Heineken doet het met Krups en Philips met Interbrew. En

Vorige bijdrage

Nummer 36

Volgende bijdrage

De lijdensweg van Herman Hutten in Beerzerveld

Jan Medendorp

Jan Medendorp

Jan Medendorp is gespecialiseerd (interviews, reportages, analyses, commentaren, columns) in sociaal- en financieel-economische onderwerpen, sport, politiek en human interest (voor krant, radio, televisie, maar ook bedrijfsfilms).

Nog geen reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *